Page 2 of 2

Re: Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit

Posted: 07 Jun 2015, 21:44
by bmw-slangen
Nu har jag plockat upp fjäderbenen.

Jo, dämparna tog det enda alternativet jag kunde se vara rimligt
ons 25/feb 2015 22:09 : Den enda utvägen jag skulle kunna tänka mig är att dämparens kolv blir längre av trycket från fjädern, men vad jag sett och upplevt hitintills så kommer inte det att hända.

Dämparen sträckte som sagt var på sig lite. Men enligt verkstaden var det inte helt trivialt att få ihop detta. Vanliga (även proffsmodeller med två stora gripklor) fungerade inte.

Man var tvungen att hålla emot undertill på fjäderbenets undre fjäderskål och pressa ihop fjädern ovanifrån till i princip coil binding! Inget man vill skulle vilja vara i närheten av om något börja glida...

Original bump stop ansåg vi inte skulle fungera (först kommer bilens vikt att komprimera fjädern och därefter ska det finnas viss fjädringsväg innan bump stop går in), så vi kapade av nederdelen av bump stop. Fast nu fanns det inget att fästa original dammskydd i. Så verkstaden hittade en ersättningsdel som passade perfekt.

Att original bump stop och dammskydd skulle passa får nog H&R tänka om lite på... För det gjorde det inte...

Image

Re: Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit

Posted: 23 Jun 2015, 22:37
by Andy_b
kan det va så att tidigare ägare svarvat av dämparen ytterligare för att inte få en lös fjäder (då ofta kapad sådan när mn hissar bilen). gjort det. inte fått på dessa fjädrar och sålt det vidare istället?


jag har svarvat dämpare några gånger när jag åkt på tok för kort fjöder för att inte bottna dämparen




:edit. fast på din sissta bild du lagt upp såg det rätt normalt ut dock (missa att det va en sida 2 i tråden innan jag skrev)

Re: Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit

Posted: 24 Jun 2015, 11:27
by BmWkrille
Det går ju inte. Ligger ju dämparen löst i fjäderbenet bara...

Re: Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit

Posted: 24 Jun 2015, 12:30
by St3v3
BmWkrille wrote:Det går ju inte. Ligger ju dämparen löst i fjäderbenet bara...
Tänkte du efter innan du skrev det där, eller var det ett dåligt sätt att märka på ord? :)

Men helt klart ser det bättre ut nu än när du hade delarna lösa

Re: Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit

Posted: 24 Jun 2015, 13:07
by BmWkrille
Hehe. Jag tänker säkert helt åt halla här men man kan väl ändå inte svarva av dämparen? Om dämparen blir kortare ligger den ju löst i fjäderbenet och kan löpa upp och ner. Då ska man lägga brickor under spännmuttern isf

Re: Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit

Posted: 24 Jun 2015, 14:40
by St3v3
Själva dämparkroppen lär du inte kunna ta mycket av innan du får ett läckage, finns det kanske nån annan del av stötdämparen man kan korta? :)

Re: Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit

Posted: 24 Jun 2015, 17:25
by bmw-slangen
Det första man misstänkte var såklart felaktiga varor (köptes nya från företag, ej privatperson).

Därför trippelkollade jag alla märkningar på både fjädrar och dämpare och de matchade till 100% in i minsta detalj vad H&R uppger ska följa med i ett H&R Sport Cup Kit.



Eftersom detta är ett kit framtaget av H&R att passa bult on så ska det inte inte svarvas vare sig här eller där. Det accepterar jag inte, då skulle jag dragit processen vidare mot H&R direkt. Att bumpstopp/dammskydd inte passar särskilt bra (trots att H&R anser detta) kan jag acceptera.



Men precis som ni ser på den sista bilden, dämparen sträckte på sig när väl fjäderns kraft lades an. Men fjädern behövde pressas ihop till i princip coil binding - så ni kan tänka er att det var ett bra tryck lagrat i fjädern som sedan kunde sträcka ut dämparen. Helt omöjligt att montera med de vanligare verktygen alltså.

Nu ser det mer normalt ut och en chans att det kan faktiskt fungera också. Kvarstår provkörning och utvärdering på Knutstorp/Sturup om det överhuvudtaget är användbart...



Andy_b wrote:jag har svarvat dämpare några gånger när jag åkt på tok för kort fjöder för att inte bottna dämparen
@Andy_b : Nu blev jag nyfiken. Hur svarvade du E30'ans insatsdämpare för att lösa ovanstående problem?




BmWkrille och St3v3 har båda rätt. Dämparen är av insatstyp (både till E30 och E34). Kortar du dämparen så kommer inte den övre muttern att hålla fast dämparen så som det är tänkt (går dock att lösa med distanser). Men det största problemet är att det inte finns något material att ta av på dämparen - se bild nedan på hur en insatsdämpare ser ut för E30/E34.

Image

Re: Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit

Posted: 24 Jun 2015, 23:28
by Andy_b
Ni skojjar med mej nu va?
tror ni på fullaste allvar att jag menade att man kan svarva av en tryck belastad stördämparnkropp som det är olja eller gas i och sedan använda den igen?


jag medade att man svarvar av själva kolvstången
dvs den man sätter fast topplagringen i

kör man med jätte korta fjädrar så blir det lätt att dämparen bottnar
svarvar man då av den säg 50mm så flyttar man upp hela kolven 50mm och det gör då att man får 50mm mer fjädringsväg i dämparen. åt ena hållet dvs

Re: Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit

Posted: 26 Jun 2015, 23:10
by bmw-slangen
Jo, antog att du hade en bättre plan än så :-) Men jag har sett de mest galna modifieringarna så inget överraskar mig längre :-)

Håller med - svarva av och gänga om är nog den bästa lösningen efter att skaffa matchande stötdämpare. Det är ju långt mycket bättre än att låta originaldämparna arbeta i fel område kontinuerligt.