Page 2 of 4
Posted: 18 Feb 2007, 12:48
by kallevedlund
Var kan man köpa såna coiloverkit??
Posted: 18 Feb 2007, 12:54
by Bonje
skurt wrote:Var kan man köpa såna coiloverkit??
www.millway.se
Posted: 23 Mar 2007, 10:38
by Nisse977
Fint jobbat Anders!
Det var en trevlig pratstund i garaget igår
Här är min tråd på rejsa: (men du måste nog regga dig för att kunna se den)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26422
På sista sidan kan du se lite om styrväxelbytet, och de nya krängarna, om du är intresserad av det
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=336
Mvh Nisse
Posted: 24 Mar 2007, 09:30
by AndersJ
Tackar
Jag får säga detsamma.
Tog mig en titt i din tråd och kan väl säga att jag fick mycket inspiration av ditt bygge:). Ska bara få tillgång till svarvarna och fräsen i skolan. Sen kan man börja bygga lite roliga prylar
Slänger in en bild på beemern från uppstartsförsöket igår. Uppstarten gick inte helt bra faktiskt
. Motorn går igång och tänder till direkt men sen börjar den gå ojämt och dör efter ett tag. Konsulterade worre som tipsade mig om att kolla över triggergivaren och hjulet. Har gått igenom loggarna som visar att motorn varvar runt 300 varv på starten, sen hoppar den upp tilll 2-3000 varv när den gått igång för att sedan dö. Att den inte varvar 3000 varv i verkligheten tyder ju på att något är knas med triggergivaren. Jag kör ju med ett 60-2 hjul och original vr-givare, ska fixa en ny givare i veckan och kolla över jorden till skärmningen. Om inte det fungerar så ska jag försöka få tag i ett oscilloskop och se vad man får för utvärden från givaren.
Posted: 24 Mar 2007, 16:42
by Thunder Fart
tja
skulle du kunna ta ngr kort på dina motorfästen??
Posted: 24 Mar 2007, 18:37
by AndersJ
Posted: 24 Mar 2007, 23:22
by Thunder Fart
tack för hjälpen, vad är dom byggda av vanlig metal? hur långt fram är motorn? och vilken kylare kör du med?
tack för att du svarade på den föra frågan, hoppas du kan svara på dessa också
Posted: 25 Mar 2007, 12:40
by Thorsella
allt står i fans projektråd om du bara läser
Posted: 25 Mar 2007, 12:45
by Thunder Fart
Thorsella wrote:allt står i fans projektråd om du bara läser
Posted: 26 Mar 2007, 09:24
by Nisse977
AndersJ wrote:Tackar
Jag får säga detsamma.
Tog mig en titt i din tråd och kan väl säga att jag fick mycket inspiration av ditt bygge:). Ska bara få tillgång till svarvarna och fräsen i skolan. Sen kan man börja bygga lite roliga prylar
Slänger in en bild på beemern från uppstartsförsöket igår. Uppstarten gick inte helt bra faktiskt
. Motorn går igång och tänder till direkt men sen börjar den gå ojämt och dör efter ett tag. Konsulterade worre som tipsade mig om att kolla över triggergivaren och hjulet. Har gått igenom loggarna som visar att motorn varvar runt 300 varv på starten, sen hoppar den upp tilll 2-3000 varv när den gått igång för att sedan dö. Att den inte varvar 3000 varv i verkligheten tyder ju på att något är knas med triggergivaren. Jag kör ju med ett 60-2 hjul och original vr-givare, ska fixa en ny givare i veckan och kolla över jorden till skärmningen. Om inte det fungerar så ska jag försöka få tag i ett oscilloskop och se vad man får för utvärden från givaren.
Hej!
Ja det är kul att tillverka saker! Idag ska jag tillverka en delrinbussning till diffen tänkte jag, den gamla i gummi var så dålig att man kunde trycka ut den ur hålet med bara fingrarna...
