Page 2 of 2

Re: Val av btr....

Posted: 04 Mar 2013, 17:51
by sunrise
Säg att du kör 500 whp på etanol I orginal 6mm ledningar jämfört om du använder t.ex an 8 slangar,då blir det en ganska stor skillnad på hur hårt pumparna får arbeta för att pumpa runt bränslet, vilket borde leda till kortare livslängd på pumpen/pumparna.

Re: Val av btr....

Posted: 04 Mar 2013, 18:53
by Moker
:D pumparna jobbar mot tryck , 6mm 3 bar samma sak som 50mm 3 bar :)

Re: Val av btr....

Posted: 04 Mar 2013, 20:51
by cerveza
sunrise wrote:Säg att du kör 500 whp på etanol I orginal 6mm ledningar jämfört om du använder t.ex an 8 slangar,då blir det en ganska stor skillnad på hur hårt pumparna får arbeta för att pumpa runt bränslet, vilket borde leda till kortare livslängd på pumpen/pumparna.

Tyvärr helt fel.

Re: Val av btr....

Posted: 04 Mar 2013, 21:20
by Fredro
Moker wrote::D pumparna jobbar mot tryck , 6mm 3 bar samma sak som 50mm 3 bar :)
Inte riktigt men nästan.

Pumparna trycker 3bar plus motståndet i slangarna fram till regulatorn vilket går att räkna ut motståndet på men jag har svårt att se att det ska blir någon radikal ökning. tryckfallet i ledningen styrs av både diameter och hastighet på soppan, material i rören samt antal böjar.

Re: Val av btr....

Posted: 04 Mar 2013, 22:10
by Carlsson
cerveza wrote:
sunrise wrote:Frågan är hur bra pumparna mår av det motståndet som det blir med org. btr och ledningar....
Det kanske kan "fungera" ,men hur länge......

? Utveckla gärna.
Jag tror att det är såhär dom flesta tänker å därför dom måste bränna 10k extra på railar btr ankopplingar och slangar helt i onödan. Kan btr'en hålla soppatrycket på grundtryck med avstängd motor så funkar det!

Re: Val av btr....

Posted: 04 Mar 2013, 22:19
by Moker
Fredro wrote:
Moker wrote::D pumparna jobbar mot tryck , 6mm 3 bar samma sak som 50mm 3 bar :)
Inte riktigt men nästan.

Pumparna trycker 3bar plus motståndet i slangarna fram till regulatorn vilket går att räkna ut motståndet på men jag har svårt att se att det ska blir någon radikal ökning. tryckfallet i ledningen styrs av både diameter och hastighet på soppan, material i rören samt antal böjar.
ja men hur mkt tryckfall tror du slangarna gör? testa kör utan btr så får vi som hur många bar du får :wink: Btr sköter så de blir det grundtryck du vill ha, original btr som de va tal om har 3 bar grundtryck och därför min kommentar om 6mm 3bar samma sak som 50mm 3bar :wink: Men visst talar du sanning :) haha och ja, jag överdriver lite :)

Re: Val av btr....

Posted: 04 Mar 2013, 23:52
by cerveza
Jag har kommit på att jag nästan bara gillar korta tjejer.

Re: Val av btr....

Posted: 05 Mar 2013, 00:06
by Moker
cerveza wrote:Jag har kommit på att jag nästan bara gillar korta tjejer.
utveckla ? :wink: hahah

Re: Val av btr....

Posted: 05 Mar 2013, 15:23
by sunrise
:D .....ok . Då lär jag inte få några problem med mina 500 whp nu iaf......ska hämta ut an8 slangarna idag.....

Re: Val av btr....

Posted: 05 Mar 2013, 16:17
by cerveza
Moker wrote:
cerveza wrote:Jag har kommit på att jag nästan bara gillar korta tjejer.
utveckla ? :wink: hahah
Typ 150cm långa. Måste ut och jaga dvärgkött helt enkelt.

Re: Val av btr....

Posted: 05 Mar 2013, 16:58
by nicke.t
1.20 är lagom så man har nåt å ställa groggen på.

Re: Val av btr....

Posted: 05 Mar 2013, 20:44
by Carlsson
Ang grovlek på soppa slang brukar ett höft mått vara 100hk per 1mm slang på bensin så 6mm= 600hk

Re: Val av btr....

Posted: 07 Mar 2013, 13:43
by Nemesis_turbo
det blir juh snuskigt fel o räkna så då den invändiga volymen i en 6mm vs en 3mm slang är mer än dubbelt så stor

Re: Val av btr....

Posted: 07 Mar 2013, 13:53
by Evinrude
Kurvan för area är exponentiell, så att säga 1mm/100hk som tumregel är bara knas
Som thomas säger är skillnaden enorm, 3mm slang har en area på ca 7mm2 medan en 6mm slang har en area på lite drygt 28mm2, dvs drygt 4ggr så stor area...

Re: Val av btr....

Posted: 08 Mar 2013, 08:47
by Carlsson
Hur grovt behöver det vara för 600hk ? Det finns knappt 3mm soppa slang till mopeder så vi kan väl börja på 6mm å uppåt sen har ju olika motorer olika bränsle behov beroende på hur effektiv förbränningen är ;)
Sen har du ju nästa aspekt med ett hörgre tryck kan du mata mer bränsle igen om ett litet hål på kortare tid så hur mycket skulle ni säga att det går att mata igenom 6mm 8mm 10mm @3kg räkna ut å skriv hur mycket effekt ca man klarar med respektive grovlek

Re: Val av btr....

Posted: 08 Mar 2013, 11:49
by sunrise
Måste ju finnas flera stycken här som testat detta I praktiken......

Re: Val av btr....

Posted: 08 Mar 2013, 11:51
by Nemesis_turbo
känns som att ppf grabbarna bör ha bra koll på detta