Page 2 of 4
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 30 Aug 2015, 19:15
by m5micke
Så här ser de ut på min. Om som tidigare sagt så minns jag inte hur mycket mina hylsor spacer ut.
Detta är de allra närmaste min styrled kan komma. Va lite närmare än vad jag först såg men de kommer nog funka
O så här sitter muttern i navet
Samt hur hylsorna ser ut
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 02 Sep 2015, 05:52
by Bonje
Hej på er!
Jag förstår att de flesta söker efter en standard skiva med de rätta måtten som bara är att montera.
Jag var nog bland de första att använda "Bonje-hylsan" (som för övrigt inte alls var min uppfinning från början) och E36 nav. Den ursprungliga hylsan har inte den här tjocka kanten som hylsan på bilden ovan. Mn hylsa har endast en kant på 1,5 mm. Jag letade också skivor till förbannelse när jag insåg att de fina M3 E46 skivorna jag hade skaffat tog i styrleden, och jag hade inte plats att montera spacer, då hade jag inte fått in hjulet i hjulhuset.
Då hade jag hittat på någon bra sida (som jag inte hittar längre) med mått på alla brosskivor. Det jag kom fram till då var i alla fall att Mitsubishi EVO 5-9 hade de rätta måtten för att inte ta i styrleden. Den skivan mäter 320 mm och 32mm tjock.
Självklart blev det att bearbeta dem för ny bultdelning, större hål för navcentrering, samt för den lilla M8 insexskruven som håller skivan på plats när man tar bort fälgen.
De bromsskivorna funkar i alla fall efter lite jobb. Till dem har jag även oken från samma bil.
Måååånga har frågat: -Kan du svarva hylsor åt mig? -Vad kosta hylsorna? -Jag skulle vilja köpa 5 par. Osv osv...
NEJ! Jag har aldrig gjort hylsor till mer än min egen bil. Jag skriver det här nu för att jag inte vill att cirkusen ska dra igång igen bara för det här kommer på tal igen.
Hoppas den infon kan vara till nytta för någon..
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 02 Sep 2015, 08:39
by Silverboy
verdt å legge til er at en skive med mindre offset, gir bedre plass til styrled, men kan gi utfordringer med felg...
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 02 Sep 2015, 10:15
by Bonje
Silverboy wrote:verdt å legge til er at en skive med mindre offset, gir bedre plass til styrled, men kan gi utfordringer med felg...
Korrekt! Jag hade turen på min sida med några ynka millimeter mellan bromsok och fälg.
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 02 Sep 2015, 10:25
by Nisse Järnet
Jag fick också leta upp en helt annan skiva till min ix för att det skulle funka, tror Brembo har en jävla massa mått man kan kolla på för hitta rätt
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 02 Sep 2015, 17:31
by jorgen
jag körde med helt rak hylsa och Corvette c6 skivor. fick svarva upp centrumen. göra de lite tunnare o mindre men sen funkade det klockrent
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 02 Sep 2015, 18:43
by m5micke
Haha där ser man Bonje. Trodde de va du som tog fram hylsorna.
Känns ju som de allra lättaste sättet med bromskiva är att köra med e46 330 skiva. Tycker man de blir för nära så är väl en spacer bakom skivan på säg 3mm lättaste väg att gå. Bökigt med att svarva upp skivor om man inte har känningar eller tillgång till en svarv samt mer jobb.
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 02 Sep 2015, 19:40
by jorgen
Fördelen är att det breddar inte lika mycket så man kan köra med fälgar med lägre et utan att behöva köra en massa camber
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 02 Sep 2015, 21:04
by Silverboy
Min praksis är att göra hårdvaran så man kan använda slitdelar rakt från hyllan.. om man inte jobbar med svarv etc själv..
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 04 Sep 2015, 23:55
by bmw-slangen
Michigan wrote:Kan du inte lägga en spacer mellan bromsskiva och nav? (vet inte hur det ser ut på en sån där)
Det ser ut som på bilden nedan.
