Page 2 of 16

Posted: 08 Feb 2007, 03:52
by Fisåkare
Scrazher wrote:En här på forumet som kört 1,3bar med olyft topp....
Dock med mappat Megasquirt.

Aha.. :D Se där :wink: också 2liters då?

Skall själv köra ett antal varianter på både 2.0 och 2.5, för att kunna jämföra mellan lite olika aplikationer. Tema Bruks Bils Basis :wink:

Alla här på PPF Turbo forum, kanske inte har tänkt sig att klämma ut 700hk, eller bygga drag race kärra, utan har kanske lite mera modesta planer på en jävligt kul å underhållande bil, så som trådskaparen Michél här verkar vara inne på t.e.x, eller...?

//Tobbe P

Posted: 08 Feb 2007, 22:28
by JaJsEn
jag körde med helt orörd motor med ca 08 i tryck, sen gick vattenpumpen åt helvete så ja bytte kamrem spännare i pump o passade på att lyfta toppen för o ser hur de såg ut, o bytte då till en +0,3 packning från mekonomen och 12.9 bultar.

de körde ja med 1,0 bars ladd funka fint.

mvh Erik

Posted: 08 Feb 2007, 22:29
by birro
vore ju fint om det fanns en från start till slutprodukt "FAQ" så alla slipper fråga, vore kanon :)

Posted: 08 Feb 2007, 22:37
by JaJsEn
körde med den kattade motorn (8,8:1) orkar inte räkna på vad skillnaden blir, men de är inte mycke.

mvh Erik

Posted: 09 Feb 2007, 02:34
by Fisåkare
Michél wrote:
Fisåkare wrote:
Scrazher wrote:En här på forumet som kört 1,3bar med olyft topp....
Dock med mappat Megasquirt.

Aha.. :D Se där :wink: också 2liters då?

Skall själv köra ett antal varianter på både 2.0 och 2.5, för att kunna jämföra mellan lite olika aplikationer. Tema Bruks Bils Basis :wink:

Alla här på PPF Turbo forum, kanske inte har tänkt sig att klämma ut 700hk, eller bygga drag race kärra, utan har kanske lite mera modesta planer på en jävligt kul å underhållande bil, så som trådskaparen Michél här verkar vara inne på t.e.x, eller...?

//Tobbe P


Hmm,jag antar att du med "Bajen Hill" bor vid Hammarbyhöjden? ;)



Jag är beredd att skriva en härlig fortsättning på hur man bygger en prisvärd gatbil som tål att användas i ur och skur. Har i dagens läge 150 bilder samt drygt 10 A4-sidor med text som följer arbetet från början till slut. Då jag sitter som administratör på 2 stycken forum (varav det ena är större än PPF) så har jag erfarenhet utav det hela. Har ni det intresset ordnar jag till det hela direkt.


Fisåkare,jag blev väldigt intresserad utav dit projekt. :) Finns det bilder eller liknande som jag kan få ta del av? Har du lust att berätta mer i detalj?


Jupp.. Hammarbyhöjden stämmer bra de :wink:

Vad det gäller Att lägga in i FAQ'n, så hade jag tänkt lägga in lite mat nyttiga saker å tipps där i mån av tid.

Mitt projekt har jag inte lagt ut än pga. olika anledningar, men de kommer en proj. tråd snart ja lovar :)

Tänkte lägga in saker i FAQ'n parallelt med projektet. Fall de kunde va intresant...?

Nackdelen är att jag suger purjo på å stava :cry: och jag skriver lika snabbt som en Blind Söndags Åkande Prästhustru Från Örkelljunga, i en Skoda 1100s från tidigt 70tal :shock: Sorgligt men sant tyvärr :oops:

OM det är något du undrar över vad det gäller mitt/mina projekt så kan vi ta de via PM om du vill :)

Eller är det nå specefikt till just ditt bygge som du undrar över?

