Page 2 of 7
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 13 Jul 2013, 02:13
by Daniel86
Varför tappar taunusen så mkt där efter 6500? Är turbon i botten, mottryck?
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 13 Jul 2013, 06:48
by Mikael S
Daniel86 wrote:Varför tappar taunusen så mkt där efter 6500? Är turbon i botten, mottryck?
Japp. Det satt lilla GT40 på den med 56mm kompressor
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 13 Jul 2013, 12:51
by KristianP
Hade varit lika kul att se en graf som jämför va alla har i vrid...
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 13 Jul 2013, 18:46
by silverryggen
silverryggen wrote:En liten tillrättaläggning. Martin Scherp har likadan turbo som nisse Järnet.
mvh
Och pojken drog till med en 9,43 239kmh i Tierp idag. Gott spakat!!
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 13 Jul 2013, 19:42
by Sten
KristianP wrote:Hade varit lika kul att se en graf som jämför va alla har i vrid...
+1
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 13 Jul 2013, 19:51
by Mikael S
Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 13 Jul 2013, 21:51
by Sten
Tänkte mest så man får en bild hur motorn är på lägre varv,inget nödvändigt bara kul att se.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 13 Jul 2013, 23:14
by Limpdjur
Vad gör att Mickes går på markant tidigare motför dom andra tro? Dom andra ligger ju indentiskt.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 01:29
by Joachim
Mikael S wrote:Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Utan vrid får du häller ingen effekt! En motor med lite vrid är häller inge kul, så vrid ska det vara!
Därför jag bygger V12 med dubbla turbos!
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 09:15
by Mikael S
Joachim wrote:Mikael S wrote:Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Utan vrid får du häller ingen effekt! En motor med lite vrid är häller inge kul, så vrid ska det vara!
Därför jag bygger V12 med dubbla turbos!
Det är mycket effekt tidigt du menar faktiskt
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 09:37
by Nisse977
Mikael S wrote:Joachim wrote:Mikael S wrote:Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Utan vrid får du häller ingen effekt! En motor med lite vrid är häller inge kul, så vrid ska det vara!
Därför jag bygger V12 med dubbla turbos!
Det är mycket effekt tidigt du menar faktiskt
Exakt!
Har fått den frågan förut, men faktum är att om en motor exempelvis har en viss procent mer vrid vid ett visst varvtal jämfört mot en annan motor, så kommer den ha exakt samma procentuella skillnad i effekt vid detta varvtal. Alltså är vrid och effektkurva lite samma sak, bara framräknade på olika sätt kan man säga. (kanske dåligt förklarat....)
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 09:39
by Sten
Det var bra förklarat,men ändå kul att se en vridkurva då jag inte vet hur man räknar....
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 10:01
by Mikael S
Sten wrote:Det var bra förklarat,men ändå kul att se en vridkurva då jag inte vet hur man räknar....
Vridmoment = (7024 * hk) / varvtalet
Erikjakan har t.ex ca 850nm vid 5000varv
Och eftersom det är helt matematiskt och lika oavsett motor så är det bara titta på effektkurvan och den som har mest effekt vid t.ex 3500 varv har också mest vrid där
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 10:23
by Nisse977
Mikael S wrote:titta på effektkurvan och den som har mest effekt vid t.ex 3500 varv har också mest vrid där
Det var ännu enklare förklarat
Om man kikar på sista grafen på förra sidan så ser man att Erikzzon har dubbelt så mycket effekt som Nissejärnet vid 4000rpm. Utan att jag kikar på bänkpapprena så bör därmed Erikzzon har dubbelt så mycket vrid vid 4000rpm också
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 11:06
by Sten
Aha,tackar!
Ska aldrig tjata om "vrid" nå mer
!
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 12:06
by ippe
Är topparna bättre på m54orna? Tänkte på erikzzons fina effektkurva, är ju något man suktar efter med snarlik setup. m50b30 6766.
Åker han du dubbla insugskammar från iv?
Vet du hur dom vart ställda med 100% ?
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 18:21
by Joachim
Mikael S wrote:Sten wrote:Det var bra förklarat,men ändå kul att se en vridkurva då jag inte vet hur man räknar....
Vridmoment = (7024 * hk) / varvtalet
Erikjakan har t.ex ca 850nm vid 5000varv
Och eftersom det är helt matematiskt och lika oavsett motor så är det bara titta på effektkurvan och den som har mest effekt vid t.ex 3500 varv har också mest vrid där
Just det jag menar... Bara at det är lite omvänd... en bromsbänk mäter bara vrid, effekten räknar den ut!