Någon som byggt turbo NERÅT på e30 m20??
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Någon som byggt turbo NERÅT på e30 m20??
Halloj..Andye30 wrote:TJa!
Jag håller på att turbokonvertera min 320-89 och har lite frågor kring placeringen av turbon... de flesta sätter ju turbon uppe vid toppen. Jag har bestämt mej för att inte göra de och vill ha den nere vid blocket istället. Jag vet att det är trångt där nere men det borde ju inte va nån omöjlighet... eller? Finns det nån anledning till att alla bygger där uppe förutom platsbristen eller har de bara blivit en "följa john" effekt över det?? Turbon jag ska använda är en väldigt liten pjäs, så liten att ni nog skrattar åt den, men de skiter ja i, Mitsu TF035. Så jag ska nog få plats... Jag har också funderat på om motorfästet på avgassidan kommer sitta i vägen för rören till inloppet så det kanske blir att bygga nytt fäste, nån gjort det och som behövt göra det? Nån som har ett fäste man kan få låna...![]()
Till grenröret ska ja bygga en adapter ner till turbon och motorn sitter i ett stativ så det är ju lätt att mäta.
Nån som har några erfarenheter kring detta??
//Andreas
Klart du ska ha turbon nere där den hör hemma

Jag har lite bilder på ett hemma gjort grenrör med turbon nedåt. Både hur han har byggt det och sedan hur det ser ut på platts i bilen.
Kan de va nått? PM'a din mail så skickar ja över dom till dej

OBS! Det är alltså inte mitt gren rör.
MVH//Tobbe P
Visst, kör man som en galning vare sig man har turbo eller ej så blir varken bilen eller åkturen särskiljt diskret... planerna för våren/sommaren är för tillfället att köra med 0,5 bar och få det att funka bra. Mer laddtryck får bli ett senare projekt, men innan dess skaffar jag mig nog en b25 motor...xtiz wrote:Andye30 wrote:Warum nicht som tysken sa...?turbon i sig fungerar mer som en ljuddämpare än tvärt om, så ljudet är väl sej likt. Jag tänker inte ha ett stuprör där bak eller dekaler över hela bilen heller... och en återcirkulerande dumpventil så där rök lite av pyset också!
Det finns så många som gör på det uppenbara sättet, och jag vill göra nått annorlunda...
Att turbon funkar som en ljuddämpare tycker ja är lite som en myt.. Klart att bilen är tystare osv när man kör NORMALT.. men smäll på 1 kilo i ladd så är den genast inte lika tyst..
Das leben ist kein probelauf!
Turbon funkar visst som en dämpare, impellern slår sönder ljudet riktigt duktigt. Så något myt är det inte.xtiz wrote:Andye30 wrote:Warum nicht som tysken sa...?turbon i sig fungerar mer som en ljuddämpare än tvärt om, så ljudet är väl sej likt. Jag tänker inte ha ett stuprör där bak eller dekaler över hela bilen heller... och en återcirkulerande dumpventil så där rök lite av pyset också!
Det finns så många som gör på det uppenbara sättet, och jag vill göra nått annorlunda...
Att turbon funkar som en ljuddämpare tycker ja är lite som en myt.. Klart att bilen är tystare osv när man kör NORMALT.. men smäll på 1 kilo i ladd så är den genast inte lika tyst..
Sedan så kan du ju gämföra en turbo maskin på 1kg ladd utan dämpare och en jävligt vass sugmotor utan dämpare, vilken tror vi kommer leva om mest?
Mvh
- Overcharged
- Nisse Järnet