Bmw E46 projekt - adde_e46-uppstartad
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Adde_E46 wrote:Om ni vill kan jag försöka skriva ihop ett lite recept på bilen så kan ni se vad vi har gjort med den om intresse finns? och även slänga upp lite mer bilder på bygget dock får det vänta lite med bilderna för kameran paja ihop i dag så det blir svårt att dokumentera denna helgens framsteg tyvärr.
Ha en trevlig fredags kväll alla
/Adde
självklart vill vi det, ingen projekttråd utan motorspec & bilder ju sen bygger ja sj på s50 så kul å se hur ni har gjort..
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
så...
åter igen har man varit sent i verkstan... och gissa om man blir "mupp" efter ett tag men det är väl ingen tvekan om det när man ser bilderna
Men nu är iaf IC och olje kyl på plats samt att allt med bränslet är klart. nästa steg i blir bakventilerna... vart dom nu sall få plats...
Här är iaf ett litet recept på maskin som jag kommer på nu:
Motor:
Stressborrad 3,2 M3 -98, portad topp, omslipade kammar, Autronic SM-2 Styrsystem, Lysholmskompressor 2300 AX, SKR AB Intercooler, 1008cc Bosch Spridare, Wössner Kolvar, Auto Verdi Stakar, Ferra lager Sats, Atila Gördel, Pinbultat, 2 st Bosch 044 Bränslepumpar, NUKE bränsletrycks regulator, NUKE fuelrail, AMW 60mm dump, Atila Remskivor, SKR catch tank, SKR Plenum, NX Lustgas sysem, SKR 2x3” avgassystem, SKR 3,5” downpipe, PPF grenrör, HKS GT2 Wastgate, Precision big-shaft PT76GTS agg, 2 st 3” högflödes backventils system och div Ombyggnad + och annat material som kanske inte behöver listas.
mer kommer inom kort.
/Adde
Men nu är iaf IC och olje kyl på plats samt att allt med bränslet är klart. nästa steg i blir bakventilerna... vart dom nu sall få plats...
Här är iaf ett litet recept på maskin som jag kommer på nu:
Motor:
Stressborrad 3,2 M3 -98, portad topp, omslipade kammar, Autronic SM-2 Styrsystem, Lysholmskompressor 2300 AX, SKR AB Intercooler, 1008cc Bosch Spridare, Wössner Kolvar, Auto Verdi Stakar, Ferra lager Sats, Atila Gördel, Pinbultat, 2 st Bosch 044 Bränslepumpar, NUKE bränsletrycks regulator, NUKE fuelrail, AMW 60mm dump, Atila Remskivor, SKR catch tank, SKR Plenum, NX Lustgas sysem, SKR 2x3” avgassystem, SKR 3,5” downpipe, PPF grenrör, HKS GT2 Wastgate, Precision big-shaft PT76GTS agg, 2 st 3” högflödes backventils system och div Ombyggnad + och annat material som kanske inte behöver listas.
mer kommer inom kort.
/Adde
uppdatering
Så nu har det varit påsk och jag hoppas alla haft det bra med elmia och allt! själv har man varit i verkstan och försökt lösa all rör dragning, backventiler, det dubbla spjäll systemet, och olje kylare och en massa flera och .... ja allt annat men men efter 5 bedrövelser 20 RB (Redbull) och 3 brottnings matcher med Fidde och Dan så sitter skiten ihop och fungerar så långt så nu är det redo för nästa steg... och inte minst lite... finish... *suck* aja här är helgens resultat... P.s kylet saknas fortfarande så det ser ju fortfarande lite "luftigt" ut, men det är på ingång ett 10cm paket och ja nya filter samt sköldar är på g med men nu ser ni ju hur jag har tänkt iaf.. så vad tror ni...
[/img]
[/img]
Mm ser ju riktigt bra ut! blir d liknande funktion på systemet som hilmerssons manta denna gång? jag kollade på den här bilen när den va hos Vm och kördes på rullarna. ser bra mycket bättre ut nu!
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!
Rille 0046-706569535
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!
Rille 0046-706569535
Tackar ja jo tycker med det skall bli kul och se om man kan få fart på denna E46a någon gång... Ja det blir ett back ventil system av 80mm kaliber typ som Hilmerssons. Vi har byggt om allt sen den var hos VM då vi inte vart nöjda med det som var då, samt att den inte gjorde annat än krånglade då.. Men efter en himla massa laboration förra sensommaren så fick vi allt till att lira på höst kanten även om det då såg ut som världens bonnmeck med slangar och på svetsningar precis över allt men f.n vad den gick då... så nu så fick det bli att göra om allt och försöka få lite finisch på det samt att få den tyst med eller ja tystare än den var innan.. där av det dubbla systemet. Har varit ett par riktigt sena kvällar ett tag nu så jag skall se om inte fidde kan hjälpa mig att få upp lite bilder på dom senaste framstegen.. bränsle systemet samt gas systemet är klart och ja nu är det bara i stort sett det avgas systemet kvar om jag inte har missat en himla massa men så är klockan oxå 22.43 och jag har precis kommit hem så skallen är lite ....
Ha det gött
Ha det gött
uppdatering
Effer önskemål från "Mange" så är det dags för en liten uppdatering av bygget
Har fått ihop så gott som det hela nu bara lite små fix kvar så som våtslipning / polering av karossen, kyl skall svetsas m,m men det kommer sakta men säkert. Här är lite bilder iaf:
Har fått ihop så gott som det hela nu bara lite små fix kvar så som våtslipning / polering av karossen, kyl skall svetsas m,m men det kommer sakta men säkert. Här är lite bilder iaf:
-
- Posts: 51
- Joined: 05 Jan 2007, 13:41
- Location: Borlänge
uppstart...
nu så är det så gott som klart då.. upstart efter 25 timmars mek med div elfel i en gammal kabelstam som nu mer är kaserat för gott... Det som är kvar nu är lite slangar gaswire skall koplas samt klämmor och sånt... så snart så... premiär blir vallåkra som det ser ut om vi hinner få den färdig med våtslipningen och poleringen för det tar ju sin tid med...
Ps tipps om man skall se filmen se den med en baslåda till då den kanske låter lite .. ja tam annars
Mvh Adde
http://www.garaget.org/video/sgjh8nnltkf2
Ps tipps om man skall se filmen se den med en baslåda till då den kanske låter lite .. ja tam annars
Mvh Adde
http://www.garaget.org/video/sgjh8nnltkf2