Page 2 of 3

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 27 Sep 2014, 16:51
by wallingstam
John.Karlsson wrote:Här är en sida du kan räkna utväxling på!
Iofs gjord för volvo, men zf finns i listan och diversebakaxelutväxlingar.
Jag kommer förbi och kikar nån gång när grinden är öppen :)

http://www.taznet.se/volvo/transmission.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar för tipset! Ah du är välkommen, kaffemaskinen är igång 24/7 :)

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 27 Sep 2014, 16:54
by wallingstam
Har en fråga, M20-lut och M50-lut som man kan läsa om här och där. Jag har ju en M50B25 från E34 och har grejar E36 motorfästen nu, så då är det bara motorkuddar kvar så ska det gå att hinka i motorn. Lådan är en ZF och kommer från samma motorn, så det är ingen värsting, men jag tänkte köra med den så länge den håller. Har däremot läst att det blir M20-lut om man kör med en ZF från dieseln. Är det något jag måste köra med för att kunna ha ZF i E30n?
Eller kan jag köra min ZF från 525 e34 bensin men med e36ans motorkuddar, läst att de ska passa på e30-balken. Men blir lutet rätt???

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 27 Sep 2014, 20:04
by E30Anders
Du ska köra med lådan du har, med m20 lutning får inte insuget plats mot bromsservot.
Använd e36 motorfästen och sen har jag för mig att e34:ans kuddar funkar men kan ha fel angående kuddarna.

Mvh/ Anders

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 27 Sep 2014, 20:55
by martin.j0hansson
kuddarna fungerar med e34 525, alternativt 535 kuddar från e28. Vad kör man för låda om man vill ha m20 lut på m50?

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 29 Sep 2014, 17:55
by wallingstam
Kuddarna kan jag ta ifrån motorn som jag köpte alltså eftersom att den va ifrån e34 :) Och ZF lådan som jag trodde va från samma motor va tydligen en värre låda efter lite googlande. Så den bör hålla ett tag :)

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 30 Sep 2014, 17:25
by wallingstam
En fråga bara, finns det något lätt sätt att veta vilken kardan man har. Jag fick med en till motorn och lådan som jag köpte, och lådan va en ifrån m3/328 visade det sig, så tänkte om kardanen möjligtvis kommer ifrån samma lika?

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 02 Oct 2014, 22:52
by wallingstam
Koppling fixad, dock inte betald och hämtad än. Men ska få köpa av bekant så det är lugnt.
Blir klassiska M20 svänghjul, 618, sinter osv. Skulle nog behöva smaka av svänghjulet lite, hur mycket kan man ta utan att det blir fel vid monteringen??

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 03 Oct 2014, 19:40
by wallingstam
Dåså, handlat lite mera.
Fått styrväxel från e36, motorfästen från e36 och växellådskuddar från e36 samt en ny vattenpump.
Image

Inhandlade även cooper och arp idag också
Image

Det tar sig med pusselbitar, sen ska det "bara" pusslas ihop också, hehe 8)

Funderar däremot på att göra det lite ordentligare när motorn väl ska öppnas än det jag tänkte mig från början.
Som jag planerat nu så skulle blocket och toppen planas så lite det går för att få det riktigt jämnt. Cooper och arp ska på plats samt att oljedrevet ska svetsas. Men jag funderar på om man skulle kompsänka lite också, det borde väl inte vara nån fara att ta lite på originalkolvarna? Hur mycket isf? Samt att jag funderat på 2,8l veven, är det något som är nödvändigt för effekt upp till typ 600 kusar?

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 03 Oct 2014, 20:17
by wallingstam
Jag har tänkt köra toppmonterad turbo. Vart tar jag lättast olja ifrån och vart är smidigast att leda tillbaka den i motorn? Jag var inne på om man skulle ha ett M3 oljefilterhus till oljekyl och från kyl till turbo sen från turbo tillbaka till huset, blir det bra?

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 05 Oct 2014, 20:18
by wallingstam
Nu är motorn delad, ska ha tag i någon som kan plana toppen i veckan tänkte jag. Då jag är i Gävle i veckorna och har garaget i Sala så blir det bara på helgerna jag kan skruva. Så till helgen så blir det att tvätta rent allt möjligt, fyf*n så skitig motorn är!

