Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Är du sugen på bolt on M3 6vxl inkl Svea-kardan, balk, spakställ mm kanske jag ska sälja det som sitter på min
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Blev så nyfiken så jag kunde inte vänta, drog o kollade lådorna, stämmer som du säger. Ingående axel är 20 mm kortare, men tappen som går in i svänghjulslagret är samma långd som t.ex. E36 328 ZF lådan. Splinesen löser man ju med ett lamellbyte men stödlagret e de ju bakre delen av kardanen som bestämmer vad det hamnar, främre röret på kardan kan du ju korta.Fredro wrote:Jag var och kikade igår men blir ingen sån för mig. Inte nu iafl. Vevtappen är kortare och fin-splinesad sen hamnar stödlagret längre bak till bilen sett.nookie wrote:Har en sådan låda liggande, ska jämföra den med min ZF 328 låda som ligger brevid, ligger sjuk nu men förhoppningsvis frisk nog i helgen att kolla upp deFredro wrote:Slänger mig in på området och blandar mig i lite i frågan.
GS6-37BZ/DZ från 330 -03 M54 motor
En annan typ av GS6 låda, passar den på M50 bolt on? längd på tappen urtrampningslager mm...
Men problemet är ju att tappen förmodligen inte kommer in till lagret i svänghjulet, är det världens katastrof? Klart att det blir stabilare med en styrning, man borde kanske kunna snida till en hylsa som går in i lagret men utanpå axeln på lådan?
Har mitt block iväg på borrning så har inget hemma nu man skulle kunna mäta på men om nån annan har nån lösning eller om de bara e skit samma så flika gärna in
Btw borde detta "bekymmer" vara de samma på gs6 53 lådan, har svårt att tänka mig att de skulle skilja på gs6:orna!
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
nookie wrote:Blev så nyfiken så jag kunde inte vänta, drog o kollade lådorna, stämmer som du säger. Ingående axel är 20 mm kortare, men tappen som går in i svänghjulslagret är samma långd som t.ex. E36 328 ZF lådan. Splinesen löser man ju med ett lamellbyte men stödlagret e de ju bakre delen av kardanen som bestämmer vad det hamnar, främre röret på kardan kan du ju korta.
Men problemet är ju att tappen förmodligen inte kommer in till lagret i svänghjulet, är det världens katastrof? Klart att det blir stabilare med en styrning, man borde kanske kunna snida till en hylsa som går in i lagret men utanpå axeln på lådan?
Har mitt block iväg på borrning så har inget hemma nu man skulle kunna mäta på men om nån annan har nån lösning eller om de bara e skit samma så flika gärna in
Btw borde detta "bekymmer" vara de samma på gs6 53 lådan, har svårt att tänka mig att de skulle skilja på gs6:orna!
Ingående axelns längd borde gå att lösa med att svarva en adapter som man värmer på utanpå bara som förlänger.
typ så här
men sen är frågan var urtrampningslagret hamnar.
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Du läste min tanke där, precis en sån hylsa jag tänkte på. Nu hade jag inget urtrampningslager i lådan men eftersom axeln sitter förskjuten tillbaka så med lite tur gör armen de oxå, och då kan man ju svetsa på klackar på armen för att få fram urtrampningslagret.Fredro wrote:nookie wrote:Blev så nyfiken så jag kunde inte vänta, drog o kollade lådorna, stämmer som du säger. Ingående axel är 20 mm kortare, men tappen som går in i svänghjulslagret är samma långd som t.ex. E36 328 ZF lådan. Splinesen löser man ju med ett lamellbyte men stödlagret e de ju bakre delen av kardanen som bestämmer vad det hamnar, främre röret på kardan kan du ju korta.
Men problemet är ju att tappen förmodligen inte kommer in till lagret i svänghjulet, är det världens katastrof? Klart att det blir stabilare med en styrning, man borde kanske kunna snida till en hylsa som går in i lagret men utanpå axeln på lådan?
Har mitt block iväg på borrning så har inget hemma nu man skulle kunna mäta på men om nån annan har nån lösning eller om de bara e skit samma så flika gärna in
Btw borde detta "bekymmer" vara de samma på gs6 53 lådan, har svårt att tänka mig att de skulle skilja på gs6:orna!
Ingående axelns längd borde gå att lösa med att svarva en adapter som man värmer på utanpå bara som förlänger.
typ så här
men sen är frågan var urtrampningslagret hamnar.
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Eftersom att dom flesta gs6 53bz/dz lådorna har ett annan bultcirkel på sprängkåpan. Varför inte mäta och kapa sprängkåpan och
dit med en som passar m50 motorn. Självklart ser man till att ingående axel kommer in i lagret.
Svetsa dit klackar är ju ett enkelt sätt att få fram uttrampningslagret. INTE förlänga pinnen.
