Någon TV "nörd" här? :D

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Bullen!

Re: Någon TV "nörd" här? :D

Post by Bullen! »

Min förra samsung startade oxå när den ville. Man hörde den gå igång mitt i natten och sen slog den av efter ett tag.

Jag löste det med att alltid ha volymen på noll :-)

Och gällande smart tv så kan det gå och kamma sig jämfört med en apple-tv. Jag har både och. Och smart tv jämför jag med ett gammal windows vista installerat på en 1900:- laptop från samma tid.
piddan

Post by piddan »

HenrikF wrote:Var kan man köpa nya panasonic plasma idag? Tex vt60 modellen?

Tror vt60 är på g ut ?
Kommer inte åt vår leverantörsportal o kolla hemifrån , men såg att siba hade st o zt serien på hemsidan iaf.
// P
Projekt: E46 m3 s65
piddan

Post by piddan »

Bullen! wrote:Min förra samsung startade oxå när den ville. Man hörde den gå igång mitt i natten och sen slog den av efter ett tag.

Jag löste det med att alltid ha volymen på noll :-)

Och gällande smart tv så kan det gå och kamma sig jämfört med en apple-tv. Jag har både och. Och smart tv jämför jag med ett gammal windows vista installerat på en 1900:- laptop från samma tid.

säker på att de inte spökar hemma hos dig ;)
Håller absolut med gällande smart funktionerna. FÅ använder dom . Jag kan dock tycka att Apple tv inte är nån höjdare heller , hade de tidigare men bytte till WD live istället och de stödjer alla förekommande format vilket apple inte gör .. men nu ska vi inte kladda ner tråden med annat än tv snack :)

Önskar Hansa lycka till i tv jakten hur som helst, o jag håller med om att Panasonic är top of the line utan några konkurrenter i närheten...
// P
Ripper

Post by Ripper »

piddan wrote:
Om jag vore i DINA kläder , hade jag kollat efter en Samsung LED runt 55" de räcker långt för er.
Skönt med en på min sida :mrgreen:
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Hansa

Post by Hansa »

Har fått lite mer kött på benen nu iaf. Kanske räcker med en 50-55" för mig ändå trots avståndet till där tvn ska stå.
Vet inte vart jag fått det ifrån men har för mig jag läst/hört att man kan tänka att har man en 32" tv så är runt 3meter optimalt. Och har man en 55" så är 5-5.5m ifrån optimalt o.s.v. Sen om det är bullshit eller inte har jag ingen aning om :D

Jag har ju polare som ska ha det största och värsta som går att ha. Och jag är inte direkt imponerad över att glo på film på en 60" tv som står 3m bort. Blir bara drygt. Jag vill att det ska vara "propotionsenligt" med avståndet.

Sen alla flashiga funktioner som finns på vissa apparater är totalt ointressant för mig.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Magnaten

Post by Magnaten »

Jag får inte byta ut min plasma förräns den gamla går sönder....
Jag har en panna nu så det verkar som jag får vänta ett bra tag ;)
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
piddan

Post by piddan »

Hansa wrote:Har fått lite mer kött på benen nu iaf. Kanske räcker med en 50-55" för mig ändå trots avståndet till där tvn ska stå.
Vet inte vart jag fått det ifrån men har för mig jag läst/hört att man kan tänka att har man en 32" tv så är runt 3meter optimalt. Och har man en 55" så är 5-5.5m ifrån optimalt o.s.v. Sen om det är bullshit eller inte har jag ingen aning om :D

Jag har ju polare som ska ha det största och värsta som går att ha. Och jag är inte direkt imponerad över att glo på film på en 60" tv som står 3m bort. Blir bara drygt. Jag vill att det ska vara "propotionsenligt" med avståndet.

Sen alla flashiga funktioner som finns på vissa apparater är totalt ointressant för mig.
Det "mest optimala" går inte att uppfylla i ett vanligt vardagsrum. Då ska man sitta centrerat rakt framför tvn. Då är det 1 fåtölj 4m rakt framför tvn i rätt höjd jämfört med tvn. En hel vetenskap o ingen normal människa har de förhållandena i sitt vardagsrum. Jag tror du blir mer än nöjd med 50-55" tv men visst vore det trevligt med 65-75".
// P
piddan

Re: Någon TV

Post by piddan »

Magnaten wrote:Jag får inte byta ut min plasma förräns den gamla går sönder....
Jag har en panna nu så det verkar som jag får vänta ett bra tag ;)
Du menar inte detta? Är DU så hårt hållen hemma?
Men visst , varför ska du ha det bättre än oss andra stackare ?? ;) :D
// P
fulingbusen

Någon TV "nörd" här? :D

Post by fulingbusen »

Jag har gått från panasonic plasma till en av dom biligare 55" Samsung led och är nöjd förutom att det är ganska viktigt att man sitter centrerad. Kommer man ur vinkel (uppskattningsvis 30 grader) så blir bilden grå
JohanE

Post by JohanE »

Om du har en surfplatta så kan du hålla upp den framför dig på olika avstånd. Där du tycker att bilden är acceptabelt stor så kollar du hur mycket den täcker väggen bakom. Så stor yta som den täcker är ett ungefärligt mått på Tv:n.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Hansa

Post by Hansa »

JohanE wrote:Om du har en surfplatta så kan du hålla upp den framför dig på olika avstånd. Där du tycker att bilden är acceptabelt stor så kollar du hur mycket den täcker väggen bakom. Så stor yta som den täcker är ett ungefärligt mått på Tv:n.
Du var inte dum du. Fast då lär jag fan köpa mig en surfplatta innan :mrgreen:
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Dajb

Post by Dajb »

Jag har alltid haft lg och är sjukt nöjd

till datorn i sovrummet har jag en 37" lcd 720p som hängt med i 8år
i köket har jag en 40" full hd led smart

och i tv rummet en 55" full hd 3d smart

och är sjukt nöjd. Jag rekomenderar helt klart lg. Dom har bra priser och de är riktigt riktigt bra tv apparater för det dom kostar

Men håller med om som en sa. Gå hellre ner 5" men ge samma pengar så får du en bra tv

Dock är både 55 eller 60 åt helvete för litet för det avståndet ;) ;)

jag har 55 på ca 3 meter nu och nästa tv jag köper lär bli 4k 65" eller större
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Hansa

Post by Hansa »

Det lär ju inte vara behagligt att glo på 60"+ på 3 meters avstånd?
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
HenrikF

Post by HenrikF »

Hansa wrote:Det lär ju inte vara behagligt att glo på 60"+ på 3 meters avstånd?
allt handlar om referenser. De flesta normala människor skulle nog tycka att mer än 400hk i en bil är överflödigt. Sen har vi folket här på ppf..:)
/Henrik
St3v3

Post by St3v3 »

Man vänjer sig rätt fort med stor bild, körde 80" projektor på 3-4 meters avstånd förut och det funkade fint
V8
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Ja håller med, satt 3m från en 50" när jag bodde i lägenhet förut och det kändes rätt stort i början men man vande sig snabbt.
Köp hellre för stort!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
motec

Post by motec »

Kör oxå 55" på ca 3m.
Folk som kommer hit säger stort eller lagom. Men jag kunde gärna haft 65" :D
Post Reply