Page 2 of 7

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 16 Jan 2014, 10:55
by Konny
Mycket roligt att se att min gamla kärra ska få nytt liv! Vi har haft mycket kul tillsammans (typ 5 år sen jag sålde) :lol:
Bra jobbat måste jag säga, blir kanon de där!
Men så här var den när jag sålde den: http://www.garaget.org/?car=25851" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som vet vart turbo spisen tog vägen?

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 16 Jan 2014, 13:21
by kungen12321
Inte konstigt att E30:n var Ålands "starkaste" med dom godbitarna i pannrummet:)

Tycker iallafall att Tim skall satsa på smålands "starkaste":)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 16 Jan 2014, 16:51
by Ripper
kungen12321 wrote:Inte konstigt att E30:n var Ålands "starkaste" med dom godbitarna i pannrummet:)

Tycker iallafall att Tim skall satsa på smålands "starkaste":)
Imponerande arbete som läggs ner, om han skall bli smålands starkaste så har jag en 3L vev med H-profilare han kanske skulle köpa :mrgreen:

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 16 Jan 2014, 17:07
by TIMGTR
Konny wrote:Mycket roligt att se att min gamla kärra ska få nytt liv! Vi har haft mycket kul tillsammans (typ 5 år sen jag sålde) :lol:
Bra jobbat måste jag säga, blir kanon de där!
Men så här var den när jag sålde den: http://www.garaget.org/?car=25851" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som vet vart turbo spisen tog vägen?
Riktigt kul att höra :) var bara skalet när jag köpte bilen men om jag inte minns fel så var det den motorn i innan den revs ner? Tony får svara på det :)

kungen12321 wrote:Inte konstigt att E30:n var Ålands "starkaste" med dom godbitarna i pannrummet:)

Tycker iallafall att Tim skall satsa på smålands "starkaste":)
Hehe starkast blir nog svårt, döljer sig en massa effektstinna byggen i dom småländska skogarna ;)

Ripper wrote:
kungen12321 wrote:Inte konstigt att E30:n var Ålands "starkaste" med dom godbitarna i pannrummet:)

Tycker iallafall att Tim skall satsa på smålands "starkaste":)
Imponerande arbete som läggs ner, om han skall bli smålands starkaste så har jag en 3L vev med H-profilare han kanske skulle köpa :mrgreen:
haha ja det lär det ju gå åt ;) jag har ju en 2,8l vev redan men passar stakarna till den så kan dom vara av intresse! :)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 16 Jan 2014, 17:22
by Ripper
2,8 är så 90-tal :wink:

Kör hårt kommer bli fett

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 16 Jan 2014, 17:27
by TIMGTR
Ripper wrote:2,8 är så 90-tal :wink:

Kör hårt kommer bli fett
Haha länge leve 90 talet ;)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 16 Jan 2014, 22:32
by Sarja88
Förlite bilder.. snart blir jag arg :twisted:

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 16 Jan 2014, 22:36
by TIMGTR
Sarja88 wrote:Förlite bilder.. snart blir jag arg :twisted:
ja det har vart dåligt med garagetimmar denna veckan ;) du får hålla dig till lördag!

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 20 Jan 2014, 11:13
by TIMGTR
Blev inte så mycket gjort i helgen men vi blev iaf klara med bakaxelbalken (äntligen) vart endel pill med den och känns inte riktigt som att det går att få det helt 100 på detta sättet.. nåja det får väl bli nån bättre lösning i framtiden :) hoppas att den gör sitt jobb nu iaf så att man kan räta upp hjulvinklarna bak!

Färdigsvetsad och grundad.
Image

Framvagnsbalken fick sig lite grundfärg också.
Image

Nu är det väl bara till att vänta på lite delar innan man kan fortsätta :)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 20 Jan 2014, 17:01
by Ripper
När framvagnsbryggan ändå är lös, kanske inget jätte måste kanske men kan knappast bli sämre.... :mrgreen:

Svetsa fast en förstärkning/plattjärn i undersidan på motorkuddens fäste.....

Mvh

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 20 Jan 2014, 17:05
by TIMGTR
Ripper wrote:När framvagnsbryggan ändå är lös, kanske inget jätte måste kanske men kan knappast bli sämre.... :mrgreen:

Svetsa fast en förstärkning/plattjärn i undersidan på motorkuddens fäste.....

Mvh
Okej :) tack för tipset! Typ en 5mm eller ?

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 20 Jan 2014, 22:22
by TIMGTR
Blev ett lager färg på bakaxelbalken idag ändå :)

Image

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 20 Jan 2014, 22:25
by Ripper
TIMGTR wrote:
Ripper wrote:När framvagnsbryggan ändå är lös, kanske inget jätte måste kanske men kan knappast bli sämre.... :mrgreen:

Svetsa fast en förstärkning/plattjärn i undersidan på motorkuddens fäste.....

Mvh
Okej :) tack för tipset! Typ en 5mm eller ?
Tror jag använde 6-8mm nått...

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 20 Jan 2014, 22:29
by TIMGTR
Ripper wrote:
TIMGTR wrote:
Ripper wrote:När framvagnsbryggan ändå är lös, kanske inget jätte måste kanske men kan knappast bli sämre.... :mrgreen:

Svetsa fast en förstärkning/plattjärn i undersidan på motorkuddens fäste.....

Mvh
Okej :) tack för tipset! Typ en 5mm eller ?
Tror jag använde 6-8mm nått...
Okej, lika bra att göra detta då :)

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 22 Jan 2014, 19:53
by TIMGTR
Pressar-onsdag! Hjullager bak och nav är nu ipressade och även silent bussningarna till bakaxelbalken :)

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 26 Jan 2014, 22:12
by TIMGTR
Jahaaa, tänkte mig inte riktigt för när jag pressade i hjullagrerna i bärarmarna då det skulle vart en distans mellan hjullager och navet... 5 serien har tydligen bredare lager så att navet sticker ut för mycket på insidan så att hubben inte ligger an mot lagret.

Så nu blir jag ju tvungen till att pressa ut lagrerna igen och göra om göra rätt! några hundra lappar fattigare men en erfarenhet rikare får man väl samanfatta det hela då lagrerna sällan vill hänga med ut hela igen :)

MEN det har vart lite posetivt också! Nu i helgen har jag fräst ut två adaptrar till spindlarna fram för mer styrvinkel i 7075 alu!
Image

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 06 Feb 2014, 21:15
by Sarja88
HAAALLLÅÅÅ?????