Page 2 of 3

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 23 Aug 2014, 04:35
by m50b30
Nå har hjulet løsnet enda en gang!
Hva kan det komme av?

410nm med loctite og ny bolt...

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 23 Aug 2014, 06:51
by mr_z
vad använder du för remhjul nu då?

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 23 Aug 2014, 12:47
by m50b30
Har byttet til m52 hjul.

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 24 Aug 2014, 22:13
by m50b30
Ingen?

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 25 Aug 2014, 14:36
by bmw_pelle
Har svårt att tro att det spelar nån roll om man kör m50 eller m52/m54 hjul, dom är väl ändå 0 balanserade??
Då skulle man ju inte kunna sätta på ett annat svänghjul t.ex M20/M30.

Har du misständningar? Gick ett par krysskilar för mig då jag åkte med org spolar som var kass och då fick ja misständningar.

Re: Sv: Krysskil m50 problem

Posted: 10 Sep 2014, 02:27
by Ripper
bmw_pelle wrote:Har svårt att tro att det spelar nån roll om man kör m50 eller m52/m54 hjul, dom är väl ändå 0 balanserade??
Då skulle man ju inte kunna sätta på ett annat svänghjul t.ex M20/M30.

Har du misständningar? Gick ett par krysskilar för mig då jag åkte med org spolar som var kass och då fick ja misständningar.
Tycker oxå de bör kvitta... men fler som kan bekräfta eller dementera???

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 10 Sep 2014, 05:52
by m50b30
Ja, balansen er jo en ting.
så har du frekvensen til veiven, og triggerhjulene har forskjellig frekvens påstemplet.

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 10 Sep 2014, 08:22
by RoDe
Jag kör med m54b30 vev och m50b25 IV hjul.

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 15 Sep 2014, 08:58
by bmw_pelle
Kan tillägga att ja kört flera säsonger med en m52b28tu vev och m50 remskiva och har aldrig haft problem!

Då jag åkte org m50b25 hade jag problem med krysskil men hade misständningar då! hur är varvstoppen, fuelcut eller igncut?

Sen säger jag inte att det är rätt att köra m50 på 2.8 vev men som sagt det funkar för mig. Sen är väl remskiva,vev och svänghjul 0 balanserade för sig.

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 01 Oct 2014, 11:46
by Joni
m50b30 wrote:
Joni wrote:Hmm vad ska man köra med för remhjul när man bygger m50b30 med m54b30 veven?
Det er det jeg kjører, m50 ble åpenbart helt feil.
så jeg skal prøve med m52/m54 hjul ettrr cervazas anbefaling. ;)
Hur gör med triggern då? Den sitter ju inne i blocket och inte på remhjulet!

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 01 Oct 2014, 11:55
by m50b30
det var en misforståelse
m52 og m54 er ikke den samme.
har prøvd med m52, det ble ikke noe bedre.

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 01 Oct 2014, 12:06
by Joni
m50b30 wrote:det var en misforståelse
m52 og m54 er ikke den samme.
har prøvd med m52, det ble ikke noe bedre.


http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... series=E39" onclick="window.open(this.href);return false;

Enligt realoem ser det det ju ut att va samma

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 01 Oct 2014, 16:23
by m50b30
jo, men den har jo ikke trigger tenner?
nå skjønner jeg ikke noe.

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 01 Oct 2014, 19:06
by m50b30
m52TU og m54 er den samme. så det hjelper ikke så mye.

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 01 Oct 2014, 21:29
by RoDe
Återigen.

M54 veven + triggerskivan från m50 funkar fint.

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 01 Oct 2014, 21:32
by RoDe
Joni wrote:
m50b30 wrote:
Joni wrote:Hmm vad ska man köra med för remhjul när man bygger m50b30 med m54b30 veven?
Det er det jeg kjører, m50 ble åpenbart helt feil.
så jeg skal prøve med m52/m54 hjul ettrr cervazas anbefaling. ;)
Hur gör med triggern då? Den sitter ju inne i blocket och inte på remhjulet!
Strunta i den som sitter på m54 veven som hamnar inne i blocket.

På med triggerskivan från m50 precis på samma sätt som den sitter på m50 veven.

Re: Krysskil m50 problem

Posted: 01 Oct 2014, 23:21
by Ripper
RoDe wrote:Återigen.

M54 veven + triggerskivan från m50 funkar fint.
Va jag också säker på men har nu testat och kan konstaterat att endel möjligtvis har tur, varvar inte lika mycket, eller kör som kärringar osv osv....För har nu två gånger på kort tid lyckats vibrerar loss bultarna till svägningsdämparen/triggerskivan trots nya bultar och loctiet och de finns ingen annan förklaring än torsionssvägningar/självsvägningar vid vissa varv pga olika hertz mellan dem olika hjulen.....