Page 2 of 4

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 27 Aug 2014, 12:49
by -AL-
johankihl wrote:
-AL- wrote:Tänkte göra ett oljebyte i motor och låda. Vad rekommenderar expertisen?

//AL
Alla oljor enligt BMW tycker jag funkar bra. Har alltid kört Castrol TWS 10w60 Motorsport i motorn. I lådan rekommenderar BMW Castrol Transmax Z 75W-80.
Som jag misstänkte då!

Kör du 10w60 i din S50? Har läst att många haft värmeproblem med den och sen bytt till 0w40 och det försvunnit. Castrol rekommenderar ju t ex EDGE 0w40 till s50.

//AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 27 Aug 2014, 19:55
by JonasH88
Jag kör castrol edge 10w60 i min S50 turbo och den gick inte äns varm på Mantorp när det plågades varv på varv. Har för mig att de sa att jag skulle ha castrol edge 5W40 i S50 när jag frågade inne på bmw.

Re: Sv: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 27 Aug 2014, 21:57
by johankihl
-AL- wrote:
johankihl wrote:
-AL- wrote:Tänkte göra ett oljebyte i motor och låda. Vad rekommenderar expertisen?

//AL
Alla oljor enligt BMW tycker jag funkar bra. Har alltid kört Castrol TWS 10w60 Motorsport i motorn. I lådan rekommenderar BMW Castrol Transmax Z 75W-80.
Som jag misstänkte då!

Kör du 10w60 i din S50? Har läst att många haft värmeproblem med den och sen bytt till 0w40 och det försvunnit. Castrol rekommenderar ju t ex EDGE 0w40 till s50.

//AL
Jag kör 10w60. Har iof 11 liter olja i mitt system så har inga direkta bekymmer med oljetemp alls.

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 05 Sep 2014, 08:12
by -AL-
Då var lite smått fixat - gjort klart handbroms med nya backar, monterat MaxxEcu boxen i originalboxens konsol och fått dit två av de undre grenrörsmuttrarna på femmans och sexans cylinder (vilket sket jobb...)

Om jag tänker montera EN avgastempgivare, vart sätter jag den då? Vill helst göra det så enkelt för mig och slippa ta ner grenrör eller turbo pga platsbrist. Skulle det funka att sätta den i downpipen så nära turbon som möjligt? Det viktigaste måste väl inte vara om den visar 720 grader eller 740 grader utan se om den skenar iväg vid eventuella fel?

//AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 05 Sep 2014, 10:54
by johankihl
Direkt efter turbon funkar. I kollektorn hade väl varit bäst men man kan inte få allt :)

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 05 Sep 2014, 13:46
by -AL-
johankihl wrote:Direkt efter turbon funkar. I kollektorn hade väl varit bäst men man kan inte få allt :)
Låter bra! Då sätter jag den i downpipen så nära turbon jag vågar.

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 11 Sep 2014, 13:44
by -AL-
Lite mer fixat på bilen. Bland annat snyggat till kabelhärvan under insuget där alla kablar låg hur som helst och även kopplat in vindrutespolning osv inför besiktningen.

Då sitter EGT givaren på plats. Valde att sätta den på downpipen så nära turbon jag vågade - inte optimal placering men ger ändå en uppfattning och jag kan se om tempen skenar
Image

MaxxEcut är sjukt smidigt på många sätt - ett sätt är inkopplingen av EGT via mini-k kontakten rakt in i boxen
Image

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 11 Sep 2014, 14:08
by Joachim
Det blir avsevärt kallare efter turbo'n kontra innan, jag skulle absolut monterat den i kollektorn...

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 11 Sep 2014, 14:16
by -AL-
Joachim wrote:Det blir avsevärt kallare efter turbo'n kontra innan, jag skulle absolut monterat den i kollektorn...
Jo, jag är medveten om det. Kände inte för att ta ner grenrör och turbo med tanke på hur trångt och jävligt det är. Även om det är kallare efter turbon så märker jag om temperaturen stiger gentemot "normal" temperatur. Kommer köra så här tills vidare och sen när motorn byggs om så får placeringen bli mer korrekt.

//AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 12 Sep 2014, 20:05
by Bullen!
Jag hade haft lite kortare instick på givaren om du får plats med det.

