Page 2 of 2

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 10 Mar 2016, 18:50
by Timpolanen
Jassås!

Hur fasiken har dem hamnat fel :/

Men kanske lika bäst att fixa en ny ändå och börja på nytt. För de tyckte att ventilsäterna var väldigt långt ned på verkstan :)

Bara hoppas budget håller till sommaren ! Mappning den 17maj :)

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 11 Mar 2016, 08:19
by Sarja88
Tror dom har vart och fifflat med maskinen efter vi hålt på :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 27 Mar 2016, 08:37
by Timpolanen
Några nätter i veckan har spenderats på köksbordet och alla ventiler har varit av några ggr. Och kammarna har jag säker lyft 10ggr. Så börjar bli helt ok på de nu :)

Image
Image Image Image Image Image

De verkar som att de två sista ventilsätena är lite lägre än alla andra. Då de behöver en slipad tryckare för att hålla tätt.
Snackade lite med en snubbe pch han tyckte att man borde byta sätena och frästa som lika som alla andra. Då kompet blir olika annars.

Image Image Image Image Image

Hur tillförlitligt är ett tröd test jämnt emot ett vacum?
Image

Efter många turer fram o tillbaka med otäta ventiler.

Så blev de en ny topp! Som jag troligtvis får tag i imorgon. Får ju dubbla kammar då, men är vanos kammarna nått å ha eller är de iv som gäller ?

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 31 Mar 2016, 21:44
by Timpolanen
Nya toppen på lite puts!

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 01 Apr 2016, 05:11
by Bonje
Vad är det för vätska ventilerna står i, och är det samma du har rengjort förbränningsutrymmet i toppen med?

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 01 Apr 2016, 06:19
by Timpolanen
Förbränningsrummen fyllde jag med kallavfettning med stängda ventiler övernatten. Sedan en smärgelduk och tålamod. VåtSlipade även alla gjuskarvar.


Ventilerna står i fälgrengörning, en halvdag kanske. Sedan i chucken på skruvdragaren med en plastplugg som skydd. Slipade alla i 3steg med vått i slutet. Sedan polering :)

Image
Vart riktigt bra faktiskt :) (klicka för större bild)

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 01 Apr 2016, 08:40
by Pimplaren
Najs :) snyggt med blanksvart bil!

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 01 Apr 2016, 11:58
by Timpolanen
Jo är lite svag för just blanksvarta bilar :) Bruksbilen e också svart och tysk :)

Fick topp ifrån verkstan idag! Planad och klar :) Bara slipa in ventilerna å köra :)


Image Image


Nu är de frågan... Ska man våga köra på samma coopering och spara 3lax, eller är de bara dumsnålt?

Blir de fint att ultraljudstvätta toppen tro? (Innan man slänger dit den)

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 01 Apr 2016, 14:53
by E30Anders
Om ringarna är till packningen är hela å fina så kan du ju köpa bara själva packningen utan ringar, 1450:- kostar den....

Mvh/ Anders

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 02 Apr 2016, 09:36
by Sarja88
en polare återanvände packning och ringar. lite loctight spray sen vare ba åka :)

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 02 Apr 2016, 19:51
by Timpolanen
Får nog kanske bli en coopering utan ringar. Kännsjobbigt att chansa :)

Låter bilderna tala :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 12 Apr 2016, 20:03
by Timpolanen
Toppen är nu redo för montering! Provtycktes idag och vart över 800mbar (?). Så allt slit med indianpinnen gav resultat!

Även ny coppering och sotningsats, dumt att chansa. Stift, olja och 80c termostat vart de med!


Saknar bara en tryckare lite fulolja att sköja ut med. Sedan är den klar för mappning :)

Image Image Image Image Image Image Image


Image Image Image Image

Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)

Posted: 19 Apr 2016, 05:55
by Timpolanen
De ända som saknas är en tryckare 35mm varjanaten. Någon som ligger å ruvar på någon? Annars blir de ingen uppstart i helgen... :/


Image

Art:11321739299 ina