Page 2 of 2
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 05 Oct 2013, 21:52
by Bullen!
Vill ha så kort maskin som möjligt. Hade en enstånka räckt så hade det varit det bästa

Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 06 Oct 2013, 01:02
by egut
Näru nämner det så tänker jag på vankel?
Vet inte vad en sån väger eller presterar n/a men får för mig att dom är hyfsade plus att vikten kommer längre ner i chassiet?
Bara en tanke såhär mitt i natten.
Mvh/Fredrik
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 06 Oct 2013, 07:04
by Bullen!
Vankel är alldeles för obruten mark för mig. Det är väl egentligen det enda som talar emot.
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 06 Oct 2013, 09:41
by Brox
Om inte f20 (s2000) så kolla på k20 (civic type-r med fler) fler delar och möjligheten att ta ett k24 block (accord/crv..) och slänga på k20 toppen så är du närmare 250 utan någon större justering, se honda-tech.com för flera 300whp k20 byggen.
K20 ifrån japanska civic type-r ligger på 220hk orginal på 2.0l .
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 06 Oct 2013, 09:53
by Bullen!
Ska absolut kika på det också.
Posted: 06 Oct 2013, 11:37
by Wiell
Slänger in ett skälls ord då, Opel.... C20xe går plocka ganska bra sugeffekt ur dom.
Men är väl gjutjärn block. Så vikten blir väl en nackdel.
Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 06 Oct 2013, 14:26
by Bullen!
Enkelheten i de gamla motorerna har sina fördelar, men en modern prestanda fyra har ju variabla kammar, lägre vikt och bättre flöden.
Lite så tänker jag.
Men era inputs är mycket bra. Det är ju precis vad jag ber om. Vad ni vet/tror/tycker.
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 06 Oct 2013, 19:31
by Sjögren Racing
Jag vaknade igår efter en tupplur på soffan av att grannen luftade sin Highspeed-Racing Volvo 940 gruppH.
Det är något visst med vassa sugmotorer.
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 06 Oct 2013, 21:34
by Bronto
F20 lär väl vara den mest prisvärda.. men är du beredd att betala för lite pulver har du ju på rödblockarna och sen är ju engelsmännen galna i Duratec motorerna.
http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Duratec% ... %20kit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 06 Oct 2013, 22:16
by Bullen!
Vissa hondakillar håller k24a2 högt också läser jag.
Det är väl accord type s blandannat.
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 06 Oct 2013, 22:25
by HellMek
Såvitt jag vet är det inte jätteenkelt att öka i effekten i S2000-spisen, troligen ganska kostsamt med. Bekanta körde långlopp med en sån maskin och dom bytte till volvo efter några ras.
Fast åas, uppåt 300hk i en 4-cyl motor utan överladd kommer nog kosta hur man än vänder och vrider på det.
Jag som är gammal Peugeotnörd håller givetvis den gamla Mi16 (XU9J4) högt. Ruskigt potent maskin med rätt grejer, en topp som flödar bättre än Opels hyllade C20XE samt alublock. Vassa kammar och separata spjäll på en sådan låter riktigt mumsigt

Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 07 Oct 2013, 08:04
by Bullen!
Blir ekvationen för tokig så får jag såklart tänka om. För hur gärna jag skulle vilja ha en fyra så man ju inte blunda helt för andra alternativ.
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 07 Oct 2013, 22:03
by Pitbull
Bullen! wrote:Blir ekvationen för tokig så får jag såklart tänka om. För hur gärna jag skulle vilja ha en fyra så man ju inte blunda helt för andra alternativ.
En volvo Evo motor?! Jävlar va balla dom är. =)
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 08 Oct 2013, 00:02
by fredrick
Känns ju som att 250hk går att få om man åker t.e.x. 2.4 honda maskin till rimliga pengar.
Men ska det vara 300hk så blir det lättare delar, mera varv, dyr portning allt lär behövas utav bästa och oftast dyra delar.. väldigt mycket dyrare än att bara byta kammar, grenrör, avgas och motorstyrning alt mappa org. och åka orginal bottendel och smörjning osv..
Sv: Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 08 Oct 2013, 07:10
by Rsjerry
Pitbull wrote:Bullen! wrote:Blir ekvationen för tokig så får jag såklart tänka om. För hur gärna jag skulle vilja ha en fyra så man ju inte blunda helt för andra alternativ.
En volvo Evo motor?! Jävlar va balla dom är. =)
Dom går förbannat gott! Men dyra som jag vet inte vad.!
Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk 2
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 08 Oct 2013, 08:13
by Doktorn
S54. Den lilla extravikten kan du leva med! Skiljer inte mkt mot ex en volvo röd.
Re: Nu undrar bullen vad du tror/anser/tycker/vet.
Posted: 08 Oct 2013, 08:33
by Bullen!
Ja, finns det inga bra fyror så får man ju tänka om. Och då tror jag att jag har svårt att tänka på nåt annat än bmw 6 cyl, ev 8cyl för de är kortare