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 13 Sep 2014, 08:46
by -AL-
Bullen! wrote:Jag hade haft lite kortare instick på givaren om du får plats med det.
Av vilken anledning?

Fick du mailet om e30n?

/AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 13 Sep 2014, 10:48
by Bullen!
-AL- wrote:
Bullen! wrote:Jag hade haft lite kortare instick på givaren om du får plats med det.
Av vilken anledning?

Fick du mailet om e30n?

/AL
industriskadad. tänker på vibrationskador om man har långt instick på en smal givare. och när man sätter som direkt efter avgasporten så ska det bara precis sticka in i röret enl rekommendation. men där är det väl iofs för att inte hämma flöde också.

Jag har stenkoll på e30 så jag hade sett den. ägaren rättade dock till sin beskrivning av den efter jag frågat mer ingående på mail då en spekulant som varit där visat honom flera ställen med rostangrepp. Få tittar noga på falsar vid trösklar osv. Och jag har minsann bestämt mig för att projektera min e34 och köpt på mig en hel del delar. den är fin på riktigt och jag ska nog inte förvänta mig att hitta en e30 som ser ut så.

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 15 Sep 2014, 09:35
by -AL-
Bullen! wrote:
-AL- wrote:
Bullen! wrote:Jag hade haft lite kortare instick på givaren om du får plats med det.
Av vilken anledning?

Fick du mailet om e30n?

/AL
industriskadad. tänker på vibrationskador om man har långt instick på en smal givare. och när man sätter som direkt efter avgasporten så ska det bara precis sticka in i röret enl rekommendation. men där är det väl iofs för att inte hämma flöde också.
Kollade på givaren igen och den är konstruerad så att det blir max instick i förhållande till nippeln. Skulle behövt leta en annan högre nippel för att få ut givaren. Får lita på att konstruktören av detta kit visste vad han/hon gjorde :D

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 15 Sep 2014, 09:48
by JonasH88
Är ju ingen fara om givaren skulle gå av, iom att den sitter efter turbinen ;)

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 15 Sep 2014, 09:58
by -AL-
Fick gjort en del saker i garaget i helgen.

Fick upp lådan på plats med nytt mothåll för kopplingsarmen. FIck tips av erikjakan att gänga original "mothållshål" och skruva i en lång M10 bult - och vipps så har man ett justerbart mothåll. Mothållet blev nu 10 mm längre än original. Passade även på att förstärka kopplingsarmen men några fastsvetsade gängstavar för att minimera risken för brott på kopplingsarmen pga de ökade påfrestningarna som 618 tryckplattan ger. Pinnen till slavcylindern är förlängd sen innan - vet inte riktigt hur mycket men det är enkelt justerat senare.

Köpte mig en kartong med oljor och filter. När allt ändå är nere så får man passa på - samt att jag aldrig litar på föregående ägares uppgifter om när oljor mm är bytt. Det är en liten kostnad i sammanhanget att ha nya fina oljor i grejorna.
Image

Till växellådan blev det CASTROL SYNTRAX UNIVERSAL PLUS 75W-90, rekommenderat av Mobimech.
Image

Till motor blir det Castrol Edge Titanium 0w-40 och till diffen CASTROL SYNTRAX LIMITED SLIP 75W-140.

Gjorde ett besök hos Raka Rör och köpte mig en oval 3" fullflödesdämpare. Deras lägsta som endast är 13 cm hög. Valde 50 cm längd. Vill ha en supertyst bil där endast vinandet ifrån turbon skall höras :D
Image

Insug och tryckrör fick ny krymplack
Image

Var i väg och fyndade två catchtankar för olja. Den vänstra skall modifieras lite och användas. Den högra får bli hyllvärmare.
Image

Inte så mkt kvar nu innan provkörning och sen besiktning. Planerar att ha den klar på gatan om ca två veckor.

//AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 15 Sep 2014, 11:14
by Bullen!
JonasH88 wrote:Är ju ingen fara om givaren skulle gå av, iom att den sitter efter turbinen ;)
När jag tänkte på vibrationer så va det livslängden på elektroden jag hade i åtanke, inte att den skulle brista och trilla bort.

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 15 Sep 2014, 16:11
by Dajb
1cm instick är att rekomendera


mvh