Bmw E28 nu 3,5 liters/hx55 (m30b35) fortfarande snikbusbil
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Bmw E28 nu 3,5 liters/hx55 (m30b35) fortfarande snikbusb
Va ju aningens mer el o greja me i e32an men har väl kommit fram till hur ja typ löser de, sitter nån inne på kopplingsschema/bilder/info så tar ja tacksamt emot, alltså den runda motorkontakten ja syftar på! de mesta är väl bara flytta över annars, motor/låda är klart att bultas ur iaf! Svårt o hinna me skruvandet när man ska hinna me hus, djur, sambo, jobb, liv mm utöver..
Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Fortsätter uppdatera här för att visa att saker händer
Motorn ur E32 iaf, här ser man även min nya motorlyft

Även m30b30 motorn är ur E28an
Plocka ur den hemma med väldigt spartanska verktyg.."indian style"

Dollyn ja skulle låna va tydligen skrotad nu.. aja får bli att bogsera bort den till garaget troligen till helgen

Motorn ur E32 iaf, här ser man även min nya motorlyft

Även m30b30 motorn är ur E28an

Dollyn ja skulle låna va tydligen skrotad nu.. aja får bli att bogsera bort den till garaget troligen till helgen

Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Dåligt med intresse här men fortsätter uppdatera!
Fått tag på röda saab "431" spridare som ska flöda ca 350cc för en billig slant nu me
Uppdaterat motor recept:
M30b35 orginal/orörd med ny orginalkam
Holset hx55 med 19 avgashus
Saab 350cc spridare
Riktigt turbogrenrör (byggt av "buse" enl rykte?!)
3" avgassystem (måste bygga dp)
Har ic men tror de till en början blir att köra utan!
Oljerfilterhållare från m102 745 med oljekylaruttag samt uttag för olja till turbon.
Tryckrör, dp och en progressiv btr samt bblambda är väl de ja saknar sen och får ja det att lira lär ju en kralligare koppling bli ett måste..
Fått tag på röda saab "431" spridare som ska flöda ca 350cc för en billig slant nu me

Uppdaterat motor recept:
M30b35 orginal/orörd med ny orginalkam
Holset hx55 med 19 avgashus
Saab 350cc spridare
Riktigt turbogrenrör (byggt av "buse" enl rykte?!)
3" avgassystem (måste bygga dp)
Har ic men tror de till en början blir att köra utan!
Oljerfilterhållare från m102 745 med oljekylaruttag samt uttag för olja till turbon.
Tryckrör, dp och en progressiv btr samt bblambda är väl de ja saknar sen och får ja det att lira lär ju en kralligare koppling bli ett måste..

Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Börjat montera lite inredning. Blir helt plötsligt en bil då

Blir lite "DTM" stuk med 80 tals BBS stylingen=) bara få ner motor/låda så han blir lägre
fälgarna ska poleras lite på (påbörjat) och bbs fronten ska få lite färg

Blir lite "DTM" stuk med 80 tals BBS stylingen=) bara få ner motor/låda så han blir lägre

Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Bara köra på. Snart sommar 

Följer mycket i det tysta, kommenterar sällan. Fräckt me e28 räser, kämpa på!
Tackar för de kommentarerna!
Inte fått bort bilen till garaget, däremot en del grejer och så har ja även skruvat med sånt där smått och gott man inte riktigt tänker på men behövs göras så de händer något hela tiden iaf!
Börjar blir riktigt sugen på o få bilen körklar och besiktigad så turbobygget kan ta fart!
Spridarna hemma nu också

Inte fått bort bilen till garaget, däremot en del grejer och så har ja även skruvat med sånt där smått och gott man inte riktigt tänker på men behövs göras så de händer något hela tiden iaf!

