Page 2 of 3
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 07:50
by Gr00v
haha ni är för roliga ni!! Skall ja bara påpeka att vi höll på o mappa bilen en hel vecka o la väldigt mkt tid på undertrckssidan. ja kan allt erskänna att den pikar upp på 0,7 ibland svar ja. är så roligt att se den svenska avenskjukan. om ni håller på med motorer o trimmar så borde ni vell veta att den ena motorn är inte den andra lik? beror ju helt o hållet på turbo,vem som mappar tid, tänning, mm. större turbo är ju inte altid bäst. får ja fråga varför ni alla tror att ja ljuger om effekten när det finns papper o bevis på att den lämnar så ? vad vinner man på det? tycker detta är helt... sandlåda.....
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 08:01
by Bäckis
Sandlåda?
Det är rent pinsamt att tro att en oöppnad M50 med standard kamaxlar ger den effekten. De ger ca 400whp på 1 bar om mappningen är perfekt.
Det är ingen som är avundsjuk här, däremot ett gäng realister som förstår att det är omöjligt. Du får gratis effekttest här om du vill och tror på din effekt, inga problem.
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 09:05
by Gr00v
jag tror på min effekt för den är bänkad. behöver inte åka över hela sverige för att bevisa detta. Får jag fråga hur min garage kompis dom bänka o mappa där några månader före mig och fick 427whp @ 0,8 bar då? och min laddar 0,65-0.7 bar med lite andra grunkor? vem har sakt oöppnad min ?
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 09:21
by erikjakan
Vad är det för bänk? Antar att det är rullar.
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 10:23
by Gr00v
Det stämmer bra rullar, Tror den heter dyno jet?
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 11:18
by cerveza
Gr00v wrote:Det stämmer bra rullar, Tror den heter dyno jet?
Och där sprack det. Dynojet är skit.
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 11:25
by cerveza
Bäckis wrote:Sandlåda?
Det är rent pinsamt att tro att en oöppnad M50 med standard kamaxlar ger den effekten. De ger ca 400whp på 1 bar om mappningen är perfekt.
Det är ingen som är avundsjuk här, däremot ett gäng realister som förstår att det är omöjligt. Du får gratis effekttest här om du vill och tror på din effekt, inga problem.
Jag bjuder med på en bromsning om det är närmare till mig än till Bäckis. Lämnar den under 420whp får du stå för kalaset. Deal?
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 11:36
by cerveza
erikjakan wrote:Vad är det för bänk? Antar att det är rullar.
Rulle brukar visa mindre än nav när det gäller whp, mer friktions och tyngd. Dock inte de berömda dynojet rullarna.
Jag brukar säga att inget av det är rätt då det är två olika sätt att mäta på bara.
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 20:30
by dre racing@
Den dynojet jag bromsat i förr var iallafall ingen effekt givare, snarare utan tvärt om.
Men det fins väl fler typer av dynojet också.
den jag pratar om är en stor rulle och programmet winpep
fins hos TS motorteknikk i norge. BRA bänk!
många jämförar med honoms bänk (innom rallycross)
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 04 Sep 2013, 20:58
by AGsTony
Det är tyvärr sånt här som gör att folk blir effektblinda.
Mvh
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 10 Sep 2013, 11:39
by motec
Gr00v wrote:haha ni är för roliga ni!! Skall ja bara påpeka att vi höll på o mappa bilen en hel vecka o la väldigt mkt tid på undertrckssidan. ja kan allt erskänna att den pikar upp på 0,7 ibland svar ja. är så roligt att se den svenska avenskjukan. om ni håller på med motorer o trimmar så borde ni vell veta att den ena motorn är inte den andra lik? beror ju helt o hållet på turbo,vem som mappar tid, tänning, mm. större turbo är ju inte altid bäst. får ja fråga varför ni alla tror att ja ljuger om effekten när det finns papper o bevis på att den lämnar så ? vad vinner man på det? tycker detta är helt... sandlåda.....
Det handlar inte om hur lång tid det tar att mappa.
Din motor har ett visst flöde, såvida du inte bytt kammar eller portat toppen osv så är det ungefär samma på alla m50b25.
Mappningen är inget trolleri, han som mappar utövar inte magi på motorn.
Kortfattat så tar man reda på vad din motor flödar, klarar för tändning och sen justerar man in bränslet efter det.
Och en STD m50 flödar helt enkelt inte för den effekten du tror du har.
Vad har du för spridare? Bränsletryck? Och vad ligger lambdan på vid 0.65bar och där du har toppeffekten?
Då kan man se om det stämmer.
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 10 Sep 2013, 13:31
by HellMek
motec wrote:
Det handlar inte om hur lång tid det tar att mappa.
Din motor har ett visst flöde, såvida du inte bytt kammar eller portat toppen osv så är det ungefär samma på alla m50b25.
Mappningen är inget trolleri, han som mappar utövar inte magi på motorn.
Den största skillnaden på en bra och en dålig mappning är sällan toppeffekten utan register och körbarhet.
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 14 Sep 2013, 10:37
by Carlsson
Toppen är ju lite tillsnyggad bara. Bilen är körd hos autogruppen skr i Mellerud om dom har ljugit för Tobbe är det ju inte hans fel? han har ju fått papper på den effekten som deras bänk visade...
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 14 Sep 2013, 10:57
by motec
Vad har du för spridare? Bränsletryck? Och vad ligger lambdan på vid 0.65bar och där du har toppeffekten?
Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?
Posted: 16 Sep 2013, 12:30
by kingsize
Min m50b25 levererade 380whp på 0,8 med en hx55 och 1680cc på E85..
Posted: 21 Sep 2013, 07:44
by johankihl
Effekt och tryck är som sagt matematik. En standardmotor på 200hk ger vid 1 atmosfärstryck/200kpa/1 bar laddtryck 100% mer effekt dvs ca 400hk. I de fall någon hävdar att en motor ger mer så kan man enkelt konstatera att 1: Bänken visar fel. 2: Personen ljuger.
Posted: 21 Sep 2013, 08:52
by Ronnie AVR
johankihl wrote:Effekt och tryck är som sagt matematik. En standardmotor på 200hk ger vid 1 atmosfärstryck/200kpa/1 bar laddtryck 100% mer effekt dvs ca 400hk. I de fall någon hävdar att en motor ger mer så kan man enkelt konstatera att 1: Bänken visar fel. 2: Personen ljuger.
Stämmer verkligen de för börjar man räkna baklänges så skulle jag haft ca 253 whp ur en kompsänkt m50 med endast dubbla insugskammar och de är väl för bra för va sant?
Tänkte ett svettigt rödblock med 1 bar kontra en fin S motor på en bar och sen borde väl turbon man använder spela en stor roll? Alltså jag har inte den blekaste men tycker detta är en intressant fråga
Sent from my iPhone using Tapatalk -
now Free