MVH//Tobbe P

Posted: 10 Feb 2007, 14:38
by Andye30
JaJsEn Postat: tor 8/feb 2007 22:37 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

körde med den kattade motorn (8,8:1) orkar inte räkna på vad skillnaden blir, men de är inte mycke.

mvh Erik


Michél Postat: tor 8/feb 2007 22:30 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

JaJsEn skrev:
jag körde med helt orörd motor med ca 08 i tryck, sen gick vattenpumpen åt helvete så ja bytte kamrem spännare i pump o passade på att lyfta toppen för o ser hur de såg ut, o bytte då till en +0,3 packning från mekonomen och 12.9 bultar.

de körde ja med 1,0 bars ladd funka fint.

mvh Erik


Du kom med MYCKET värdefulla uppgifter!

Just den packningen tänkte jag använda! Hade du den orenade versionen av M20B20 med 9,8:1 i komp,eller den nyare katalysatorversionen?

Vad för skillnad ger den packningen när det gäller komp?



Tja! Jag håller också på att konvertera min m20b20-89 så jag följer denna tråden med stort intresse! Skillnaden i komp med mekonomens packning blir 8.8 --> 8.5 om man räknar på det, så helt bortkaststat är det inte. Man lär ju ligga på den säkra sidan om man är ute efter låga laddtryck iallafall... själv siktar jag på blyga 0,5 bar och mina ambitioner är samma som dina Michél, en bil som fungerar och är kul att köra.

//Andreas

Posted: 10 Feb 2007, 19:44
by BMW_320turbo
jag kör E85 och laddar 0,8bar med min m20b20 -88 motorn som är orörd. Har 535 lmm och m5 3.8 spridare ställbar BTR med 4bar bränsletryck 984bosch pump garrett tb03 . funkar riktigt bra för mig

körde innan på 98 och hade orginal BTR och 535 spridare och ladde 0,6

Posted: 21 Feb 2007, 00:24
by Frokarr
sulle uppskatta lite bilder på normala turbobyggen

och en manual :)

Posted: 21 Feb 2007, 19:55
by Conta
Spännande!

För oss med normala ambitioner så var det här en kanontråd!!

Har själv en 320 -86 som jag satte turbo i sommras. Har inte hunnit köra så mycket men hittils har det fungerat.
Har inte gjort något alls med topp/block.
Har en 9000 turbo, 535lmm, egentillverkad lastbilsIC.
Monterade 750´ns spridare men det fungerade inte alls. Vet fortfarande inte varför men men...
Ska nu köpa 535 spridare och undrar nu över BTR och soppapumpen.
Måste jag göra något åt dessa dvs byta till något annat och i så fall vad, eller kan jag köra som vanligt?
Ang. O-rigning av block så undrar jag vad det kostar (ungefär) och var i stockholmsområdet man kan göra detta?

Posted: 22 Feb 2007, 19:01
by m50_micke
jag ska kasta i turbo i min 320 i helgen.
recept.
9000 ic
9000 turbo
9000 aero spridare 330-340cc 3bar
1:1,4 progressiv btr
orginal lmm än så länge
tänkte allafall ladda 0,6bar
kanske e85 om såsen räcker till



finns det inga änklare snik varianter på olje retur än den valiga "borra hål i tråget"..tar ju för lång tid hehe

ska fan prova med att borra hål i olje pluggen o sätta en slang ner i den

Posted: 22 Feb 2007, 20:30
by Andye30
m50_micke Postat: tor 22/feb 2007 19:01 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

jag ska kasta i turbo i min 320 i helgen.
recept.
9000 ic
9000 turbo
9000 aero spridare 330-340cc 3bar
1:1,4 progressiv btr
orginal lmm än så länge
tänkte allafall ladda 0,6bar
kanske e85 om såsen räcker till



finns det inga änklare snik varianter på olje retur än den valiga "borra hål i tråget"..tar ju för lång tid hehe

ska fan prova med att borra hål i olje pluggen o sätta en slang ner i den

Passa på och ta lite kort också! :D

Posted: 22 Feb 2007, 20:34
by Nisse Järnet
Skruva i en nippel ist för oljepluggen i tråget :)

Posted: 23 Feb 2007, 07:44
by m50_micke
aa det ska fotas..alltid kul med snikbyggen o snik konstruktioner..

nippel i tråget måste ju borra först o då kommer det ju spån in i tråget:(