Page 2 of 7
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 29 Jan 2013, 16:30
by K.Brandt
cerveza wrote:K.Brandt wrote:cerveza wrote:Det är ju inte dåligt att plocka 2hk mer än vad jag gjorde på e85 och 60h mappning på 0,95 i ladd
Dynojet för life
Frågan är ju hur länge min motor håller, men ska upp i bänken igen snart med nytt insug, sep wg och större spridare:)
Din tråd och fartverket är en inspiration:)
Ni får gärna säga till nu innan bromsning hur vi ska mäta och vilka inställning vi ska ha på bänken, och vad ni vill ha papper på, så jag slipper massa gnäll sen;)
Bara ge den vad den tål
Tack det var roligt att höra
Den ska allt få lida;)
Det roligaste med det här bygget är ju att enligt alla (nästan) ska min bil varken gå eller hålla
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 30 Jan 2013, 19:00
by xelerator
grattis, mycket skoj för pengarna minst sagt..
man ska väl ge cred till BMW också för deras väl kalibrerade knackreglering.. Den lär ju få bekänna färg nu om inte annat
....
btw, antar att du kör med org lambdasonder inkopplade?
Intressant att den inte går i limp home eller liknande när den fetar på så kopiöst mellan vaccum -> laddtrycksområde.
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 30 Jan 2013, 19:56
by Bmwandreas
Ja lyser inte motorlampan?
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 30 Jan 2013, 20:49
by K.Brandt
xelerator wrote:grattis, mycket skoj för pengarna minst sagt..
man ska väl ge cred till BMW också för deras väl kalibrerade knackreglering.. Den lär ju få bekänna färg nu om inte annat
....
btw, antar att du kör med org lambdasonder inkopplade?
Intressant att den inte går i limp home eller liknande när den fetar på så kopiöst mellan vaccum -> laddtrycksområde.
Tack!
Har alltid hört att bmw motorerna gillar turbo, men att den skulle gå så här bra kunde jag aldrig tro
Japp, org lamdbasonder sitter brevid varandra och BB 20cm längre bak.
Enda lampan som lyser är antisladden, antar att det har att göra med spjället jag kopplade bort?
(Och sen lyser det nån varningslampa att det är nått med bromsljus elektroningen eller nått på tyska, sen har jag tydligen dåligt med spolarvätska)
Tycker motorlampan borde ill lysa, skulle vara intressant att kolla felkoder, men inget jag vill göra menas den går bra.
Sitter väl Siemensstyrsystem i den, skilljer det sej mycket mot bosch?
Sen tycker jag det är väldigt skumt att jag kan köra med stora spridare (flödar 450cc på 4.05bar som jag har i grundtryck) och original lmm, och dessutom på bensin?? Lambdan ligger på 14,7-15.2 landsvägskörning.
Känns som jag måste haft en väldigt tur med det här bygget? Eller så är det en jävligt bra bil helt enkelt
Här är en liten kass filmsnutt innan bromsningen (mindre spridare på filmen med alldeles för grundtryck, går bättre med dom som sitter där nu), blött ute:
http://www.youtube.com/watch?v=c4ZWWTPj ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 30 Jan 2013, 21:04
by Jespersson
Fräckt med så mkt originalprylar/styrning. Klart imponerande! Ingen tendens till knackningar alls? Är väl ganska hög kompa på dessa med?
Mer film för helvete!
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 30 Jan 2013, 21:26
by K.Brandt
Jespersson wrote:Fräckt med så mkt originalprylar/styrning. Klart imponerande! Ingen tendens till knackningar alls? Är väl ganska hög kompa på dessa med?
Mer film för helvete!
Klippte rätt duktigt första provturen innan jag fräste upp wghålet i avgashuset, det var ca 15mm och med locket öppet (wgn inte inkopplad) laddade den 1.2-1,5 bar vid 2800, sen fräste jag upp hålet till 25-28mm då ladda den mindre och bra mycket senare (syns ju på filmen och bromspappret), sparar ju motorn en hel del med senare ladd än att ha fullt vid 2000varv
Kompet ligger väl på 10 nånting? Kör på vpower, så lite etanol får den ju
Filmer kommer
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 30 Jan 2013, 21:40
by AGsTony
Vart bor du?
Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..
Tony
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 30 Jan 2013, 21:54
by Jørg1e30
AGsTony wrote:Vart bor du?
Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..
Tony
Kør på. Intresant.
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 30 Jan 2013, 22:23
by Barry
Fan vilken fart du fick i denna tråden då haha.
Kanske skulle behållt rosthögen
När kommer du hem? Vill åka mer!
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 30 Jan 2013, 22:59
by K.Brandt
AGsTony wrote:Vart bor du?
Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..
Tony
Bor i Grästorp (Mellan Trollhättan och Lidköping) så har en bit, Men Skulle vara intressant att försöka få tid till en "bromsningsrunda".
