Page 2 of 2

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 06 Aug 2013, 16:02
by mr_z
Du tänker lite fel ang spridarna. Det sitter 8 st i m5 e39

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 06 Aug 2013, 17:05
by Daniel86
Du kan inte använda m5 spridare. Dem blir för små.. 400hk / 8.
Plus att man vill feta på rätt mkt när man får laddtryck, finns nog inte många spridare från vanliga originalbilar som räcker till detta.

Originalturbo som är lagom storlek för en 3 liters sexa tror jag är svårt, en lastbilsturbo är väl bra mkt bättre isf.

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 06 Aug 2013, 17:10
by HellMek
Daniel86 wrote:
Originalturbo som är lagom storlek för en 3 liters sexa tror jag är svårt, en lastbilsturbo är väl bra mkt bättre isf.

Skulle va från Opel/Saab sexan som sitter i bl.a Vectra OPC isf :) Säkert inte så vanliga på skroten.

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 07 Aug 2013, 13:52
by pastabatman
mr_z wrote:Du tänker lite fel ang spridarna. Det sitter 8 st i m5 e39
nej tänkte att man tar 6st bara :)

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 07 Aug 2013, 13:54
by pastabatman
HellMek wrote:
Daniel86 wrote:
Originalturbo som är lagom storlek för en 3 liters sexa tror jag är svårt, en lastbilsturbo är väl bra mkt bättre isf.

Skulle va från Opel/Saab sexan som sitter i bl.a Vectra OPC isf :) Säkert inte så vanliga på skroten.
kan nog nosa upp nån sån ;) vet du vilken årsmodell typ? och det är nog sant att en lastbilsturbo hade varit lite bättre men är inte dom rätt "sega" eftersom dom är så stora?

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 07 Aug 2013, 17:31
by mr_z
pastabatman wrote:
mr_z wrote:Du tänker lite fel ang spridarna. Det sitter 8 st i m5 e39
nej tänkte att man tar 6st bara :)
Men du skrev att dom skulle räcka till 400hk! 6 st sånna räcker absolut inte till de, så du har tänkt fel ang spridarna

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 07 Aug 2013, 19:15
by HellMek
pastabatman wrote:
HellMek wrote:
Daniel86 wrote:
Originalturbo som är lagom storlek för en 3 liters sexa tror jag är svårt, en lastbilsturbo är väl bra mkt bättre isf.

Skulle va från Opel/Saab sexan som sitter i bl.a Vectra OPC isf :) Säkert inte så vanliga på skroten.
kan nog nosa upp nån sån ;) vet du vilken årsmodell typ? och det är nog sant att en lastbilsturbo hade varit lite bättre men är inte dom rätt "sega" eftersom dom är så stora?
Dom fanns från -07 typ, vet inte när dom slutade med dom. Motorn heter 2,8T.

Små lastbilsturbo är inte särskilt sega på en 3-liters bensinare. En HX35 hoppar ju igång tidigt på en vanlig M50.

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 08 Aug 2013, 08:48
by pastabatman
mr_z wrote:
pastabatman wrote:
mr_z wrote:Du tänker lite fel ang spridarna. Det sitter 8 st i m5 e39
nej tänkte att man tar 6st bara :)
Men du skrev att dom skulle räcka till 400hk! 6 st sånna räcker absolut inte till de, så du har tänkt fel ang spridarna
Okej då har det nog blivit lite fel i tankesmedjan

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 08 Aug 2013, 08:49
by pastabatman
HellMek wrote:
pastabatman wrote:
HellMek wrote:

Skulle va från Opel/Saab sexan som sitter i bl.a Vectra OPC isf :) Säkert inte så vanliga på skroten.
kan nog nosa upp nån sån ;) vet du vilken årsmodell typ? och det är nog sant att en lastbilsturbo hade varit lite bättre men är inte dom rätt "sega" eftersom dom är så stora?
Dom fanns från -07 typ, vet inte när dom slutade med dom. Motorn heter 2,8T.

Små lastbilsturbo är inte särskilt sega på en 3-liters bensinare. En HX35 hoppar ju igång tidigt på en vanlig M50.
Hittade en sån där opel turbo på bildelsbasen men för dom pengarna kan man ju köpa en ny i shopen :) 1000ggr bättre också :P

Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?

Posted: 22 Sep 2013, 10:14
by FekZen
Gällande spridare så kika på tex Volvos 465 cc eller 525cc som finns i PPF-shopen. Blir lagom om du ska köra på bensin och siktar på att ladda tex 0,8-1 bar. Ska du köra på E85 så rekommenderar jag runt 630 cc spridare. Är väl beprövat med org styrsystem, gjort tre st program till dessa i år med klockrena resultat :)

Vad du än gör så passa dig för kinaspridare och kina-btr! - funkar verkligen kasst och det blir ett hvette att få det bra! Kineserna kan inte tillverka högprecisionsprodukter framförallt inte när alla spridare måste samspela.

Snåla inte på bränslepump heller då dem billigaste inte verkar leverera det som dem säger sig kunna i spec. Så satsa på något riktigt!

Ang: Turboagg så kan väl HX35 vara rimligt. Dem jag programmerat i somras nu hade Garrett T04E och Borg Warner S200 58mm ut/in. Båda går riktigt fint, ena bänkades nyligen till 380whp (420 hk i motorn)

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen