Page 2 of 23
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 10 Jun 2014, 08:03
by RoDe
niclasmann wrote:RoDe wrote:Vänd på Ic:n istället så hamnar den bakom njurarna och plasten runt lyktorna. Mer luft.
Så som dem sitter nu kommer 75% av dess area täckas utav kofångaren och fronten.
Menar så att den sitter uppe vid grillen så att säga? Så man ser den om man tittar in i grillen?
Precis. Lacka mattsvart om du vill va diskret.
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 10 Jun 2014, 09:52
by niclasmann
RoDe wrote:niclasmann wrote:RoDe wrote:Vänd på Ic:n istället så hamnar den bakom njurarna och plasten runt lyktorna. Mer luft.
Så som dem sitter nu kommer 75% av dess area täckas utav kofångaren och fronten.
Menar så att den sitter uppe vid grillen så att säga? Så man ser den om man tittar in i grillen?
Precis. Lacka mattsvart om du vill va diskret.
Ska titta på det idag! Tack för tipset
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 10 Jun 2014, 16:10
by niclasmann
Började med att jag sprang och letade efter en slangklämma till tryckluftslangen i 1 timme.. Sprang runt i hela verkstan och letade men hittade fan ingen, tillslut så löste allt sig och jag kunde äntligen börja med att slipa av hela fronten med spackel och färg som såg så fult och ruttet ut. Det är ungefär vad jag har hunnit med idag.. Trodde jag skulle hinna med mycket mer idag än vad jag gjorde tyvärr, men har samtidigt hjälp till med att lägga vindrutor då de behövs två st till de.
Såhär såg den ut när jag började lite smått
Ja ni ser ju att det är bra med spackel och sedan ser ni på sidan det skrovliga som jag inte tyckte var speciellt snygg
Rekommenderar starkt detta slipverktyg för er som vill ha bort färg,spackel samt så blir det blästrat när man kör med denna.
Reslutat
Man kanske ska slipa ner hela bilen och ha denna färg kanske
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 12 Jun 2014, 19:27
by niclasmann
Någon som sitter på ett m50 grenrör till e30 med m50 lut med twinentry T3 fläns?
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 12 Jun 2014, 19:39
by HKPerformance
De där skrovliga och gula är inte spackel
Tectyl
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 12 Jun 2014, 21:32
by niclasmann
HKPerformance wrote:De där skrovliga och gula är inte spackel
Tectyl
Jasså? Men det såg ju förjävligt enligt mig
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 14 Jun 2014, 18:51
by niclasmann
Efter att ha varit på Gatebil en heldag så har man fått ett ännu mera sug på att få iordning på BMW-n. Så nästa vecka sätter jag igång med mitt sommarjobb så jag kan börja nångång
Får väl bjuda på en bild på ett monster!
Någon som vet vart man kan få tag på denna T korsning för att kunna mäta oljetryck, oljetemp samt få olja till turbon?
E30 M50B25 vanos
Posted: 14 Jun 2014, 21:21
by turbolarssa
Finns adapter till olja i PPF shoppen
//Larsson
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 14 Jun 2014, 23:42
by niclasmann
turbolarssa wrote:Finns adapter till olja i PPF shoppen
//Larsson
Är det denna?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Men den finna det ju bara två anslutningar på, därför blev jag osäker.
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 15 Jun 2014, 06:19
by turbolarssa
Den ishoppen har 3uttag, på din bild är de 2st t-kors från biltema skruvade på varandra vilket känns sådär //Larsson
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 15 Jun 2014, 10:36
by niclasmann
Nu får det bli experthjälp eftersom jag är helt lost just nu...
Vart ska jag sätta adaptern som jag la upp i förra inlägget vart ska jag sätta in den? OBS jag har vanos (kanske inte ser likadant ut då?)
Såhär ser min ut vid vid oljefilterhuset, ska jag sätta i y-korset i den skruven som sitter till höger om torxen?
Tacksam för snabba och bra svar!
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 15 Jun 2014, 15:37
by turbolarssa
Man brukar sätta den där original oljetrycksgivare sitter. //Larsson
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 15 Jun 2014, 20:03
by niclasmann
Drog till garaget runt 11 tiden idag och började riva bromsar för och se om de fann några handbromsbackar bak, vilket det givetvis inte gjorde
Tömde ur bromsvätskan så att jag förhoppningsvis kan byta huvudbromscylinder och beställa och montera stålomspunna slangar så snart som möjligt
Ställde upp bilen på fyra pallbockar för och kunna kika runt under bilen, där fästena till originaltanken ska sitta som kommer förhoppningsvis v.27
Jag har också kollat på kopplingarna som jag fick med när jag köpte turbon och har äntligen hittat rätt kopplingar.
Drog en sväng till biltema för och se om de hade T-kors för att kunna mäta oljetryck, oljetemp och olja till turbon. Men det fanns bara fel storlekar
SÅ antingen får det bli en oljeadapter från PPF förhoppningsvis om jag inte hittar någon annan lösning, har nämligen tänkt och ta olja från originalgivaren.
