Page 2 of 2

Posted: 18 Jan 2006, 22:40
by tobbe tlrecond
Bmwandreas wrote:Efterdrog du ingenting?

Det gjorde jag åxo.

Posted: 20 Jan 2006, 21:48
by tobbe tlrecond
Nu har jag kollat upp blocket och det var inte gängpaj!bulten har sträkt sig
jag tror det är 2 till som har sträktsig.då är det inte så konstigt att toppen har läckt .det kan ju inte bli rätt draget då! Måste ha Nya ARP bums

Posted: 20 Jan 2006, 22:07
by stian329
På mange motorer skal ARP-bolter pre-stretches.
Minnes ikke korrekt prosedyre men noe sånn som torque det momentet man skal ha-løsne og så torque på nytt(x3)....(?)

Det er derfor ARP pinnbolter har en 100% plan flate i den ene enden, der kan man mäta hvor mye bolten har strukket seg

Litt rart at vi ikke får monteringsanvisning når vi kjøper M20 ARP av ppf, rett montering av ARP er kritisk...

Posted: 20 Jan 2006, 23:49
by Bmwandreas
Det är pga att det är special bultar.
Drar du 94nm och efterdrar 94 så blir det perfekt.
Har aldrig haft några problem.

Tobbe: Vilka pinnbultar har du haft??

Posted: 21 Jan 2006, 01:25
by tobbe tlrecond
Bmwandreas wrote:Det är pga att det är special bultar.
Drar du 94nm och efterdrar 94 så blir det perfekt.
Har aldrig haft några problem.

Tobbe: Vilka pinnbultar har du haft??

Jag vet inte dom satt i motorn jag köpte som rasade nästan direkt efter uppstart. jag flyttade bara över pinbultarna till det nya blocket.jag tar med några o visar dig när jag kommer upp.
en har sträkt sig ca 2 mm mer änn alla andra.