Kolvfråga M50 turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Bäckis
Admin

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by Bäckis »

Ibland får du mig att gapskratta Cerveza :) Spot on.

Silverryggen har väl inte kört många meter fullgas med den maskinen, eller har du det Berglund? Gasa några sekunder i taget på gata håller många motorer för.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Pacman

Post by Pacman »

Bmwandreas wrote:
Pacman wrote:Jag tycker det är rätt intressant hur just BMW-folk accepterar att toppackningen blåser. Alla andra som trimmar bilar letar fel om man blåser toppackningen...men inte BMW-folk. De rycker på axlarna och köper kraftigare packning och bryr sig inte om VARFÖR toppackningen blåser. :D

Hade toppackningen blåst på så pass moderat effekt som 510hk på en Volvofemma (som är ganska lik i storlek med M50) så hade iaf jag undrat varför den gjorde det...för det SKA hålla med originalpackning och originalbult utan varken O-ring el annat extra. :roll:
Ja där har du fel. Vad har du för erfarenhet av bmw:s standardpackningar och bultar?
Det är mycket möjligt att jag har fel. Jag har ingen långtgående erfarenhet av just BMWs packningar, men de är av samma märke (Elring) som Volvos och sådana har jag byggt ganska många och ALLA har hållt tätt i tusentals mil på bana och gata.
Vad gäller bultarna vet jag att Volvo har grövre (M12) än BMW (M10) så det kan ju inverka såklart...men eftersom ni med stor influens påverkar folk att köpa ARP så borde det jämna ut den skillnaden.

Kvar står vi då med två motorer med ungefär samma borr (84mm vs 81/83) och ungefär samma volym (2,5 vs 2,3/2,4) beroende på att Volvon har längre slag.
BMWn har effekten (dvs cylindertrycket i förbränningsrummet) fördelat på ett förbränningsrum mer än Volvo så därför borde BMW-motorn hålla BÄTTRE, inte sämre.
C-C mellan cylindrarna är samma 91mm. Volvoblocket är ett alublock med ingjutna järnfoder jämfört med BMWs solida järnblock. Ytterligare ett plus för BMW.

Delar ni dessa ganska enkla basfakta med mig eller har jag fel än sålänge? :roll:
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Men du, gör så här: Du med din oändliga kunskapsbank bygger BMW motorer med original bultar och packning och kör järnet och bevisar att du vet bäst?

Vi håller på med ett projekt som fått löjligt mkt bänktid nu, oöppnad. 422whp gick perfekt. 503whp och perfekt mappning, tändning med flera graders marginal, då gick packningen efter 10 minuter hård svinkörning på gatan, den var hel i dynon. Det håller nämligen inte för mer, kanske ett tag om man sätter ihop nyplanade delar med ny packning och nya originalbultar.

Är man dumsnål och gillar att lyfta ur motorn för att byta packning/bultar senare så kan man göra det. eller så monterar man rätt grejor och låter bli, valet är rätt så fritt. Om det håller med standard på Volvo vit fem, kul för ägarna och bra konstruerat av Volvo.

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

7.88@285

070-7318090
silverryggen

Post by silverryggen »

Bäckis wrote:Ibland får du mig att gapskratta Cerveza :) Spot on.

Silverryggen har väl inte kört många meter fullgas med den maskinen, eller har du det Berglund? Gasa några sekunder i taget på gata håller många motorer för.
Nej det har inte hunnits med så många mil i sommar. Bänkningen o sen 2 nattrace o ett par vändor svining på gatan bara.
jag skulle inte behållt orginalkolvarna om det inte vore för budgeten i år och att jag va så sugen o få testa ut chassiet.

Att Cervesa kan köra sönder den på 30 minuter tvivlar jag inte en sekund på. att han sen tvivlar på effekten visar bara vilken jävla bonnkuk han är!! ;)
Den e inte lång men den e smal
Orre

Post by Orre »

Intressant läsning!

Nu viker jag tillbaka lite till huvudsakliga frågan, jag hade väl hoppats på att det går och få ur 550-600whp med min 2,8l m50.. Men är det dumsnålt att köra med m52b28 kolvarna!? Dessa får såfall självklart nya ringar och honat block men nu känns det lite som att det kanske inte räcker för min körstil (varvstopp och styrstopp..haha)

Vill inte stå hos ppf i vår och behöva riva ur maskin igen och byta kolvar haha..
To much is never enough !

http://www.garaget.org/Orre-Eriksson
Pacman

Post by Pacman »

Ska inte förstöra tråden. Vill bara få svara på Bäckis lilla gliring. :D
Jag vet absolut inte bäst. Jag älskar att bli motbevisad för då lär jag mig nåt nytt.
Vet man allt kan man inte lära sig nåt nytt. Fy vad tråkigt liv det skulle bli då!
Livet går ut på att lära och utvecklas...tycker jag iaf.

Men jag köper absolut INTE när folk säger "så är det bara" för det brukar nästan alltid innebära att de inte vet nåt annat utan tror att DE vet bäst. Sådana personer kan man inte lära sig nåt av om de inte kan argumentera och visa varför de har rätt. Ofta har de fel med brukar det senare visa sig!

Jag utgick såklart ifrån att man haft motorn isär och renoverat, planat osv och har nya packningar och nya bultar. Då håller de flesta motorer jag skruvat med för iaf 100hk/cyl (i motorn). 503whp borde ligga däromkring så det är konstigt att det inte håller då tycker jag.