Börjar blir riktigt sugen på o få bilen körklar och besiktigad så turbobygget kan ta fart!
Spridarna hemma nu också

Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Ny uppdatering
Äntligen fått bort e28an till mek garaget
så nu står den brevid m30b35an
Fått tag på däck till bbs fälgarna nu me, 8st däck nästan gratis

Äntligen fått bort e28an till mek garaget

Fått tag på däck till bbs fälgarna nu me, 8st däck nästan gratis

Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Fick gjort en del med bilen igår, tog ur lådan som satt i bilen, bytte ett motorfäste på motorn för e28 kaross, bytte låda till lådan från e28 karossen och böt då även tryckplatta/lamell och till enkelmassesvänghjul! Kom så pass långt att motor/låda ligger i men ena motorfästet ville inte alls passa inte heller e32 735 avgasrören som ja tänkt behålla o bessa med men grenröret släppte hur smidigt som helst
Ska ha lös motorfäste från motorn som suttit i e28an o se om det är så enkelt som att bara byta de eller om det blir att bygga eget, och så blir de att köra med turbogrenröret upponer o besiktningsrör iaf

Ska ha lös motorfäste från motorn som suttit i e28an o se om det är så enkelt som att bara byta de eller om det blir att bygga eget, och så blir de att köra med turbogrenröret upponer o besiktningsrör iaf

Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Lägger ut lite bilder från gårdagens mekk
Motorn "ligger" i..

lite skillnad på svänghjulen..

Skilljde lite på lådorna också mellan e32 735 och e28 528.

Motorn "ligger" i..

lite skillnad på svänghjulen..

Skilljde lite på lådorna också mellan e32 735 och e28 528.

Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Update..
Dagen var fylld av jobb följt av..

så ja trodde inte ja skulle hinna/orka me de här,

Men nu sitter den där, han med en del annat smått och gott men för trött för att minnas nu
Fortfarande en del grejer att lösa men framåt går det ju bevisserligen
Dagen var fylld av jobb följt av..

så ja trodde inte ja skulle hinna/orka me de här,

Men nu sitter den där, han med en del annat smått och gott men för trött för att minnas nu

Fortfarande en del grejer att lösa men framåt går det ju bevisserligen

Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Fortsätter uppdatera! Inte hänt något värt att ta bild på men många timmar har spenderats i garaget på små grejer och sånt som måste lösas när man byter till en motor från nyare och annan kaross. Går framåt och ja är sjukt sugen på att ha bilen körklar snarast!!
Andreas Askolin
0739949408
0739949408
Kortfattat vad som är kvar innan den är körklar/besiktningsbar:
Hänga upp tank
Köpa och hänga upp soppaslang/soppapump
Få tillverkat en "adapter" e28-m30b35 styrsevoslang
Skruva dit passagerar stol samt alla bälten
Skruva dit kofångare
Beställa och montera regplåtar
Hänga upp avgassystemet
Skruva dit huven och huvlåsen
Koppla in all elkontaker
Sist men inte minst koppla in den runda motorkabeln från e32.
Hänga upp tank
Köpa och hänga upp soppaslang/soppapump
Få tillverkat en "adapter" e28-m30b35 styrsevoslang
Skruva dit passagerar stol samt alla bälten
Skruva dit kofångare
Beställa och montera regplåtar
Hänga upp avgassystemet
Skruva dit huven och huvlåsen
Koppla in all elkontaker
Sist men inte minst koppla in den runda motorkabeln från e32.
Andreas Askolin
0739949408
0739949408
-
Tjena! Riktigt intressant bygge du håller på med! Har själv en e28 528i med en m30b35 i med 260 lådan
Som är tänkt att överladdning!
vi kommer åka relativt liknande setuper verkat det som, förutom att jag troligen kommer
åka lite större spridare med e85!
hoppas på uppdatera nu o se till o bygga klart dehär så jag får tillräckligt med inspiration
till o turbokonvertera min!
Som är tänkt att överladdning!

åka lite större spridare med e85!