Även fixat ett motorstativ som blocket nu befinner sig på, skönt att slippa ha grejerna på en pall när man skruvar.

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 09 Oct 2014, 20:34
by wallingstam
Sådär ja, då va man igång igen. Den lilla fördelen med att plugga nu när man bygger är väl att man kan styra skolarbetena i den takt man känner och därför kan ta sig lite tid att bygga.

I förra helgen så tog jag loss lådan, skönt det va att få upp motorn i stativ och slippa ha den ligga på pall
Image

Igår åkte jag till hem ifrån Gävle till Sala och drog av nån timme i garaget. Har min E36 turbo som sällskap, den väntar på en mappning så ska den säljas sen för att finansiera detta projekt
Image

Har som sagt fått upp motorn i stativ och nu är det dags att börja tömma blocket. Så det här vad var jag började med igår
Image

Efter lite pill så va generatorn, oljetråget och lite annat avplockat
Image

Toppen som jag även plockat av ventilerna på samt ventiltätningarna, blir nya tätningar och slipa ventilerna innan den sätts ihop. Toppen ska iväg på planing imorgon :D
Image

Har en mysig hög med grejer, e36 styrväxel, elsystem till e30, skärmar, rutor, huv mm. + lite grejer som jag tagit av. Har originalkoppling och ac-pump att sälja om någon är intresserad, säljes billigt! Även originalspridare med fuelrail och grenrör.
Image

Blir ett fint pussel att försöka få ihop allt sen, men men, det ska väl ge sig vad det lider, är ju rätt kul att hålla på iaf :)
Image

Det var väl allt för tillfället, blir mera skruva i helgen.

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 09 Oct 2014, 21:27
by Joachim
Kul projekt, pyssla på bara :)

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 10 Oct 2014, 16:27
by wallingstam
Toppen är nu planad och jag har börjat tvätta förbränningsrummen. Blir nog att köra iväg toppen, blocket och tråget på en ordentlig tvätt i nå skåp med medel och varmt högtryck så alla kanaler blir rena också (förhoppningsvis).
Däremot så såg jag nu efter lite skit försvann i ett av förbränningsrummen att jag har spricka mellan en avgasventil och en insugsventil i 2 förbränningsrum... Motorn hade gått varm tidigare, så det kanske bara är att skrota toppen... :(

Ändrade planer gällande motor-setup; Blir att behålla originalveven och kolvarna. Det som byts är kolvarna till smidda grabbar och sen så svarvas kolvarna en aning. I övrigt blir det en ordentlig motorrenovering och så ska motorn ihop sen!

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 10 Oct 2014, 23:17
by wallingstam
Efter lite tvättning av topp, som jag med facit i hand borde ha gjort innan så såg jag att det var en del sprickor i den. Sprickorna mellan ventilerna kan man leva med vad jag förstått men det var en spricka som gick ut till en synlig kanal (hål in i toppen alltså, antar att det är nån kylkanal). Känns inte värt att försöka rädda toppen när man ska belasta motorn med en turbo framöver, så jag letar ny topp för fullt nu. Tråkigt att man ska få bakslag så fort, nu när man hade fått upp lite ögon för att skruva, är ju rätt kul :)

Men men, någon som har en topp att sälja? Eller som vill köpa min riktigt billigt (Läs för en hunkas harry-boy eller bud). Duger ju kanske att åka med på en sugis om man lagar sprickorna?

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 11 Oct 2014, 18:11
by mr_z
Pitbull har ju tillsalu

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 12 Oct 2014, 19:11
by wallingstam
Såg det, jag har däremot redan köpt mig en topp nu :)
Även köpt koppling 8) 6-puckad sinter, 618 platta, m20 hjul med startmotor blev det. Ska nog hålla för effekten jag tänkt mig :)

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 15 Oct 2014, 13:22
by wallingstam
Kanske dags att visa vad det är för lik jag tänkt sätta i grejerna i, haha!
Image
Min sambo trodde inte sina ögon när jag visade henne pärlan 8)