Page 2 of 5
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 16 Dec 2013, 21:45
by r.ivars
va gör du nu för tiden.. varför hör du aldrig av dig
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 17 Dec 2013, 13:21
by Sandén
Nån som har koll på om man får plats med adapter t3 - t4 där nere när man kör spa grenrör? Sugen på lite större snurra men svårt att hitta t3 turbos som klara lite pulver, iaf begagnade. ..
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 17 Dec 2013, 19:16
by TreLingon
Sandén wrote:Nån som har koll på om man får plats med adapter t3 - t4 där nere när man kör spa grenrör? Sugen på lite större snurra men svårt att hitta t3 turbos som klara lite pulver, iaf begagnade. ..
Jag ska köra med 6766 t3 ar82 som klarar fint med pulver och sitter bolt on på min med sparör
6766 lär du nog inte hitta beggad. Blir nog svårt
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 17 Dec 2013, 20:43
by erikjakan
Jag köpte nyss en 6766 t3 beggad, dem finns
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 18 Dec 2013, 20:33
by TreLingon
erikjakan wrote:Jag köpte nyss en 6766 t3 beggad, dem finns
Du hade bara tur din jäkel
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 19 Dec 2013, 08:21
by Sandén
Nån som testat CompTurbo med keramiska kullager som är utan oljekylning? Vore ju perfekt med turbon långt ner
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 20 Jan 2014, 23:22
by viktorp
tror du att de rymms en pt 7275 nermonterad med ett spa grenrör? du som vet hur de är med plats tänkte jag
på min m3a så har tidigare ägare gått lös med stor släggan på balken så den går innåt runt 3-4cm så de rymms större turbo, jag har även tänkt luta upp motorn de som går utan allt för mycket besvär.
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 21 Jan 2014, 06:59
by Sandén
Det känns som det blir trångt men säkert genomförbart! Finns det spa grenrör med t4? Mitt är t3 o verkar svårt o hitta t3 turbos som klarar mkt pulver. Har letat länge nu så lutar åt att köpa nytt.
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 21 Jan 2014, 08:49
by Tjuuuren
Sandén wrote:Det känns som det blir trångt men säkert genomförbart! Finns det spa grenrör med t4? Mitt är t3 o verkar svårt o hitta t3 turbos som klarar mkt pulver. Har letat länge nu så lutar åt att köpa nytt.
SPA finns även med T4 fläns.
Men om jag var du så skulle jag själv borra/gänga T4 bultdelning, och porta upp hålet mot en T4 fläns.
Det är samma grenrör som används till både T3 och T4, bara delningen och storleken på hålet som skiljer.
Dagens ekonomi tips...
Mvh Hannes
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 21 Jan 2014, 08:53
by Sandén
Tjuuuren wrote:Sandén wrote:Det känns som det blir trångt men säkert genomförbart! Finns det spa grenrör med t4? Mitt är t3 o verkar svårt o hitta t3 turbos som klarar mkt pulver. Har letat länge nu så lutar åt att köpa nytt.
SPA finns även med T4 fläns.
Men om jag var du så skulle jag själv borra/gänga T4 bultdelning, och porta upp hålet mot en T4 fläns.
Det är samma grenrör som används till både T3 och T4, bara delningen och storleken på hålet som skiljer.
Dagens ekonomi tips...
Mvh Hannes
Helt klart hett tips! Ska kika på den möjligheten! Då kan man hänga dit en 71mm precision med lite våld kanske
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 21 Jan 2014, 11:54
by viktorp
Jag har just nu ett rf grenrör hemmagjort för nermonterad t4 och de är ju lättare att vinkla om flänsen motför att svetsa i gjutgods. Men spa ser så original ut då man öppnar huven! Vet ni hur spa är flödes/effektmässigt motför ett ordentligt hemmagjort i 42mm?
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 21 Jan 2014, 22:30
by TIMGTR
Helrätt stuk på bil
blir spännande att se i sommar sen
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 22 Jan 2014, 07:39
by Sandén
TIMGTR wrote:Helrätt stuk på bil
blir spännande att se i sommar sen
Ja ska bli skoj med lite fler bmw turbos här i sommar! Varit lite dåligt med potenta såna senaste åren! Era verka bli grymma
Re: Sv: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 22 Jan 2014, 17:44
by TIMGTR
Sandén wrote:
Ja ska bli skoj med lite fler bmw turbos här i sommar! Varit lite dåligt med potenta såna senaste åren! Era verka bli grymma
Hoppas det
det har vart riktigt dåligt med bmw turbos här i JKPG trakterna så vi får hoppas på ändring på det nu 2014
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 06 Mar 2014, 09:36
by Sandén
Hur bör kammarna ställas när man kör med låst vanos? Org kammar och vill ha så tidigt register som möjligt pga org fjädrar osv i toppen.
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 10 Mar 2014, 06:46
by Sandén
Rev bort grenrör och turbo igår samt satte upp bakvagnen igen!
Tyvärr va turbon totalt glapp! Gick skjuta allt ihop fram o tillbaka som om hela lagerdelen va lös! Den skulle va nyrenoverad men det enda de verkar bytt är inducern som ser ny ut.
Vem renoverar bw aggregat eller bullseye power som min är?
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 21 Mar 2014, 07:00
by Sandén
Turbon visade sig vara helt totalt slut! Ev renoveras den med ny core och rubbet samt uppgraderas till 360 lager samt 66mm inducer istället för 62 så blir en bullseye power s366.
Dock är kostnaden ungefär samma som en precision snurra så är i valet o kvalet lite. Blir ju en helt ny turbo med coatat hus osv och den kanske håller bättre än en PT?