Val av btr....

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

sunrise
Posts: 271
Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm

Re: Val av btr....

Post by sunrise »

Säg att du kör 500 whp på etanol I orginal 6mm ledningar jämfört om du använder t.ex an 8 slangar,då blir det en ganska stor skillnad på hur hårt pumparna får arbeta för att pumpa runt bränslet, vilket borde leda till kortare livslängd på pumpen/pumparna.
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: Val av btr....

Post by Moker »

:D pumparna jobbar mot tryck , 6mm 3 bar samma sak som 50mm 3 bar :)
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Val av btr....

Post by cerveza »

sunrise wrote:Säg att du kör 500 whp på etanol I orginal 6mm ledningar jämfört om du använder t.ex an 8 slangar,då blir det en ganska stor skillnad på hur hårt pumparna får arbeta för att pumpa runt bränslet, vilket borde leda till kortare livslängd på pumpen/pumparna.

Tyvärr helt fel.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: Val av btr....

Post by Fredro »

Moker wrote::D pumparna jobbar mot tryck , 6mm 3 bar samma sak som 50mm 3 bar :)
Inte riktigt men nästan.

Pumparna trycker 3bar plus motståndet i slangarna fram till regulatorn vilket går att räkna ut motståndet på men jag har svårt att se att det ska blir någon radikal ökning. tryckfallet i ledningen styrs av både diameter och hastighet på soppan, material i rören samt antal böjar.
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Val av btr....

Post by Carlsson »

cerveza wrote:
sunrise wrote:Frågan är hur bra pumparna mår av det motståndet som det blir med org. btr och ledningar....
Det kanske kan "fungera" ,men hur länge......

? Utveckla gärna.
Jag tror att det är såhär dom flesta tänker å därför dom måste bränna 10k extra på railar btr ankopplingar och slangar helt i onödan. Kan btr'en hålla soppatrycket på grundtryck med avstängd motor så funkar det!
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: Val av btr....

Post by Moker »

Fredro wrote:
Moker wrote::D pumparna jobbar mot tryck , 6mm 3 bar samma sak som 50mm 3 bar :)
Inte riktigt men nästan.

Pumparna trycker 3bar plus motståndet i slangarna fram till regulatorn vilket går att räkna ut motståndet på men jag har svårt att se att det ska blir någon radikal ökning. tryckfallet i ledningen styrs av både diameter och hastighet på soppan, material i rören samt antal böjar.
ja men hur mkt tryckfall tror du slangarna gör? testa kör utan btr så får vi som hur många bar du får :wink: Btr sköter så de blir det grundtryck du vill ha, original btr som de va tal om har 3 bar grundtryck och därför min kommentar om 6mm 3bar samma sak som 50mm 3bar :wink: Men visst talar du sanning :) haha och ja, jag överdriver lite :)
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Val av btr....

Post by cerveza »

Jag har kommit på att jag nästan bara gillar korta tjejer.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: Val av btr....

Post by Moker »

cerveza wrote:Jag har kommit på att jag nästan bara gillar korta tjejer.
utveckla ? :wink: hahah
sunrise
Posts: 271
Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm

Re: Val av btr....

Post by sunrise »

:D .....ok . Då lär jag inte få några problem med mina 500 whp nu iaf......ska hämta ut an8 slangarna idag.....
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Val av btr....

Post by cerveza »

Moker wrote:
cerveza wrote:Jag har kommit på att jag nästan bara gillar korta tjejer.
utveckla ? :wink: hahah
Typ 150cm långa. Måste ut och jaga dvärgkött helt enkelt.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Re: Val av btr....

Post by nicke.t »

1.20 är lagom så man har nåt å ställa groggen på.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Val av btr....

Post by Carlsson »

Ang grovlek på soppa slang brukar ett höft mått vara 100hk per 1mm slang på bensin så 6mm= 600hk
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: Val av btr....

Post by Nemesis_turbo »

det blir juh snuskigt fel o räkna så då den invändiga volymen i en 6mm vs en 3mm slang är mer än dubbelt så stor
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Val av btr....

Post by Evinrude »

Kurvan för area är exponentiell, så att säga 1mm/100hk som tumregel är bara knas
Som thomas säger är skillnaden enorm, 3mm slang har en area på ca 7mm2 medan en 6mm slang har en area på lite drygt 28mm2, dvs drygt 4ggr så stor area...
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Val av btr....

Post by Carlsson »

Hur grovt behöver det vara för 600hk ? Det finns knappt 3mm soppa slang till mopeder så vi kan väl börja på 6mm å uppåt sen har ju olika motorer olika bränsle behov beroende på hur effektiv förbränningen är ;)
Sen har du ju nästa aspekt med ett hörgre tryck kan du mata mer bränsle igen om ett litet hål på kortare tid så hur mycket skulle ni säga att det går att mata igenom 6mm 8mm 10mm @3kg räkna ut å skriv hur mycket effekt ca man klarar med respektive grovlek
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
sunrise
Posts: 271
Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm

Re: Val av btr....

Post by sunrise »

Måste ju finnas flera stycken här som testat detta I praktiken......
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: Val av btr....

Post by Nemesis_turbo »

känns som att ppf grabbarna bör ha bra koll på detta
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Post Reply