Jag instämmer HELT med vad du och Matte säger om definitionen "håller". Det ska tåla allt man ger den oavsett körstil. Mina motorer får oftast gå bana. Inte rattlåsbana då utan sådan där man använder ratten och då vet du själv vad temperaturproblem mm som kan inverka på hållbarhet. Någon motor har hamnat i tonårsbil där killen försökt döda bilen varje helg mellan byarna. De första veckorna var jag nervös var gång telefonen ringde. Nu har det gått sex år och bilen går än. Killen kanske kör lugnare nu, vad vet jag?

Nu är det drifting som är populärt och det är inte särskilt snällt mot motorerna heller, men jag tycker min filosofi håller. Jag får väl se till att bygga nån av alla mina BMW-motorprojekt färdigt så jag med får inse det alla ni tar för givet. :D
Isåfall har ni ju redan färdiga lösningar att använda så det är ju lätt löst då.
HellMek

Post by HellMek »

Pacman wrote:
Jag utgick såklart ifrån att man haft motorn isär och renoverat, planat osv och har nya packningar och nya bultar. Då håller de flesta motorer jag skruvat med för iaf 100hk/cyl (i motorn). 503whp borde ligga däromkring så det är konstigt att det inte håller då tycker jag.
Jag ska försöka klämma 100hk/cyl på min 318is till våren, med original packning och bultar. Ska bli intressant och se om det funkar eller inte. Nuvarande packning höll iaf bättre än vevstakarna som bröts av som tändstickor.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
cerveza

Post by cerveza »

silverryggen wrote:

Nej det har inte hunnits med så många mil i sommar. Bänkningen o sen 2 nattrace o ett par vändor svining på gatan bara.
jag skulle inte behållt orginalkolvarna om det inte vore för budgeten i år och att jag va så sugen o få testa ut chassiet.

Att Cervesa kan köra sönder den på 30 minuter tvivlar jag inte en sekund på. att han sen tvivlar på effekten visar bara vilken jävla bonnkuk han är!! ;)
Du ska alltid smickra mig :D
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
cerveza

Post by cerveza »

Pacman.

Svaret är ganska enkelt.

Nr 1. Standard bultarna suger.
Nr 2. Blocket är förhållandevis långt vilket betyder att det rör sig mer.
Nr 3. Hade bultarna suttit närmare cylindern hade det fungerat bättre.
Nr 4. Däckplans tjockleken spelar stor roll både när det gäller topp och block.

Min Fiat motor klarar 2,5bar med standard packning och bultar trots att cc måtten och borr är identiskta med M50 motorn. Jag jämför inte dom som du gör med Volvo. Finns ingen anledning, två vitt skilda konstruktioner av två vitt skilda material och förutsättningar.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Man kan gissa sig till hur saker funkar och aldrig utföra det eller så kan man testa allt praktiskt istället. Jag gillar det sista och det är nog därför vi har så många rekord inom motorsport?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Mikael c

Post by Mikael c »

Med lägre komp har vi laddat 2.36bar i en m20 med billig kina packning.
Förstår inte vad det är som inte håller?
Sänker man komp förhållandet till 8.5 som i volvo motorn så lär väl inte packningen ge vika?
Jørg1e30

Post by Jørg1e30 »

Nu er det inte selve laddtrycket som dødar pakningar heller..
JAAS-performance
silverryggen

Post by silverryggen »

cerveza wrote:
silverryggen wrote:

Du ska alltid smickra mig :D

Hahahahahahaha :)
Den e inte lång men den e smal
Pacman

Post by Pacman »

Bmwandreas wrote:Man kan gissa sig till hur saker funkar och aldrig utföra det eller så kan man testa allt praktiskt istället. Jag gillar det sista och det är nog därför vi har så många rekord inom motorsport?
Den evigt återkommande jämförelsen mellan teori och praktik.
Du glömmer att utan det ena funkar inte den andra.
Att slå sig för bröstet utan att nämna alla andra genier som burit dig dit är lite osmakligt tycker jag. Som i Adeens fall bara för att ta ett exempel...

Jag är ingen storslagen världsvinnare för jag har oftast inte resurserna till det. Jag är bara en fattig stallskruvare som får slipa och skruva på andras motorer. När de sen vinner tävlingar och mästerskap får sällan jag nån cred för det. Inte lönt att böla direkt. Bara att skruva vidare med sin egen skit och hoppas jag med får köra lite nån dag.

Vid ett tillfälle har jag fått näst intill obegränsade resurser och då blev resultatet två världsrekord i toppfart på Hockenheim resp Nürburgring...så helt tomt mellan öronen är det inte. :D
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Vem tror du hjälpt vem av Adeen och mig? Vore kul att veta:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Vi har haft ytterst lite hjälp av någon i Sverige med vare sig att bygga något eller justera något. Adeén har haft mkt hjälp härifrån speciellt med delar och specialtillverkning av grenrör, tryckrör, insugningsrör och även ett topplock som jag portade sista året han innan han bytte till R-sport. Vi har vare sig bett om eller fått hjälp med några racebilar av honom, däremot har han hjälpt till med lastbilen och det har ju iof gjort att vi kunnat komma till och från tävling.

Men nu Pacman fick du mig vekligen nyfiken, vad är det för projekt med obegränsad budget där ditt bygge tog inte bara ett utan två världsrekord? Vilka bilar/förare är det du byggt smälla åt och vilka rekord rör det sig om?

Även nyfiken vilka tävlingar och mästerskap som vunnits av dina motorer? Mata på med info så man får lite spännande läsning.

Finns det ens ett uns sanning i det du skriver så anser jag att du blivit misshandlad å det grövsta som inte fått cred för dessa bedrifter och då lider jag givetvis med dig.

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

7.88@285

070-7318090
Ripper