210 diff på e30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Bmw*Alex

Sv: Re: 210 diff på e30

Post by Bmw*Alex »

Carlsson wrote:
Joachim wrote:Fördröjning...?? Allvarligt? Tror du verkligen du märker om drivakslarna flexar et halvt varv äller så? Det är ju inte så at dom vrider sej 20-30 varv..
Så om du tar i betraktning hur många varv en drivaksel roterar i sekundet, så är det omöjligt å märka nånting.
Har ppf-akslar på min e30, så jag vet.
Det vet jag ju inte det är därför jag frågar :wink: men jag menar man märker ju skillnad med gummi bussningar och med plast och där rör det ju sig mindre än ett halv varv på hjulen ;)

Säg till när du hittar 2 metaler som man brukar använda till div bildelar som man kan jämföra sviktandet mellan plast och gummi :)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Silverboy

210 diff på e30

Post by Silverboy »

Fjäderstål och rostfritt? Om det va så du menade? (Kanske missuppfattads )

(Edit: stöpgods kanske är mer som "plast", inte rostfritt)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Carlsson

Re: Sv: Re: 210 diff på e30

Post by Carlsson »

Bmw*Alex wrote:
Carlsson wrote:
Joachim wrote:Fördröjning...?? Allvarligt? Tror du verkligen du märker om drivakslarna flexar et halvt varv äller så? Det är ju inte så at dom vrider sej 20-30 varv..
Så om du tar i betraktning hur många varv en drivaksel roterar i sekundet, så är det omöjligt å märka nånting.
Har ppf-akslar på min e30, så jag vet.
Det vet jag ju inte det är därför jag frågar :wink: men jag menar man märker ju skillnad med gummi bussningar och med plast och där rör det ju sig mindre än ett halv varv på hjulen ;)

Säg till när du hittar 2 metaler som man brukar använda till div bildelar som man kan jämföra sviktandet mellan plast och gummi :)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Antingen så förstår inte du frågan eller så förstår inte jag ditt svar :S
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Carlsson

Re: 210 diff på e30

Post by Carlsson »

B18_A wrote:
Vision79 wrote:Finns det ngn drivaxel som funkar ihop med "skottsäkra" konceptet förutom sviktstål?
Bäckis wrote:Nej, det kan jag aldrig tänka mig. Är ju helt customlängd.
Tror jag läst igenom allt, men inte sett någon som gjort detta! Hoppas inte trådskaparen ogillar detta inlägg! Men det går även att göra en budgetvariant om man känner att man inte vill betala för ett par sviktstålaxlar men som håller för mycket mos ändå. Polarn kom på detta, och jag har precis byggt mig denna bakvagn. Man kan få dit M535 drivaxlarna om man kapar den inre medbringaren en bit (jag kapade 10 mm). Sen svarvade jag lite på ytan som sitter "mot" drivaxeln. Behövs det så kan man även svarva av nån mm på medbringaren som sitter i diffen (huvudsaken att drivaxeln har lite plats att röra på sig i sidled, så det inte sitter stumt). Det kräver även att man kapar ur lite i bärarmen så medbringarn går fritt.

Jäkligt snyggt va : ) Fått endel frågor hur vi gjort med våra bakvagnar. Finns troligvis andra bättre sätt men så här gjorde vi vill jag minnas. Klaga inte på mig om skiten sprängs och allt går åt helvete..........
Image

Kapat bort en bit i bärarmen så drivaxeln och inre medbingaren går fritt.
Image

Drivaxeln måste kunna röra sig något i sidled när allt är klart.
Image

Fick flytta mitt fäste till stötdämparen. Jag kör Volvo 480 så jag vet ej ifall man måste göra det på bmw.
Image

Image

Image

Jag visste väl att jag sett det någonstans ;)
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
dre racing@

Re: 210 diff på e30

Post by dre racing@ »

axlarna blir väl för långa om ska åka e30?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Post Reply