Page 2 of 13

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 21 Apr 2013, 23:02
by Fredro
Image
Nya rör och slangar

Image
Snyggade till kabeldragningen

Image
Lådan fått sig en snabbtvätt och en stöddig hardy

Image
Tillbaka från pulverlack och sen i med nya bussningar

Image
Slicks till Seaten? Nejnej. Yokohoma Advan 240/610 17 borde fylla ut fint :)

Image
Även här nytt och fint

Image

Image
Gummit i styrpinnen utbytt mot Aluvariant från Millway

Image
328 Kardan med nytt E30 stödlager

Image
Lagom bakbromsar: E46 328 skivor, M3E36 Ok, Adaptrar av erki87 och fungerande orginal handbromsdetaljer.

Image
Lamelldiffen har fått sig en ny bussning och stora hubbarna för att köras ihop med stora knutar och sviktstål by PPF (se hur länge den håller)

Och så här stod bilen när jag lämnade henne idag:
Image
Fina hjul ska bilen ha

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 21 Apr 2013, 23:23
by Turbo_folke
blir skit fint det här. Du är definitivt inte lat

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 22 Apr 2013, 20:26
by Fredro
Uppdate från mister Bonje

Image

Image

Även kommit hem ventilkåpspackningen så jag kan använda mig av M50 Vanos Ventilkåpan istället och på så sätt få kablaget till spolarna ovanifrån istället för nerifrån där DP kommer gå plus att M50kåpan är i alu istället för plast.

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 22 Apr 2013, 20:28
by Fredro
Turbo_folke wrote:blir skit fint det här. Du är definitivt inte lat


Tackar... känns lite som att det spelar mindre roll då det är långt kvar... och BoS närmar sig med stormsteg :evil:

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 24 Apr 2013, 11:36
by Fredro
JonasH88 wrote:Bra tempo du håller:)

Hur stor diameter är det på golf servot?


Grovt mätt 180mm

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 24 Apr 2013, 11:50
by Fredro
Image
Byte av Ventilkåpa med nya packningar.

Image
Ihop

Image
Kabeldragning...

När alla givare var utplacerade åkte maskinen i så att bonje kan svänga över och måtta WG-rören efter helsvetsning.
Lite kvar att göra med kablaget men nu är iafl givnarna på plats och allt kan anpassas efter bilen.

Image
Image
Image
Image

Uppdate från Bonje:

Image
Image
Looking Good :!:


Sen lyckades jag fylla mitt nya stödlager
Image

även lilla "klutten" som håller spaken längst bak
Image


Och till sist lyckats konstatera att mina nya fina M20 svänghjulsbultar är för korta och att M50 är för långa
Image
Behöver ngt mitt emellan så slutar nog med att jag kapar M50 Bultarna

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 24 Apr 2013, 15:44
by JonasH88
Fredro wrote:
JonasH88 wrote:Bra tempo du håller:)

Hur stor diameter är det på golf servot?


Grovt mätt 180mm


Tack!

Jag kör med kapade m50 bultar, är inga problem.

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 24 Apr 2013, 15:55
by Fredro
JonasH88 wrote:Jag kör med kapade m50 bultar, är inga problem.


Då blir det så för mig med!

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 28 Apr 2013, 15:34
by ploNe30
Du ligger i rejält, kul att se! Blir ruggigt bra med =D

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 28 Apr 2013, 17:36
by Fredro
ploNe30 wrote:Du ligger i rejält, kul att se! Blir ruggigt bra med =D


Tackar! Hur har det gått själv då? Fått dit chasit?

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 01 May 2013, 22:07
by Fredro
Image
Krängarna tillbaka från pulverlack

Image
Krängarna monterade fram ihop med Powerflex

Grenröret på provmontering

Image
Image
Image


Image
Pressat lite slangar till renoverade oken och slaven

Image
Monterat och urluftat

Image

Sedan ner på backen för att rulla ut henne i vårsolen
Image
Image


Image
Monterade även en pluspol från E36

Image
provmonterade även fjäderbenstaget fram som passade mycket bra.

och till sist bjuds det på en bild på erki87s feta M3E46
Image

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 02 May 2013, 00:19
by Fernis1
Blir grymt detta, ser riktigt bra ut.

Vad ere för mått på KKK:n ser väldigt likt ut den jag körde på min m50b25 nämligen och den funkade sjukt fint på min 2,5L

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 02 May 2013, 06:16
by Fredro
Fernis1 wrote:Blir grymt detta, ser riktigt bra ut.

Vad ere för mått på KKK:n ser väldigt likt ut den jag körde på min m50b25 nämligen och den funkade sjukt fint på min 2,5L


Tackar tackar!
Tror det är runt 65 in och 70 ut men inte helt hundra. T4 twin entry och billet så det ska nog gå både framåt och bakåt :D
Hade du en sån i e21an typ 2010 när du var nere i Eskilstuna några gånger?

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 02 May 2013, 13:29
by Fernis1
Ok 63/68 tror jag min var hade den i min röda e21a som vi bromsade 664whp/861wn med på min m50b25 med original kolvar och dubbla insugskammar, fullt laddtryck vid 4200rpm.

Men var t4 twin entry med billet impeller på den jag hade också så är nog likadan :)

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 02 May 2013, 21:32
by Fredro
Låter lovande!
Ja det kan mycket väl stämma med 63/68 på min oxå!

Idag är motorn urlyft igen och kopplingen monterad med följande:
M30 svänghjul med M50 startkrans och nertaget för tryckplattan
765 NY
6-puck fjädrad 240mm sinter
Kapade m50 bult och stora brickan
Nytt urtrampningslager

Även framskärmen är klädd med värmefolie.

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 03 May 2013, 06:49
by Bonje
KKK29:an har 61 mm billet kompressor och tror det är 70 mm turbin.

Frdedrik. Bilen ser för jävla fet ut! Hoppas det är körbart också med de hjulen :D

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 03 May 2013, 08:19
by Fredro
Bonje wrote:KKK29:an har 61 mm billet kompressor och tror det är 70 mm turbin.

Frdedrik. Bilen ser för jävla fet ut! Hoppas det är körbart också med de hjulen :D


Då vet vi :D

Ang körbarheten så får vi se för i eftermiddag bogserar vi bilen till Strengbohm (aka Fox) för att bygga tryckrör och avgas.