Page 2 of 2
Posted: 22 Nov 2005, 16:26
by Andreas K
Även om de låter dumt så pratade en kompis med en gubbe som åker rallycross i div 1 sedan många år fast inte på så hög nivå och han säger att de är hyfsat vanligt med svetsade drivaxlar, fast då svetsar använder man en hylsa med slitsar så de blir mycket svets. Fast de håller inte för evigt då men rallycross starter är ju ganska så brutala.
Posted: 22 Nov 2005, 17:23
by peppe
Andreas K wrote:Även om de låter dumt så pratade en kompis med en gubbe som åker rallycross i div 1 sedan många år fast inte på så hög nivå och han säger att de är hyfsat vanligt med svetsade drivaxlar, fast då svetsar använder man en hylsa med slitsar så de blir mycket svets. Fast de håller inte för evigt då men rallycross starter är ju ganska så brutala.
Det var det galnaste jag har hört, jag sätter imot att det håller 1 vettig start med en vässad gat bil med däck.
Posted: 23 Nov 2005, 12:04
by Andreas K
peppe wrote:Andreas K wrote:Även om de låter dumt så pratade en kompis med en gubbe som åker rallycross i div 1 sedan många år fast inte på så hög nivå och han säger att de är hyfsat vanligt med svetsade drivaxlar, fast då svetsar använder man en hylsa med slitsar så de blir mycket svets. Fast de håller inte för evigt då men rallycross starter är ju ganska så brutala.
Det var det galnaste jag har hört, jag sätter imot att det håller 1 vettig start med en vässad gat bil med däck.
Visst låter de knäppt. Men så sa han och har kört rallycross i väldigt många år, därmot sa han att de går sönder ibland men inte så ofta. Dom är kanske nöjda om de håller 3 tävlingar eller så. Sen så är de ju mindre vridmoment per hjul i en 4 hjulsdriven bil än en med 2 så de kan ju inverka.
Posted: 23 Nov 2005, 12:08
by CorsaManiac
wonderboy wrote:Hej
Peppe: jag har mkt som är gjort i vedbon,men svetsa ihop drivaxlar och tro att det ska hålla är som att tro på jultomten
Mvh Christer
Då tycker jag du ska ta å förklara varför mina drivaxlar hållt i 2 år

Posted: 23 Nov 2005, 12:42
by wonderboy
Hej
Den enda logiska förklaringen jag har är att du är tomten
självklart så kan allt funka,finns ju en massa saker som kan funka för vissa och för andra så går det sönder innan man kommit av garage uppfarten,men jag hade inte lust att testa om det höll,utan köpte riktiga saker direkt så man kan lägga energin på andra saker.
Mvh Christer
Posted: 23 Nov 2005, 12:58
by Per Eriksson
Är man riktigt lurig så gör man som en här nere, han har kortat och skarvat axlarna med en krymphylsa.
Allt noggrannt uträknat med hjälp av kunskapen på SAAB flyg i Linköping där han jobbar.
Förbandet skulle tydligen mer än väl klara det maximala vridmoment han tror sig få ur sin motor, Ford smallblock V8.
Så bli inte förvånad för nånting.
Posted: 24 Nov 2005, 20:38
by John
Haha, det är bara för kul.
Vadå sluta vägra Volvo.
Så mkt godis på en 240 har man nog aldrig sett

Varför inte bara byta till en BMW? Sleeper inspererat?
Posted: 25 Nov 2005, 03:16
by Flaxis
HELRÄTT kombination utav motor/kaross...
//Flaxis
Posted: 25 Nov 2005, 07:43
by wonderboy
Hej
John:Den går att bes

skulle gärna haft en e30 med alla mina delar i men det blev en 240 och det verkar ju reta många

nä jag skämtar bara det skulle bli en ekonomi sleeper budgeten var satt till 30000 men så köpte jag autronic smc och sen sket det sej,ångrar inte autronic för det var det bästa jag gjort men budgeten är sprängd med ca 100000
Mvh Christer
Posted: 17 Feb 2009, 02:38
by Jonis
haha, så christer har en gammal tråd här...!
synd att han har snubblat in på tvåhjuligt istället..!

Posted: 17 Feb 2009, 17:13
by Storås
Klockrent

Posted: 23 Nov 2009, 15:32
by wonderboy
Jaha nu är det nya tag med bilen,försökte sälja den men inget intresse så jag satsar på att bli 150år istället och skjuter på dom andra projekten och gör färdigt bilen först.