vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by RoDe »

Danneeandersson wrote:Räcker det inte med ett ventilfjäderkit då? Måste man verkligen stoppa i värre ventiler till mitt effekt uttag?
Beror på hur mycket du tänkt varva. Räcker med att byta till IV fjädrar så du får dubbla fjädrar på m52 toppen. Retainers till det säljer Ppf eller så tar du från s50b32.

En liten kostnad blir det då och mer jobb.
The Lower Class
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Danneeandersson »

Hur mycket får man varva med 3l vev? Får sån jävla beslutsångest med sånt här ! Kanske får bli ppfs ventilfjäderkit, vanostopp och iv insugskam på avgas... säg åt mig att göra så så blir det så! Kan fan inte bestämma själv ;)
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by RoDe »

Jag slipar ur lite på IV toppen så blir det vanos på den.
The Lower Class
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Danneeandersson »

Ska du köra originalventiler och fjädrar? Kan man varva 7500 med iv fjädrar?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by TreLingon »

Jag varvar 7000 med supertech ventiler och fjädrar och tidigare nämnda komponenter och runt 710-715 nånting whp och 840nm det skjuter på fint som fan...

Varför varva mera och slita ? Åk och njut på 7000 jag tycker det är lagom med vanos topp inkopplad vanos och det jag skriv tidigare !

Det tycker jag är win win :lol:
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Danneeandersson »

Tänkte det med.. jag ger fan i andra ventiler o fjädrar. Kör med iv toppen vanos konverterad.
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by m50_micke »

jag skulle inte varva mer än 7000rpm utan att byta fjädrar till riktiga grejjer

har crmo retrainers från ppf till vanos ventiler över om nån skulle behöva
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
User avatar
Sankan
Posts: 160
Joined: 19 Jul 2009, 12:44
Location: Fagersta

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Sankan »

Jag åker med original ventiler i vanostoppen, IV inre fjädrar, PPF´s yttre och deras retainers. M50B28 Vanos med en 6765 Precision snurra.
Förra året hade jag 706 whp 911 wnm vid 2 bar med original vanos kam på insugssidan och IV insug på avgassidan, Varvade 7000 rpm (inte värt att varva mer pga effekten dör ut på varv med de kammarna).
I år åker jag samma recept fast med PPF´s Z27 vanos kam och Z2 på avgassidan, blev en jävla skillnad i effekt och register tycker jag (märks en jävla skillnad i körbarhet mot förut). Gav 776 whp 948 wnm vid 2 bar och varvar 7500 rpm.

Vet att med 3L vev ska man inte varva så mycket pga det blir dålig vevstaksgeometri, Hur mycket vet jag inte. Nu har du mitt recept och nu vet du vad jag varvar. Nu får du bara fundera ut själv hur du ska göra och ska du köra med 3L vev så kan du ju fråga Ärtan, för han vet nog vad som är vettig att varva :)

Image
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Danneeandersson »

Okej!:) Tack som fan för svaret. :)
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Sankan
Posts: 160
Joined: 19 Jul 2009, 12:44
Location: Fagersta

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Sankan »

Så lite så :)
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Danneeandersson »

Köpte retainers av m50 Micke så blir vanostopp med iv fjädrar och dubbla insugskammar! Får tacka för all respons i tråden.
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Nisse Järnet »

Polarn kör så och varvar 7 tror jag, funkar fint :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Danneeandersson »

Ja tror inte man behöver varva så mycket mer än så, blir ju lite mer botten med 3l med :) en fin snurra så ska de nog gå o få ett bra register :)
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: vanos eller inte vanos? ny motor 2015

Post by Danneeandersson »

Hur är det om man kör m50b30 insugskam på insug? Ska väl ha samma lyft som iv insugskam?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Post Reply