Page 2 of 13
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 21 Apr 2013, 23:02
by Fredro
Nya rör och slangar
Snyggade till kabeldragningen
Lådan fått sig en snabbtvätt och en stöddig hardy
Tillbaka från pulverlack och sen i med nya bussningar
Slicks till Seaten? Nejnej. Yokohoma Advan 240/610 17 borde fylla ut fint
Även här nytt och fint
Gummit i styrpinnen utbytt mot Aluvariant från Millway
328 Kardan med nytt E30 stödlager
Lagom bakbromsar: E46 328 skivor, M3E36 Ok, Adaptrar av erki87 och fungerande orginal handbromsdetaljer.
Lamelldiffen har fått sig en ny bussning och stora hubbarna för att köras ihop med stora knutar och sviktstål by PPF (se hur länge den håller)
Och så här stod bilen när jag lämnade henne idag:
Fina hjul ska bilen ha
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 21 Apr 2013, 23:23
by Turbo_folke
blir skit fint det här. Du är definitivt inte lat
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 22 Apr 2013, 20:26
by Fredro
Uppdate från mister Bonje
Även kommit hem ventilkåpspackningen så jag kan använda mig av M50 Vanos Ventilkåpan istället och på så sätt få kablaget till spolarna ovanifrån istället för nerifrån där DP kommer gå plus att M50kåpan är i alu istället för plast.
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 22 Apr 2013, 20:28
by Fredro
Turbo_folke wrote:blir skit fint det här. Du är definitivt inte lat
Tackar... känns lite som att det spelar mindre roll då det är långt kvar... och BoS närmar sig med stormsteg
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 24 Apr 2013, 11:36
by Fredro
JonasH88 wrote:Bra tempo du håller:)
Hur stor diameter är det på golf servot?
Grovt mätt 180mm
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 24 Apr 2013, 11:50
by Fredro
Byte av Ventilkåpa med nya packningar.
Ihop
Kabeldragning...
När alla givare var utplacerade åkte maskinen i så att bonje kan svänga över och måtta WG-rören efter helsvetsning.
Lite kvar att göra med kablaget men nu är iafl givnarna på plats och allt kan anpassas efter bilen.
Uppdate från Bonje:
Looking Good
Sen lyckades jag fylla mitt nya stödlager
även lilla "klutten" som håller spaken längst bak
Och till sist lyckats konstatera att mina nya fina M20 svänghjulsbultar är för korta och att M50 är för långa
Behöver ngt mitt emellan så slutar nog med att jag kapar M50 Bultarna
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 24 Apr 2013, 15:44
by JonasH88
Fredro wrote:JonasH88 wrote:Bra tempo du håller:)
Hur stor diameter är det på golf servot?
Grovt mätt 180mm
Tack!
Jag kör med kapade m50 bultar, är inga problem.
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 24 Apr 2013, 15:55
by Fredro
JonasH88 wrote:Jag kör med kapade m50 bultar, är inga problem.
Då blir det så för mig med!
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 28 Apr 2013, 15:34
by ploNe30
Du ligger i rejält, kul att se! Blir ruggigt bra med =D
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 28 Apr 2013, 17:36
by Fredro
ploNe30 wrote:Du ligger i rejält, kul att se! Blir ruggigt bra med =D
Tackar! Hur har det gått själv då? Fått dit chasit?
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 01 May 2013, 22:07
by Fredro
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 02 May 2013, 00:19
by Fernis1
Blir grymt detta, ser riktigt bra ut.
Vad ere för mått på KKK:n ser väldigt likt ut den jag körde på min m50b25 nämligen och den funkade sjukt fint på min 2,5L
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 02 May 2013, 06:16
by Fredro
Fernis1 wrote:Blir grymt detta, ser riktigt bra ut.
Vad ere för mått på KKK:n ser väldigt likt ut den jag körde på min m50b25 nämligen och den funkade sjukt fint på min 2,5L
Tackar tackar!
Tror det är runt 65 in och 70 ut men inte helt hundra. T4 twin entry och billet så det ska nog gå både framåt och bakåt
Hade du en sån i e21an typ 2010 när du var nere i Eskilstuna några gånger?
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 02 May 2013, 13:29
by Fernis1
Ok 63/68 tror jag min var hade den i min röda e21a som vi bromsade 664whp/861wn med på min m50b25 med original kolvar och dubbla insugskammar, fullt laddtryck vid 4200rpm.
Men var t4 twin entry med billet impeller på den jag hade också så är nog likadan
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 02 May 2013, 21:32
by Fredro
Låter lovande!
Ja det kan mycket väl stämma med 63/68 på min oxå!
Idag är motorn urlyft igen och kopplingen monterad med följande:
M30 svänghjul med M50 startkrans och nertaget för tryckplattan
765 NY
6-puck fjädrad 240mm sinter
Kapade m50 bult och stora brickan
Nytt urtrampningslager
Även framskärmen är klädd med värmefolie.
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 03 May 2013, 06:49
by Bonje
KKK29:an har 61 mm billet kompressor och tror det är 70 mm turbin.
Frdedrik. Bilen ser för jävla fet ut! Hoppas det är körbart också med de hjulen
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 03 May 2013, 08:19
by Fredro
Bonje wrote:KKK29:an har 61 mm billet kompressor och tror det är 70 mm turbin.
Frdedrik. Bilen ser för jävla fet ut! Hoppas det är körbart också med de hjulen
Då vet vi
Ang körbarheten så får vi se för i eftermiddag bogserar vi bilen till Strengbohm (aka Fox) för att bygga tryckrör och avgas.