Absolut, spacers kan vara en lösning. Tyvärr kan man med största sannolikhet inte kunna använda en helt platt spacer, utan den måste ha centrumstyrning som navet - så att bromsskivan cen
Frågan är hur mycket som blir kvar av centrumstyrningen till fälgarna - det är kritiskt att det blir rätt. Risken är att det är för lite material kvar för att ge en tillräckligt bra centrumstyrning (detta beror en del på fälgarna då olika fälgar har olika mycket avfasade kanter).
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 05 Sep 2015, 00:06
by bmw-slangen
m5micke wrote:Så här ser de ut på min. Om som tidigare sagt så minns jag inte hur mycket mina hylsor spacer ut.
Detta är de allra närmaste min styrled kan komma. Va lite närmare än vad jag först såg men de kommer nog funka
Tackar så mycket fotona, uppskattas !!!
Lösningen ser som sagt precis ut som min.
Men på bilderna ser jag nog förklaringen till våra skillnader, din mutter sitter längre ut.
Det beror antingen på att dina hylsor är 1-2 mm tjockare eller att de inte är intryckta ända in på axeln (men jag gissar på det förstnämnda).
Sen kan märket och utformningen på damasken spela viss roll också - din damask är väldigt hög och rak (ser nästan ut som konan inte sitter ända in i styrstaget).
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 05 Sep 2015, 00:24
by bmw-slangen
Silverboy wrote:Min praksis är att göra hårdvaran så man kan använda slitdelar rakt från hyllan.. om man inte jobbar med svarv etc själv..
Precis, det är det som jag i första hand strävar efter (men ibland får man inse att det inte går).
Däremot så har det trillat in en del bra bromsskiveförslag som jag ska kolla (har själv gått igenom Brembos katalog och Range Rover hade några intressanta kandidater men behövde likväl maskinbearbetning).
@Nisse Järnet : "tror Brembo har en jävla massa mått..."
Jag tror "en jävla massa mått" syftar på deras online katalog, eller hur
Jo, har varit där och snokat, lite bättre sökmöjligheter hade dock inte suttit helt fel...
Jag kollade snabbt upp vad ca pris för en PFC hat som kunde vara lämplig, och de låg på ca €450 per styck (det var inte del av deras ordinare produktsortiment utan gjordes endast på beställning). Så det alternativet gick snabbt bort...
Däremot har jag funderat på en variant av muttern. På alla varianter jag sett så är skruvskallens insida en del av den gängade delen. Men det finns inget som säger att det behöver vara så. Låt skruvskallen börja där axeltappen slutar! Du får precis lika mycket gängingrepp. Nackdelen är att man kanske får problem med vissa fälgar. Men nu kommer jag att ha spacers här så det kommer aldrig att bli ett problem för mig iallafall.
Jag ska faktiskt fundera lite på det alternativet. Ska se om jag kan göra en enkel ritning...
Någon med bättre mekanisk/ingenjörsbakgrund än vad jag har som kan se några potentiella problem med den lösningen?
Yes, hjullagret hamnar 2-3 mm längre ut och axeltappen får hantera ett något större moment, men det bör inte vara något problem.
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 05 Sep 2015, 12:06
by Silverboy
bmw-slangen wrote:
Däremot har jag funderat på en variant av muttern. På alla varianter jag sett så är skruvskallens insida en del av den gängade delen. Men det finns inget som säger att det behöver vara så. Låt skruvskallen börja där axeltappen slutar! Du får precis lika mycket gängingrepp. Nackdelen är att man kanske får problem med vissa fälgar. Men nu kommer jag att ha spacers här så det kommer aldrig att bli ett problem för mig iallafall.
Menar du kortare hylsa och längre mutter?