Eftersom mitt extraktorgrenrör inte passade nått vidare bra på M20 motorn så hade jag tänkt skicka tillbaka det, men om du är intresserad av att köpa det till din M30 så är du välkommen. Då måste det ju ändå modifieras för att passa. (det är lång väntetid på extraktorgrenrör från
www.Koed.dk , om du skulle köpa ett nytt)
Hoppas du får liv i bilen snart! När var det du skulle lacka den?
Mvh Nisse
Posted: 28 Mar 2007, 11:00
by AndersJ
Nu lever hon
Hela söndagen jobbade jag med att få liv i motorn. Den startade upp ibland men dog sen efter några sekunder. Jag fick en mapp av Thorsell här på forumet som funkade på hans motor med motsv setup. När jag kommit på min "Trigger offset" gick hon igång och gick hur fint som helst, men sen dog den. Jaja. Jag får väl se över uppvärmningsinställningarna. Jag märkte inte av någon förändring hur mycket jag än laborerade med inställningarna. Den gick igång ibland, men dog efter ett tag.
Till slut tröttnade jag och rullade in bilen i garaget igen. Då upptäckte jag att höger bakljus och höger parkeringsljus fram lyste. När jag gick över jordpunkterna i bilen upptäckte jag vad som gjorde att motorn inte fungerade. Jordflätan från blocket till rambenet satt inte fast ordentligt... Skruvade åt den och sen startade bilen utan problem
Det blir nog till att montera några extra jordflätor.
Lackeringen blir i påskveckan. Ägnade gårdagen till att riva ner bilen och slipa ner lacken. Samt fixa diverse småsaker som t.ex tanklocket. Tror detta kan bli snyggt när det är klart.
Posted: 28 Mar 2007, 13:49
by AndreasT
Ser bra ut, vilken färg blir det då
Posted: 09 Apr 2007, 16:48
by AndersJ
Dags för en update. Har borrat om bakskivorna till 5x120 med godkänt resultat för att vara gjort med en 500-kronors pelarborr
Sen har bilen fått lite färg också, känns rätt gött när man kommer till en vändpunkt i byggandet och kan börja plocka ihop bilen igen. Lackering är definitivt en sån vändpunkt. Lackeringen blev helt okej för att vara gjord på en våt garageplan
Det är inte första gången jag håller i en lackspruta men det hade självklart blivit bättre om jag fått tilllgång till en riktig lokal. Naturligtvis framhävde färgen en del ojämnheter och skador som jag missat när jag gjorde underarbetet, menmen. Det kommer en vinter till, just nu vill jag bara få igång bilen.
Här är grunden precis lagd.
Täcklacken blev saabs imolaröda. Färgen är inte särskilt spännande, men den är enkel att lägga. Och som sagt, jag vill få iordning bilen så snabbt som möjligt. Som ni ser så är det sol på bilderna och det ökar bara suget att få bilen körklar
Här är täcklacken klar men framskärmarna och huven är inte målad på bilden.
Framskärmar och huv klara. Nu är det bara dörrarna och bakluckan kvar, sen ska jag byta motor och sen är det besiktningsdags
Posted: 09 Apr 2007, 20:25
by AndersJ
Bättre bild på lackeringen.
Posted: 09 Apr 2007, 20:37
by Ximon
Det ser riktigt bra ut Anders!
Snygg färg, och inte så vanlig på e30.
Posted: 09 Apr 2007, 22:11
by Ripper
Ser toppen ut....skit oxå....skall ju till 99% lacka min röd och nu verkar de finnas massa röda hehe...
Riktiga sportbilar är röda säg de juh=)
Snyggt jobbat iaf....kämpa vidare nu...
Posted: 11 Apr 2007, 11:41
by Nisse977
Snyggt Anders!! Ser riktigt bra ut med rött!
Jag funderade på att lacka min bil i Volvo passionsröda färg, men jag tror det blir blanksvart istället