Page 2 of 10
Posted: 05 Jan 2006, 16:08
by M3JONAS
Om du vill ha en bars övertryck behöver du pumpa in ca 2,5liter per motorvarv. Dock så brukar man räkna med ca 10% i inre förlust på kopressorn så om du pumpar ca 2,8 liter per varv bör övertrycket bli ca 1,0bar.
Drevningen bör då bli ca (2,8/2,1) = 1,33.
Om du då gör en remskiva till veven som är 130mm kan du ha ett drev på kompressorn som är 98mm. Då blir det stora fina drev med stor omkrets och liten risk för slir.
Ska du inte ladda mer än så klarar du dig säkert med en sexribbad rem vilket är mycket enklare och billigare att få tag på än en 8 ribbad. Tror du att du kommer vilja ladda mer sen är det kanske lika bra att tillverka 8 ribbade hjul på en gång...
Angående spridarna så får du tänka på att kompressorn tar effekt att driva runt och även den effekten måste ha mat/bensin.
Kan tänka mig att din kompressor själ ca 70hk vid 1,0 bars övetryck.
Mao måste du se till att ha soppa för ca 400hk även om du tänkt att plocka ut ca 330hk ur motorn.
Fast det är väl ungefär dit dina spridare räcker kan jag tänka mig.
Det jag menade var att du valt en stor kompressor men jag fick svaret på det i ditt inlägg
Borde dock inte bli något bekymmer, kommer dock att ladda fullt lite senare än om du valt en mindre kompressormodell.
Posted: 05 Jan 2006, 16:21
by DelJoJJo
M3JONAS wrote:Om du vill ha en bars övertryck behöver du pumpa in ca 2,5liter per motorvarv. Dock så brukar man räkna med ca 10% i inre förlust på kopressorn så om du pumpar ca 2,8 liter per varv bör övertrycket bli ca 1,0bar.
Drevningen bör då bli ca (2,8/2,1) = 1,33.
Om du då gör en remskiva till veven som är 130mm kan du ha ett drev på kompressorn som är 98mm. Då blir det stora fina drev med stor omkrets och liten risk för slir.
Ska du inte ladda mer än så klarar du dig säkert med en sexribbad rem vilket är mycket enklare och billigare att få tag på än en 8 ribbad. Tror du att du kommer vilja ladda mer sen är det kanske lika bra att tillverka 8 ribbade hjul på en gång...
Angående spridarna så får du tänka på att kompressorn tar effekt att driva runt och även den effekten måste ha mat/bensin.
Kan tänka mig att din kompressor själ ca 70hk vid 1,0 bars övetryck.
Mao måste du se till att ha soppa för ca 400hk även om du tänkt att plocka ut ca 330hk ur motorn.
Fast det är väl ungefär dit dina spridare räcker kan jag tänka mig.
Det jag menade var att du valt en stor kompressor men jag fick svaret på det i ditt inlägg
Borde dock inte bli något bekymmer, kommer dock att ladda fullt lite senare än om du valt en mindre kompressormodell.
Du, ja får tacka så inni helvete mycket du.. så här mycket är de ingen som kunnat tala om för mig tidigare, de e bra =).. hmm måste iväg nu.. men ja pm:ar nog dej senare
Posted: 06 Jan 2006, 00:08
by Persson
Bäckis wrote:Persson wrote:Dålig efterfrågan på just den modellen efter vad jag förstått.
vilket är det tänkta laddtrycket? Diametern på remskivan vid veven? Cylindervolymen? Maxvarvet på motorn?
Mvh Fredrik
Vem fan tror du att du är då? Jobbar på Lysholm eller är du bara viktig
mvh
Både och
Tydligen var den inte tillräckligt effektiv så de var också en anledning att sluta tillverka den.
Mvh Fredrik
Posted: 07 Jan 2006, 17:55
by DelJoJJo
Posted: 07 Jan 2006, 21:15
by m3-turbo
asså så jäkla najz o fräsh bil
.. fan va avis man blir på er som bor lite utanför som kan ha eget garage! :=) o de va ju inget dåligt garage heller!
Posted: 08 Jan 2006, 02:35
by DelJoJJo
m3-turbo wrote:asså så jäkla najz o fräsh bil
.. fan va avis man blir på er som bor lite utanför som kan ha eget garage! :=) o de va ju inget dåligt garage heller!
ne, den e fin=).. me lite gosigare motor så blir de kanon =)
Posted: 08 Jan 2006, 11:38
by Aleex
Vad är det för front?
Posted: 08 Jan 2006, 12:51
by NORMIND
snygg bil... samma front osm jag hade på min... men vad är det för färg.. den ser lite lila ut
Posted: 08 Jan 2006, 15:10
by DelJoJJo
Aleex wrote:Vad är det för front?
Det är en front från seidl.
eller ah, en kopia är väl den jag har, men iaf =)
Normind- det är en mörk lila från honda.. dark currant heter den tror ja
Posted: 08 Jan 2006, 15:16
by peter
Väldigt fin!
Den måste dock ner på jorden
Lite hög tycker ja nog!
Posted: 08 Jan 2006, 15:19
by DelJoJJo
peter wrote:Väldigt fin!
Den måste dock ner på jorden
Lite hög tycker ja nog!
Det är tanken faktiskt =) Egentligen skulle den redan vart nere.. men vafan, glömde bort
Posted: 08 Jan 2006, 15:30
by Chrille
trevligt°
Posted: 14 Jan 2006, 00:09
by DelJoJJo
En bild eller två på motorn som han står nu
Ska ner imorron å skruva bort de sista och börja putsa å gno =)
Nya remhjul blir cnc svarvade i aluminium nån gång snart me hoppas ja =)
Vita fälgar samt sänkning? Vilket blir bäst? Sänkning blir de iaf.
Eller
Posted: 14 Jan 2006, 01:17
by Drullen
Varför inte gå hela vägen ut med M-tech 2 ?? Vinge & front också..
Jävligt fin bil du fixat dej
Posted: 14 Jan 2006, 01:30
by BRUZZE
trevligt me lite vita fälgar=)
Posted: 14 Jan 2006, 03:00
by JaJsEn
jupp, röstar på vita fälgar ja me
o personligen tycker ja M-tech II fronten e dnyggare, fast lite svår att få tag på kanske =)
mvh Erik Jakobsson
Posted: 15 Jan 2006, 22:23
by DelJoJJo
M-tech 2 vinge är köpt och ligger på jobbet tills de blir dags för lackering. Fronten gillar ja så den behåller ja nog (till den vill spricka å ha sig iaf=) sen blir de även front =)
blir väl vita fälgar antar jag =)
Kompressorn
Motorn
Motorfäste