Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
t79sk8s
Posts: 206 Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping
Post
by t79sk8s » 16 Jun 2014, 12:31
Nisse Järnet wrote: Tack för svar! Z3M känns lite ovanlig ja, får hålla ögonen öppna!
Har du nån möjlighet att mäta om 323ti naven har samma mått som 316ti? (39,5 måttet)
F.. va bäng man är
Va insnöad på spline måttet
åker förbi garaget och kollar 39.5 måttet idag
sorry!
Last edited by
t79sk8s on 16 Jun 2014, 14:24, edited 1 time in total.
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
t79sk8s
Posts: 206 Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping
Post
by t79sk8s » 16 Jun 2014, 14:22
Samma mått 39.5
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 16 Jun 2014, 17:28
Ok tack!
Då borde det alltså funka med 323ti nav i E30 bakvagn med E30 drivaxlar osv? Nån som har koll på bromsar och ok till detta?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
m20turbokarlsson
Posts: 109 Joined: 18 Jun 2013, 08:45
Location: Surahammar
Post
by m20turbokarlsson » 08 Dec 2014, 00:28
Hur blev det med skivor och oken? Tacksam för svar då jag ska bygga om till 5bult bak snart
Christoffer karlsson
0737429344
hartge
Posts: 1491 Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg
Post
by hartge » 14 Feb 2015, 15:13
nav från z4 passar o breddar bara 2.5 mm per sida bak
bmw 530d -10
BMW 320 -89
pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 14 Feb 2015, 17:05
Inte kommit så långt än
Bara gjort klart fram...
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
bmw-slangen
Posts: 1386 Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:
Post
by bmw-slangen » 15 Feb 2015, 00:28
Köpte nyss Z3-nav bak, så för fullständighetens skull så utökade jag min "måttsamling"
Code: Select all
Z3 vs E30 +23.0 mm
E36 CPT vs E30 +19.5 mm
E30 323i -85 : 100% track day car
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 15 Feb 2015, 13:42
Nice, från vilken Z3?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
bmw-slangen
Posts: 1386 Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:
Post
by bmw-slangen » 15 Feb 2015, 17:43
Nisse Järnet wrote: Nice, från vilken Z3?
Dessa (33 41 1 095 772) sitter på alla 6-cylindriga Z3:or (utom Z3M såklart) men även på alla 4-cylindriga Z3:or tillverkade från 04/1999 och framåt.
Får återkomma med hur bra de passar ihop med bromsskivor/bromsok/bromsokshållare lite längre fram.
E30 323i -85 : 100% track day car
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 15 Feb 2015, 18:08
bmw-slangen wrote: Nisse Järnet wrote: Nice, från vilken Z3?
Dessa (33 41 1 095 772) sitter på alla 6-cylindriga Z3:or (utom Z3M såklart) men även på alla 4-cylindriga Z3:or tillverkade från 04/1999 och framåt.
Får återkomma med hur bra de passar ihop med bromsskivor/bromsok/bromsokshållare lite längre fram.
Ok perfa! Då får man ju några mm till jämfört med 323ti
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
bmw-slangen
Posts: 1386 Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:
Post
by bmw-slangen » 15 Feb 2015, 23:54
Stämmer, verkar också vara ett alternativ man kan välja - hartge nämnde det också tidigare i tråden (inklusive mått).
Alla lösningar breddar lite olika och passar olika E30-modeller
Z4-nav = Breddar 2.5 mm (kräver det stora hjullagret/bärarmarna)
Z3-nav = Breddar 23.0 mm (kräver det stora hjullagret/bärarmarna)
E36 CPT-nav = Breddar 19.5 mm (kräver det lilla hjullagret/bärarmarna)
E30 323i -85 : 100% track day car
moonzhine
Posts: 2447 Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs
Post
by moonzhine » 19 Feb 2015, 07:48
Jag har en z3 som jag tror är från 2.8an
Men dom har väl lika splines i naven som e30.?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
bmw-slangen
Posts: 1386 Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:
Post
by bmw-slangen » 19 Feb 2015, 12:19
moonzhine wrote: Jag har en z3 som jag tror är från 2.8an
Men dom har väl lika splines i naven som e30.?
Yes, det ska de ha - annars står jag själv med skägget i inboxen...
Ska ändåså dubbelkolla nu i helgen.
E30 323i -85 : 100% track day car
moonzhine
Posts: 2447 Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs
Post
by moonzhine » 22 Feb 2015, 15:59
Hur är de med compakt fjäderben fram passar dom på e30 eller är de hylsor som gäller om man vill åka 5bult fram.?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
bmw-slangen
Posts: 1386 Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:
Post
by bmw-slangen » 22 Feb 2015, 20:08
moonzhine wrote: Hur är de med compakt fjäderben fram passar dom på e30 eller är de hylsor som gäller om man vill åka 5bult fram.?
Intressant tanke! Men eftersom flera compact-fjäderben är samma som vissa coupe/sedan-fjäderben så är jag ganska säker på att vi får samma caster/centrerings-problematik som med vanliga E36-fjäderben.
EDIT : Även bärarmar och hjulnav är samma som på coupe/sedan så vi lär få samma problematik.
E30 323i -85 : 100% track day car
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 22 Feb 2015, 21:05
bmw-slangen wrote: moonzhine wrote: Jag har en z3 som jag tror är från 2.8an
Men dom har väl lika splines i naven som e30.?
Yes, det ska de ha - annars står jag själv med skägget i inboxen...
Ska ändåså dubbelkolla nu i helgen.
Hunnit testa?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.