Dessutom kan man gänga in en gängstång med en mutter där gaffeln sitter i lådan.
Mät och höfta med klackarna, justera det lilla sista med gängstången:)
Se det som en bonus om man får tag på en låda som har m50 bultcirkel:)
dit med en som passar m50 motorn. Självklart ser man till att ingående axel kommer in i lagret.
Svetsa dit klackar är ju ett enkelt sätt att få fram uttrampningslagret. INTE förlänga pinnen.
Dessutom kan man gänga in en gängstång med en mutter där gaffeln sitter i lådan.
Mät och höfta med klackarna, justera det lilla sista med gängstången:)
Se det som en bonus om man får tag på en låda som har m50 bultcirkel:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Ännu en låda jag fått information om ska ha fel mått för m50
Denna är från e90/91 330D 2006-2011 enligt den info jag har.
Denna är från e90/91 330D 2006-2011 enligt den info jag har.
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Uppar denna lite och ser om det finns mer information att till gå
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Som jag förstått det så är det bara e46 330d från -02 och framåt som har den. 02 är brytpunkten så den kan ha den äldre gs5-39dz lådan också.
Sen har vi e90/91 335i som också ska passa på m50 men jag har inte kunnat testa detta.
På klisterlappen på sidan av lådan ska det hur som helst stå HGA så vet man att den passar m50.
Sen har vi e90/91 335i som också ska passa på m50 men jag har inte kunnat testa detta.
På klisterlappen på sidan av lådan ska det hur som helst stå HGA så vet man att den passar m50.
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
För min del slutade det med en M3 E46 låda.
Bolt-on
Bolt-on
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Kan tillägga att jag har en GS6X-53DZ, provmonterade den mot ett m42 block, och det passade inte alls. Svepdiametern är störra på denna låda.
Lådan kommer från en 330xd e90.
Mycket möjligt att det finns olika varianter.
Lådan kommer från en 330xd e90.
Mycket möjligt att det finns olika varianter.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Finnes det noen orginal kardan som passer m50 og 530d låda i e36?
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
det är väl inget av dom nyare lådor som passar m42 ändåErki87 wrote:Kan tillägga att jag har en GS6X-53DZ, provmonterade den mot ett m42 block, och det passade inte alls. Svepdiametern är störra på denna låda.
Lådan kommer från en 330xd e90.
Mycket möjligt att det finns olika varianter.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
M42 har samma bultmönster som M20/M50/S50/S54dre racing@ wrote:det är väl inget av dom nyare lådor som passar m42 ändåErki87 wrote:Kan tillägga att jag har en GS6X-53DZ, provmonterade den mot ett m42 block, och det passade inte alls. Svepdiametern är störra på denna låda.
Lådan kommer från en 330xd e90.
Mycket möjligt att det finns olika varianter.
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
någon som provat köra utan att svetsa om lådan ? bara förlängt ingående axel ?
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Jag kör med gs6-53dz HGA och jag kör utan att ha svetsat om. Jag mätte mig fram till att om jag flyttade ut pilotlagret så att det stack ut ca 5mm ut ur veven så träffar tappen på lådan ca 6mm in i lagret.
För att illustrera:
Svart är vevaxel.
Rött är den distans jag lagt dit.
Grönt är pilotlagret.
Blått är växellådstappen.
Lagret har alltså inte fullt stöd i vevaxeln och inte heller tappen i lagret men det tycker jag inte att det ska vara nödvändigt heller då det inte är några stora belastningar det handlar om. Jag har hur som helst kört så här några hundra mil i sommar och det har inte strulat för mig.
För att illustrera:
Svart är vevaxel.
Rött är den distans jag lagt dit.
Grönt är pilotlagret.
Blått är växellådstappen.
Lagret har alltså inte fullt stöd i vevaxeln och inte heller tappen i lagret men det tycker jag inte att det ska vara nödvändigt heller då det inte är några stora belastningar det handlar om. Jag har hur som helst kört så här några hundra mil i sommar och det har inte strulat för mig.
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Flytta ut lagret längre...
Gör en hylsa som passar i veven som flyttar ut lagret o så gör du den ny passning.
Gör sakerna ordentligt. Bara dumt o göra sådär.
Gör en hylsa som passar i veven som flyttar ut lagret o så gör du den ny passning.
Gör sakerna ordentligt. Bara dumt o göra sådär.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: Ni som kör GS6-53DZ, hur passar det på m50?
Det hade varit dumt om det var så att det inte fungerade. Lagret kommer inte lossna och tappen belastar inte lagret till den grad att det någonsin blir ett problem.
Mer rätt hade som du säger vart en hylsa med nytt lager i men det hade jag inte till förfogande när jag skulle gör den här lösningen.
Mer rätt hade som du säger vart en hylsa med nytt lager i men det hade jag inte till förfogande när jag skulle gör den här lösningen.