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 31 Jan 2013, 07:18
by Schlex.320
cooolt jag hade på känn länge att det skulle hålla ändå
jag gjorde liknande på en m52b20 med satte aldrig dit en ställbar btr, min spika vid 5500rpm körde med liknande spridare saabs 431 som flödar 395cc vid 3,8bar.
körde på bensin lr ren e85 va ingen skillnad bilen starta direkt och gick fint på tomgång och allt, men packningen gav sig efter en månad. är visserligen högre komp i 2,0 typ 11,2 lr nått. men detta bygget ger ju hopp om att slippa byta block om jag blir sugen på turbo igen
får man komma och kika på bilen någon dag bor i järpås så är inte så långt.
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 31 Jan 2013, 08:22
by AGsTony
K.Brandt wrote:AGsTony wrote:Vart bor du?
Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..
Tony
Bor i Grästorp (Mellan Trollhättan och Lidköping) så har en bit, Men Skulle vara intressant att försöka få tid till en "bromsningsrunda".
Du är välkommen o kontakta mig så kör jag din bil i bänken.
Självklar kostnadsfritt om jag får tillgång till dina gamla bromspapper o får lägga ut div skillnader officiellt.
Ha en bra dag.
MVH.
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 31 Jan 2013, 08:24
by K.Brandt
Schlex.320 wrote:cooolt jag hade på känn länge att det skulle hålla ändå
jag gjorde liknande på en m52b20 med satte aldrig dit en ställbar btr, min spika vid 5500rpm körde med liknande spridare saabs 431 som flödar 395cc vid 3,8bar.
körde på bensin lr ren e85 va ingen skillnad bilen starta direkt och gick fint på tomgång och allt, men packningen gav sig efter en månad. är visserligen högre komp i 2,0 typ 11,2 lr nått. men detta bygget ger ju hopp om att slippa byta block om jag blir sugen på turbo igen
får man komma och kika på bilen någon dag bor i järpås så är inte så långt.
Ja kul att det verkar funka än sålänge iaf;)
Kör eget och ligger ute och jobbar, är hemma söndagar nu å då är det mycket annat att göra. Men om nån månad är jag på hemma plan och jobbar i Lovene då kan jag stanna till i järpås;)
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 31 Jan 2013, 08:27
by K.Brandt
AGsTony wrote:K.Brandt wrote:AGsTony wrote:Vart bor du?
Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..
Tony
Bor i Grästorp (Mellan Trollhättan och Lidköping) så har en bit, Men Skulle vara intressant att försöka få tid till en "bromsningsrunda".
Du är välkommen o kontakta mig så kör jag din bil i bänken.
Självklar kostnadsfritt om jag får tillgång till dina gamla bromspapper o får lägga ut div skillnader officiellt.
Ha en bra dag.
MVH.
Hör av mej när det finns mer tid än det gör ju nu;)
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 31 Jan 2013, 10:23
by cerveza
Schlex.320 wrote:cooolt jag hade på känn länge att det skulle hålla ändå
jag gjorde liknande på en m52b20 med satte aldrig dit en ställbar btr, min spika vid 5500rpm körde med liknande spridare saabs 431 som flödar 395cc vid 3,8bar.
körde på bensin lr ren e85 va ingen skillnad bilen starta direkt och gick fint på tomgång och allt, men packningen gav sig efter en månad. är visserligen högre komp i 2,0 typ 11,2 lr nått. men detta bygget ger ju hopp om att slippa byta block om jag blir sugen på turbo igen
får man komma och kika på bilen någon dag bor i järpås så är inte så långt.
431 spridarna är specade till 358cc vid 3,8 och 331cc vid 3kg
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 31 Jan 2013, 11:18
by Schlex.320
cerveza wrote:Schlex.320 wrote:cooolt jag hade på känn länge att det skulle hålla ändå
jag gjorde liknande på en m52b20 med satte aldrig dit en ställbar btr, min spika vid 5500rpm körde med liknande spridare saabs 431 som flödar 395cc vid 3,8bar.
körde på bensin lr ren e85 va ingen skillnad bilen starta direkt och gick fint på tomgång och allt, men packningen gav sig efter en månad. är visserligen högre komp i 2,0 typ 11,2 lr nått. men detta bygget ger ju hopp om att slippa byta block om jag blir sugen på turbo igen
får man komma och kika på bilen någon dag bor i järpås så är inte så långt.
431 spridarna är specade till 358cc vid 3,8 och 331cc vid 3kg
jaja viktipetter
dom va på tok förstora för att bilen skulle gå normalt iaf:)
Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo
Posted: 02 Feb 2013, 15:20
by K.Brandt
Ny bromsning i morgon. Nu går han på e85 och 1,2kg ladd.