Silverryggen har väl inte kört många meter fullgas med den maskinen, eller har du det Berglund? Gasa några sekunder i taget på gata håller många motorer för.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Det är mycket möjligt att jag har fel. Jag har ingen långtgående erfarenhet av just BMWs packningar, men de är av samma märke (Elring) som Volvos och sådana har jag byggt ganska många och ALLA har hållt tätt i tusentals mil på bana och gata.Bmwandreas wrote:Ja där har du fel. Vad har du för erfarenhet av bmw:s standardpackningar och bultar?Pacman wrote:Jag tycker det är rätt intressant hur just BMW-folk accepterar att toppackningen blåser. Alla andra som trimmar bilar letar fel om man blåser toppackningen...men inte BMW-folk. De rycker på axlarna och köper kraftigare packning och bryr sig inte om VARFÖR toppackningen blåser.![]()
Hade toppackningen blåst på så pass moderat effekt som 510hk på en Volvofemma (som är ganska lik i storlek med M50) så hade iaf jag undrat varför den gjorde det...för det SKA hålla med originalpackning och originalbult utan varken O-ring el annat extra.
Nej det har inte hunnits med så många mil i sommar. Bänkningen o sen 2 nattrace o ett par vändor svining på gatan bara.Bäckis wrote:Ibland får du mig att gapskratta CervezaSpot on.
Silverryggen har väl inte kört många meter fullgas med den maskinen, eller har du det Berglund? Gasa några sekunder i taget på gata håller många motorer för.
Jag ska försöka klämma 100hk/cyl på min 318is till våren, med original packning och bultar. Ska bli intressant och se om det funkar eller inte. Nuvarande packning höll iaf bättre än vevstakarna som bröts av som tändstickor.Pacman wrote:
Jag utgick såklart ifrån att man haft motorn isär och renoverat, planat osv och har nya packningar och nya bultar. Då håller de flesta motorer jag skruvat med för iaf 100hk/cyl (i motorn). 503whp borde ligga däromkring så det är konstigt att det inte håller då tycker jag.
Du ska alltid smickra migsilverryggen wrote:Nej det har inte hunnits med så många mil i sommar. Bänkningen o sen 2 nattrace o ett par vändor svining på gatan bara.Bäckis wrote:Ibland får du mig att gapskratta CervezaSpot on.
jag skulle inte behållt orginalkolvarna om det inte vore för budgeten i år och att jag va så sugen o få testa ut chassiet.
Att Cervesa kan köra sönder den på 30 minuter tvivlar jag inte en sekund på. att han sen tvivlar på effekten visar bara vilken jävla bonnkuk han är!!
cerveza wrote:Du ska alltid smickra migsilverryggen wrote:Nej det har inte hunnits med så många mil i sommar. Bänkningen o sen 2 nattrace o ett par vändor svining på gatan bara.Bäckis wrote:Ibland får du mig att gapskratta CervezaSpot on.
jag skulle inte behållt orginalkolvarna om det inte vore för budgeten i år och att jag va så sugen o få testa ut chassiet.
Att Cervesa kan köra sönder den på 30 minuter tvivlar jag inte en sekund på. att han sen tvivlar på effekten visar bara vilken jävla bonnkuk han är!!
Den evigt återkommande jämförelsen mellan teori och praktik.Bmwandreas wrote:Man kan gissa sig till hur saker funkar och aldrig utföra det eller så kan man testa allt praktiskt istället. Jag gillar det sista och det är nog därför vi har så många rekord inom motorsport?