Har hunnit med att banka lite i hjulhuset där turbon ska sitta, och har kommit fram till att det kommer bli skiiiiiiiiittight med intern WG
Har också köpte ett plussplitt m50 av en kille på Facebook så man äntligen kan passa in turbon
Tömning av bromsvätska
Har bankat lite i innerskärmen men måste nog banka lite till för att få ner turbon under huven tyvärr
Hittade en hyffsad lösning för oljetryck o dvs. Hade tänkt och åka till närmsta VVS handlare och kika om de har någon liknande. Finns det någon som har använt sig av en sådan som kan rekommendera denna? Har ju tänkt och ta olja till turbon, oljetryck och oljetemp från denna. Annars blir det PPFs
Någon som har spacerplattor 4x100 15-20mm tillsalu för en billig peng? Behöver de för att bli klar med mina bromsar fram då de tar i fälgen
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 16 Jun 2014, 20:18
by niclasmann
Drog till garaget direkt efter jag slutade jobbet idag. Hann väl hålla på ungefär 3 timmar sen var det dag för hemgång... Men har iallafall hållit på och passat in intercoolern så det kommer bli perfekt
Tyvärr så hann jag inte ta några bilder idag då jag har haft det rätt stressigt på jobbet och varit i en helt annan värld. Men imorgon blir det fortsättning så ska försöka knäppa lite foton då.
Annars rullar det på som vanligt, har pratat med pappas kompis så han ska hjälpa mig och byta flänsen på grenröret när jag har fått hem den. Ska kolla med honom om han kan svetsa min oljeretur också. Har tänkt och sätta den i oljetråget då.
Nånting som man ska tänka på när man svetsar returen eller är det bara och köra? Någon speciell diameter på röret?
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 19 Jun 2014, 18:50
by niclasmann
Var någon dag sen jag skrev i tråden, men har tappat lite sug då jag inte får någon bra respons av er läsare
Men iallafall så har det gått framåt med bilen, jag har hållit på med att byta huvudbromscylindern till en 750i som sitter i en e32. Men behöver en adaper eftersom det bara är 2 utgångar på den och 3 original. Så jag har varit runt och har hittat ett ställe i Södertälje som säljer det (hydroscand) så de skulle beställa en sån så lär förhoppningsvis få den på måndag. De har också fixat en adapter så jag kan ta oljetryck, oljetemp och olja till turbon från original oljetrycksgivaren. Pappa har lossat på grenrörsbultarna i väntan på mitt turbogrenrör som kommer förhoppningsvis i början av nästa vecka
Har också hunnit med att beställt do88 silikonslangar så att jag har fått till intercoolern perfekt
Det är riktigt skönt att ha do88 precis i grannhuset så jag och pappa beställde slangarna runt kl 10 och hämtade de sedan hemma kl 13. Riktigt trevliga killar och ha o göra med, rekommenderas starkt! Har också köpte en ny turbo, en KKK K29:a med T4 twin och 12:ans avgashus 60 in / 69 ut som ska hämtas nästa helg då han är borta i en vecka.
Vad har folket här inne fått ut för HP/WHP med sina KKK K29 med 12:ans avgas och vad han ni kört för setup?
Har tänkt och köra oöppnad motor nästa sommar och sedan renovera motorn och byta till ARP och cooperingpackning om original håller tills dess. Någon som har en BRA och BILLIG WG att rekommendera?
Nästa veckas planering:
* Koppla in mätarna som sitter i mittkonsolen
* Koppla in givarna till mätarna
* Provmontera grenröret
* Fixa klart huvudbromscylindern
Har inte tänkt på att ta bilder så blir lite torrt om de i detta inlägg.. Ska förbättra mig med det tills nästa gång!
Provmonterat fronten med intercoolern bakom
Gamla huvudbromscylindern
Den nya (övre) vs den gamla (undre)
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 24 Jun 2014, 21:37
by niclasmann
Nu har det varit vila från meckandet över helgen då det varit midsommar och jag har varit iväg till mamma över helgen. Hoppas alla har haft en bra midsommar precis som jag
Men åter till allvaret hehe, Har inte hunnit gjort så mycket på två kvällar. Skulle ha gjort ett inlägg igår vad som hände men kom hem så sent och skulle upp och jobba. Under dessa dagar så har jag och min far inte gjort speciellt mycket mer än att plockat bort insuget för att få mer plats till att skruva in oljeadaptern som gick sönder när jag skulle lossa på den
Medan jag tog bort det så har pappa kliat sig mer i huvudet om hur vi ska göra med handbromsen efter som det var HELT rensat på allting fanns inte ens vajrarna :O Men som tur så känner pappa folk på BMW i segeltorp så han har fått hjälp därifrån hur de ska sitta osv. Sedan står vi i valet eller kvalet om vi ska byta ut de bakre bromsrören när tanken, kardan och avgassystemet redan är nere.
Vad tycker ni byta ut det eller köra som det är då det är tänkt och besiktiga den senare?
Hur tycker ni att min oljeadapter blir?! Den kommer att se ut såhär.
Insuget påväg och tas bort
Borta, blev rätt tomt utan det
Grenrör, kardan och avgassystem borta också
Lägg gärna en kommentar om det är något jag gör fel, ge mig tips och respons på det jag gör eller gör jag detta bara i onödan?
Re: E30 M50B25 vanos
Posted: 24 Jun 2014, 22:50
by proppen1
ser ju riktigt bra ut ju! har just fått igång min e30 med m50b25 vanos! huvudbromscylindern skall alltså vara från en 750, men spelar de nån roll om det är en 750ia?
mvh