Problemet med slitytan på skivan längre ut er att Ok kommer längre ut, vilket gir minimalt med plats mellom fälg och ok. och skal man ha spacer så man går klar, så får man hjul som tar i på utsidan / utanför bilen.. har man ingen kant fälg så bør det dock gå.. annars breddning. eller smala däck, men det vil man jo inte ha..
Så skal man åka lågt, breda däck, och snabbt så tror jag det är som du har det nu som är besta løsningen. Som sagt: Jag har kört livskiten ur bromsarna på min med typ 700hk / 1400kg.. distansen til styrled är inget bekymmer i mitt fall. endast typ 0,8mm plåt mellan skiva och styrled.
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 05 Sep 2015, 15:26
by bmw-slangen
Silverboy wrote:
Menar du kortare hylsa och längre mutter?
Problemet med slitytan på skivan längre ut er att Ok kommer längre ut, vilket gir minimalt med plats mellom fälg och ok. och skal man ha spacer så man går klar, så får man hjul som tar i på utsidan / utanför bilen.. har man ingen kant fälg så bør det dock gå.. annars breddning. eller smala däck, men det vil man jo inte ha..
Så skal man åka lågt, breda däck, och snabbt så tror jag det är som du har det nu som är besta løsningen. Som sagt: Jag har kört livskiten ur bromsarna på min med typ 700hk / 1400kg.. distansen til styrled är inget bekymmer i mitt fall. endast typ 0,8mm plåt mellan skiva och styrled.
Nej, längre hylsa och längre mutter
Inser att det är omöjligt att tydligt beskriva i ord - jag fläker upp en liten skiss senare idag!
Nej, utrymmet mellan bromsok och fälg kommer att vara exakt detsamma. Jag kommer att flytta ut navet typ 5 mm, vilket gör att bromsskivan flyttas ut exakt lika mycket, vilket gör att fälgen flyttas ut exakt lika mycket (och jag kommer att shimsa ut bromsokshållaren exakt lika mycket också).
Jag har däremot fördelen att jag inte har så många restriktioner angående fälgar och breddning.
Det kommer att sitta 17"x8.5" ET43 (nu sitter det 17"x7.5" ET40) fälgar. Det stora ET-måttet var avsiktligt.
Det gör att jag kan få fram exakt det ET-mått jag behöver mha spacers (jag kan ha alltifrån ET40 till ET0 om jag vill).
Breddning har redan varit med i planen från första början. Jag letar redan nu efter lämpliga skärmbreddare, lutar åt att det får bli en typ av universiella skärmbreddare (jag skulle behöva en breddning på i runda slängar 50 mm eller så).
Så här har jag en fördel att jag kan laborerar mer fritt.
Precis, får man bara in en tunn plåt emellan så vet jag att man kan ösa på hur mycket man vill utan minsta lilla problem!
@Silverboy : Vilka banor har du hunnit provköra med den setupen? Rudskogen? Våler? Eller kanske Mo i Rana? Fasiken, den banan skulle jag vilja köra på nån gång!
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 05 Sep 2015, 16:33
by bmw-slangen
Här är en skiss på vad jag funderar på!
Övre skissen visar hur det ser ut idag.
Undre skissen visar mitt förslag.
Det i blått (dvs innersta hylsan) återanvänder man.
Sedan trär man på en typ 5 mm tjock distansring.
Stora skillnaden är muttern som är förlängd 5 mm och vars sexkantskalle går utanför axeln (finns inget som hindrar att sexkantskallen går ännu längre ut för bättre grepp med hylsan).
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 06 Sep 2015, 22:22
by Silverboy
Borde funka. Breddning löser alla bekymmer... (utom kanske svingradius problem)
Vad jag syftade till med broms fälg distans var om du åker nån annan offset skiva som många värkar leta efter
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 06 Sep 2015, 22:24
by Silverboy
Endast åkt rudskogen.. den är ingen trailer queen och e85 utbudet är inte tillräckligt för att åka långt...