Page 2 of 6

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:30
by Beaver6
Som sagt bruksbilen i drift ihopsatt och klar.



Image





Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:31
by Beaver6
Ett mindre pass gjort igen. Turbomotorn ute ur hajen.



Image




Image



Får se om jag börjar riva den här motorn för att sedan riva "nya" blocket som jag tänkte använda. Har även funderat på om jag skulle fräsa extra kilspår till hubben den här omgången inte för att det varit några problem med ppf huben som sitter på maskin men då har det ju bara varvats 6800 rpm och så ska det förbli .

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:32
by Beaver6
Ska göra det lite lättare för mig att flytta runt mina motorlösa projekt runt ägorna. :)


Nog för att det går att backa omkring bilarna men jag monterar även en kula i lastaren på traktorn :thumbright:



Image



Har haft premiärkörning med min nya "balk" :)

Image



Image



Så nu är inte den för tillfället motorlösa hajen i vägen medans jag grejar med motorn. Att jag inte har gjort en sådan pryl tidigare då det fungerar ju ypperligt att backa omkring bilar med en annan bil :|


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 02:08
by Beaver6
Kvällen till ära blev det mest lite städning så det känns lite bättre inför kommande attacker. :)


Image



Tog även tidigt påskfirande med några norrlands då frugan sedan jobbar hela påskhelgen så då får man leka med småbrudarna i stället för skrotbilarna ;)


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 11:50
by mr_z
Du ska alltså byta block bara eller blir det nå mer uppgraderingar på motorn?

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 12:26
by Beaver6
Jo blir bara nya lager ringar och oljepump. Enda skillnaden blir väl egentligen arp i botten och troligast fräser jag extra kilspår till huben.Om m30b35 blocket verkar vettigt så kör jag nog med det annars fortsätter jag att misshandla m30b34 blocket. Om ekonomin tillåter så blir det även nya större spridare.

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 12:36
by Carlsson
Smart idé med såg jiggen för kollektorer hur många grader brukar du kapa dom jag har prövat lite olika och jag tycker aldrig jag blir nöjd med vinkeln

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 14:23
by Beaver6
Om minnet inte sviker så tor jag det är 11 grader.Mvh

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 14:40
by mr_z
Okej fint! Vad kör du för ventilfjädrar?

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 19:03
by Beaver6
M30b34 ytter och M30b35 innerfjäder

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 19:36
by mr_z
Åfan, är b34 hårdare?

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 19:55
by Beaver6
Här Mr_z Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 20:57
by mr_z
Fint! Hade varit fint med steg 1 och 2 i den där listan också

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 29 Mar 2013, 21:20
by Beaver6
Jo det är sant. Min maskin har laddat 1.3-1.8 bar med catcam 284 och hx50 i ca 1000mil utan bekymmer med dessa fjädrar dock varvstopp på 6800 rpm.

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 13 Apr 2013, 01:52
by Beaver6
http://Www.garagefylla.com...." onclick="window.open(this.href);return false;. tänkte först börja riva isär motorn från hajen men insåg efter några bärs att jag skulle hålla mig till någon syssla som man inte kan misslyckas med så jag brände ihop 2 kollektorer bara för kul :lol:




Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 14 Apr 2013, 16:02
by Beaver6
Varför förbi en kompis garage idag och kikade lite på hans e28 med s38. Försökte få han att sälja den åt mig då den stått trasig rätt länge men det verkade döfött ;)




Image




Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 14 Apr 2013, 20:08
by OldBeemer
Beaver6 wrote:M30b34 ytter och M30b35 innerfjäder
Du har inga b34 fjädrar över, söker nämligen sådana? :)