Page 2 of 2

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 21 Mar 2013, 15:35
by Tysken

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 21 Mar 2013, 17:32
by R.Ahlgren
MattiasH wrote:Flänkullager från jula, 20mm id och koster 99kr
Sitter små insexskruvar i innerbanan som man låser spaken med axiellt så då får ju steglöst justerbara lägen.
Spaken blir sjukt stum, nästan för stum 8)

Image


är de ett ledlager i den? lr är julas kullager så glapp från början :lol: . ett kullager går ju inte att leda! tänker jag fel?

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 21 Mar 2013, 18:18
by ButterflyRacing
På banbilarna gör vi så att vi har helt stumma bussningar där stålstaget sitter i lådan och i spaken.
Sedan behåller vi gummit i båda ändarna av auluminium-staget.
Blir tighta lägen, men lite förlåtande och lättare att få i växlarna varje gång.

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 21 Mar 2013, 20:31
by Bmw*Alex
R.Ahlgren wrote:
MattiasH wrote:Flänkullager från jula, 20mm id och koster 99kr
Sitter små insexskruvar i innerbanan som man låser spaken med axiellt så då får ju steglöst justerbara lägen.
Spaken blir sjukt stum, nästan för stum 8)

[http://holmgrenmotorsport.blogg.se/images/2012/imag0103_207400944.jpg[/img]


är de ett ledlager i den? lr är julas kullager så glapp från början :lol: . ett kullager går ju inte att leda! tänker jag fel?



Ja det är ett ledlager.går att slippa bort ett stift så går lagret att snurra 360 grader i hållaren. ska göra exakt lika dan i min och garagepolarnas bil.
finns det dom som inte har jättebråddis så kommer jag göra en del likadana, kan göra färdigt med stag mellan lådan och spak och den blir justerbar!

mvh

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 22 Mar 2013, 08:08
by xrays
de där ska man nog göra mattias, skönt att få steglösa växellägen !
skulle haft en lite snyggare lagerbock dock !

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 22 Mar 2013, 09:37
by K.Brandt
xrays wrote:de där ska man nog göra mattias, skönt att få steglösa växellägen !
skulle haft en lite snyggare lagerbock dock !


Med en damask eller nån snygg plåt över syns ju inte det ;)

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 22 Mar 2013, 14:44
by Andy_b
Så här gör jag
stumma plast bussningar
samt ny bussning runt kulan
förlänger både under och över till önskad slaglängd

denna har 7cm mellan 1an och 2an
ca 4cm mellan 1 och 3
mätt mitt på knoppen
och stum är den :)
Image

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 16 Apr 2013, 10:20
by xrays
Har nu gjort som mattiasH och då kommer än fråga (kanske dum) kan man skippa hela del 1 nu då och bara sätta spaken direkt på del 11 ???

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 16 Apr 2013, 11:10
by St3v3
Tysken wrote:http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=25&fg=05

Nummer 14 är alltid största boven..
Nån som "fusklagat" nr 14 nån gång? Största glappet i mitt länkage är där iaf

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 27 Apr 2013, 12:24
by M3JONAS
Med nya bussningar och en ny växelspak från tex z3 så får man så korta lägen att synkringarna inte hinner med vid växling iaf :)
Ska man bygga om med fast lagerbock lär det vara ett krav att man har motor och låda stumt monterat. Annars kan det nog bli en del knas där.

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 03 May 2013, 15:55
by xrays
Även om man har fast lagerbock så har man ju bussningar längs vägen fram till lådan ändå så varför skulle de bli knas, borde bli ung lika som med nya originalbussningar på alla ställen, fördelen är ju att man får steglös inst. på växellägena och att man kan köra längre spak vilket inte går med original utan att få lägen som en traktor !

Sv: Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 05 May 2013, 07:50
by johankihl
xrays wrote:Även om man har fast lagerbock så har man ju bussningar längs vägen fram till lådan ändå så varför skulle de bli knas, borde bli ung lika som med nya originalbussningar på alla ställen, fördelen är ju att man får steglös inst. på växellägena och att man kan köra längre spak vilket inte går med original utan att få lägen som en traktor !
Det funkar inte bra utan stumma motorfästen och vxllådsfästen. Motorn vrider sig under accellerationen och således blir spakens läge aldrig konsekvent när den sitter stumt i karossen.

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 05 May 2013, 20:56
by xrays
Hänger inte riktigt med, original alufästet som kulan på spaken är ledad i sitter då jävligt stumt på min så förstår inte skillnaden riktigt ???

Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 05 May 2013, 21:15
by Silverboy
Den vrider sig jo med motorn...

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 05 May 2013, 21:37
by xrays
ok, det kräver alltså typ alubussningar på motor å låda då (kör delrin nu), gäller det även om man monterar CAE:s ultra shifter med deras Rod ?

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 06 May 2013, 08:46
by Silverboy
Delrin gör nok jobbet bra...

Re: Bygga eget sportigt spakställ i e30

Posted: 06 May 2013, 22:07
by xrays
jo de bör väl vara tillräckligt stumt !
Fundering nu när man ska till å punkta upp konsollen, ska man sätta ihop allt och punkta fast när spaken står helt lodrätt eller måste man ha samma utgångsvinkel som original ?