Hur pass viktigt är det med egt samt mottrycksmätning? Och vad för anslutningar ska man ha på grenröret för detta? En eller flera egt-givare?
Nybörjare på denna del av turbokonvertering så tips å trix uppskattas!

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Känns lite väl seriöst att köra givare på varje cyl på denna motor. Dock är det väl det som är "rätt" att göra antar jag? Vilken cyl ska man ha givare på i annat fall?JockE28 wrote:finns möjligheten så hade jag kört egt på varje cylinder (för det gör jag), var noga med placering av hylsorna i grenröret så dom kommer i samma riktning och avstånd från toppen, samt instick av givarna! då får du mer exakt mätning under låglast.
sen avgasmottryck så har jag tigat fast en vanlig skarvhylsa för bromsrör innan turbon precis och pressat ett vanligt bromsrör som jag gjort en spiral på (hjälper till att kyla gasen innan mätarn)
efter bromsning så vek jag bara ihop röret och plocka bort mätaren. kan vara bra om man gör ändringar och vill se skillnader
Mvh Jocke
Edit: tänk på att hylsorna för egt är koniska..
EMU har en EGT modul som tar 8st som kopplas in via canbus så de är inga problemJockE28 wrote:såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk
då kan man likväl köpa maxx direkt juTheLeaf wrote:EMU har en EGT modul som tar 8st som kopplas in via canbus så de är inga problemJockE28 wrote:såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk
http://gzracing.se/motorstyrning/ecumas ... modul.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Absolut men tänkte nu när han redan har EMU och om han vill ha 6st EGT så går de iallafall att lösaJockE28 wrote:då kan man likväl köpa maxx direkt juTheLeaf wrote:EMU har en EGT modul som tar 8st som kopplas in via canbus så de är inga problemJockE28 wrote:såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk
http://gzracing.se/motorstyrning/ecumas ... modul.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maxxecu Race har dbw.Jesper Mäki wrote:Inget sprut inhandlat ännu och inget som är spikat. Har tänkt köra EMU då det har canbusprotokoll till e46an samt att pnp verkar vara pågång. Sen saknar väl maxxecu möjligheten att köra dbw utan ytterligare modul så det blir ändå en extra box isåfall.
Men som sagt om inte 6 givare, en eller två? Placering?
Ja det verkade ju ha alla funktioner som behövs till m54an. Mest dedär med att få instrumenthuset att lira som jag inte har en aning om hur man ska göra. EMU ska ju ha canbusprotokollet färdigt har jag förstått. Detta är egentligen mest för besiktningen, jag hade kunnat leva med en surfplatta som mätarhus men för besiktningens skull vill jag kunna köra den som sugis och till största del i "originalutförande".Joachim wrote:Maxxecu Race har dbw.Jesper Mäki wrote:Inget sprut inhandlat ännu och inget som är spikat. Har tänkt köra EMU då det har canbusprotokoll till e46an samt att pnp verkar vara pågång. Sen saknar väl maxxecu möjligheten att köra dbw utan ytterligare modul så det blir ändå en extra box isåfall.
Men som sagt om inte 6 givare, en eller två? Placering?
Det har väl stått ganska så still sen i höstas iochmed att jag inte har möjlighet att få in bilen i garage, fick tag på en billig uppsättning style 66 fälgar, fel et och kanske en aning för mycket utstickande fram så inte helt säker på hur det blir med dom ännu, såg dock betydligt roligare ut än de fula femekrade sommarhjulen som följde med bilen.Mr EmCom wrote:Hur går det?