Kul att hörasvartp3ppar wrote:Tjena! Riktigt intressant bygge du håller på med! Har själv en e28 528i med en m30b35 i med 260 lådan
Som är tänkt att överladdning!vi kommer åka relativt liknande setuper verkat det som, förutom att jag troligen kommer
åka lite större spridare med e85!hoppas på uppdatera nu o se till o bygga klart dehär så jag får tillräckligt med inspiration

Projektet har stått still ett tag dels pga andra fordon, jobb och öldrickande

upp med soppaslang och retur
nån extra upphängning av avgas
få en styrservoslang adapter tillverkad
skruva dit bakre kofångare
koppla in alla lampor, bara blinkers fram kvar
beställa ett par reggplåtar
få tag på et par bälten bak
de är det ja kommer på nu iaf, allt behövs ju inte för provstart, mer för bes men ja

Andreas Askolin
0739949408
0739949408
-
Askolin wrote:Kul att hörasvartp3ppar wrote:Tjena! Riktigt intressant bygge du håller på med! Har själv en e28 528i med en m30b35 i med 260 lådan
Som är tänkt att överladdning!vi kommer åka relativt liknande setuper verkat det som, förutom att jag troligen kommer
åka lite större spridare med e85!hoppas på uppdatera nu o se till o bygga klart dehär så jag får tillräckligt med inspiration
till o turbokonvertera min!![]()
Har du någon projekttråd
![]()
Projektet har stått still ett tag dels pga andra fordon, jobb och öldrickandemen mest för att jag inte vetat helt hur ja ska gå vidare med elen, men nu i veckan har det faktiskt hänt en hel del, hittade en skit bra förklaring på ett usa e28 forum som visa exakt hur man skulle koppla mellan e28 kaross och 25pins motorkontakten från m30b35 så i förrgår drog ja runt motorn
fick tag på soppaslang igår så den ska dit så man kan starta bilen snart, tänkt o ta ett par dagar och skruva ihop bilen så den blir körbar och kan besiktigas så man kan testa åka e28 som sudis iaf så får man se om turbobygget blir i vinter kanske, beror på.. inte mycket kvar nu för provkörning,
upp med soppaslang och retur
nån extra upphängning av avgas
få en styrservoslang adapter tillverkad
skruva dit bakre kofångare
koppla in alla lampor, bara blinkers fram kvar
beställa ett par reggplåtar
få tag på et par bälten bak
de är det ja kommer på nu iaf, allt behövs ju inte för provstart, mer för bes men ja
nej jag har ju inte de, har relativt nyligen skaffat mig bilen nämligen!

Sen är jag osäker på om jag ska skaffa de eller inte, men de blir senare isåfall när
jag har köpt på mig lite grejer till konverteringen, för min ska nämligen också bara vara snikbygge!
Sen blir de halvbur och förhoppningsvis om allt går som planerat så blir det till o regga!

Ja men de e ju inte så värst mycket kvar då ju, gäller bara o prioritera rätt

Va iväg till garaget idag och tänkte få många timmar gjorda me e28an.. hann med ett par innan jag satte kapskiva i handen och fick åka till akuten..
aja tur man har en klen skitmaskin
ingen fara på taket men några stygn blev de och en väldigt öm hand och har fått mekförbud av sambon på ett tag
får se när ja fortsätter, nästa helg förmodligen
lägger inte ut nån bild på handen...
Lite bilder från meket sist istället..
"c101" adapter jag tillverkar mellan e28 kaross och m30b35 motorkontakten

Färdig

Eltejpad och på plats i bilen, ingen direkt puts på grejorna, funktion (hoppas ja
) före form..

Detta enkla kopplingsschema jag använde mig utav som jag hitta på en USA e28 sida
bilden till vänster alltså, har 2 skärmar och printskreenade visst båda

Bilen som den står idag

Lite bilder från meket sist istället..
"c101" adapter jag tillverkar mellan e28 kaross och m30b35 motorkontakten

Färdig

Eltejpad och på plats i bilen, ingen direkt puts på grejorna, funktion (hoppas ja

Detta enkla kopplingsschema jag använde mig utav som jag hitta på en USA e28 sida

Bilen som den står idag

Andreas Askolin
0739949408
0739949408