Bromsing av min 328 m52b28 turbo 439whp sidan 3

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

cerveza wrote:
K.Brandt wrote:
cerveza wrote:Det är ju inte dåligt att plocka 2hk mer än vad jag gjorde på e85 och 60h mappning på 0,95 i ladd ;)
Dynojet för life :)
Frågan är ju hur länge min motor håller, men ska upp i bänken igen snart med nytt insug, sep wg och större spridare:)
Din tråd och fartverket är en inspiration:)




Ni får gärna säga till nu innan bromsning hur vi ska mäta och vilka inställning vi ska ha på bänken, och vad ni vill ha papper på, så jag slipper massa gnäll sen;)
Bara ge den vad den tål :D

Tack det var roligt att höra :D
Den ska allt få lida;)

Det roligaste med det här bygget är ju att enligt alla (nästan) ska min bil varken gå eller hålla :)
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by xelerator »

grattis, mycket skoj för pengarna minst sagt..

man ska väl ge cred till BMW också för deras väl kalibrerade knackreglering.. Den lär ju få bekänna färg nu om inte annat :mrgreen:....

btw, antar att du kör med org lambdasonder inkopplade?
Intressant att den inte går i limp home eller liknande när den fetar på så kopiöst mellan vaccum -> laddtrycksområde.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Bmwandreas »

Ja lyser inte motorlampan?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

xelerator wrote:grattis, mycket skoj för pengarna minst sagt..

man ska väl ge cred till BMW också för deras väl kalibrerade knackreglering.. Den lär ju få bekänna färg nu om inte annat :mrgreen:....

btw, antar att du kör med org lambdasonder inkopplade?
Intressant att den inte går i limp home eller liknande när den fetar på så kopiöst mellan vaccum -> laddtrycksområde.
Tack!
Har alltid hört att bmw motorerna gillar turbo, men att den skulle gå så här bra kunde jag aldrig tro :D

Japp, org lamdbasonder sitter brevid varandra och BB 20cm längre bak.
Enda lampan som lyser är antisladden, antar att det har att göra med spjället jag kopplade bort?
(Och sen lyser det nån varningslampa att det är nått med bromsljus elektroningen eller nått på tyska, sen har jag tydligen dåligt med spolarvätska) :mrgreen:
Tycker motorlampan borde ill lysa, skulle vara intressant att kolla felkoder, men inget jag vill göra menas den går bra.
Sitter väl Siemensstyrsystem i den, skilljer det sej mycket mot bosch?

Sen tycker jag det är väldigt skumt att jag kan köra med stora spridare (flödar 450cc på 4.05bar som jag har i grundtryck) och original lmm, och dessutom på bensin?? Lambdan ligger på 14,7-15.2 landsvägskörning.

Känns som jag måste haft en väldigt tur med det här bygget? Eller så är det en jävligt bra bil helt enkelt :mrgreen:

Här är en liten kass filmsnutt innan bromsningen (mindre spridare på filmen med alldeles för grundtryck, går bättre med dom som sitter där nu), blött ute:
http://www.youtube.com/watch?v=c4ZWWTPj ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jespersson
Posts: 165
Joined: 31 Oct 2011, 20:21
Location: Ängelholm

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Jespersson »

Fräckt med så mkt originalprylar/styrning. Klart imponerande! Ingen tendens till knackningar alls? Är väl ganska hög kompa på dessa med?

Mer film för helvete!
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

Jespersson wrote:Fräckt med så mkt originalprylar/styrning. Klart imponerande! Ingen tendens till knackningar alls? Är väl ganska hög kompa på dessa med?

Mer film för helvete!
Klippte rätt duktigt första provturen innan jag fräste upp wghålet i avgashuset, det var ca 15mm och med locket öppet (wgn inte inkopplad) laddade den 1.2-1,5 bar vid 2800, sen fräste jag upp hålet till 25-28mm då ladda den mindre och bra mycket senare (syns ju på filmen och bromspappret), sparar ju motorn en hel del med senare ladd än att ha fullt vid 2000varv :D

Kompet ligger väl på 10 nånting? Kör på vpower, så lite etanol får den ju :wink:

Filmer kommer
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by AGsTony »

Vart bor du?

Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..



Tony
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Jørg1e30 »

AGsTony wrote:Vart bor du?

Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..



Tony
Kør på. Intresant. :)
JAAS-performance
User avatar
Barry
Posts: 225
Joined: 28 Aug 2012, 17:14
Location: skaraborg

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Barry »

Fan vilken fart du fick i denna tråden då haha.
Kanske skulle behållt rosthögen :wink:

När kommer du hem? Vill åka mer! :D
Robin
Skaraborg. Sweden
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

AGsTony wrote:Vart bor du?

Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..



Tony
Bor i Grästorp (Mellan Trollhättan och Lidköping) så har en bit, Men Skulle vara intressant att försöka få tid till en "bromsningsrunda".
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Schlex.320 »

cooolt jag hade på känn länge att det skulle hålla ändå :) jag gjorde liknande på en m52b20 med satte aldrig dit en ställbar btr, min spika vid 5500rpm körde med liknande spridare saabs 431 som flödar 395cc vid 3,8bar.
körde på bensin lr ren e85 va ingen skillnad bilen starta direkt och gick fint på tomgång och allt, men packningen gav sig efter en månad. är visserligen högre komp i 2,0 typ 11,2 lr nått. men detta bygget ger ju hopp om att slippa byta block om jag blir sugen på turbo igen :) får man komma och kika på bilen någon dag bor i järpås så är inte så långt.
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by AGsTony »

K.Brandt wrote:
AGsTony wrote:Vart bor du?

Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..



Tony
Bor i Grästorp (Mellan Trollhättan och Lidköping) så har en bit, Men Skulle vara intressant att försöka få tid till en "bromsningsrunda".


Du är välkommen o kontakta mig så kör jag din bil i bänken.

Självklar kostnadsfritt om jag får tillgång till dina gamla bromspapper o får lägga ut div skillnader officiellt.

Ha en bra dag.

MVH.
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

Schlex.320 wrote:cooolt jag hade på känn länge att det skulle hålla ändå :) jag gjorde liknande på en m52b20 med satte aldrig dit en ställbar btr, min spika vid 5500rpm körde med liknande spridare saabs 431 som flödar 395cc vid 3,8bar.
körde på bensin lr ren e85 va ingen skillnad bilen starta direkt och gick fint på tomgång och allt, men packningen gav sig efter en månad. är visserligen högre komp i 2,0 typ 11,2 lr nått. men detta bygget ger ju hopp om att slippa byta block om jag blir sugen på turbo igen :) får man komma och kika på bilen någon dag bor i järpås så är inte så långt.
Ja kul att det verkar funka än sålänge iaf;)
Kör eget och ligger ute och jobbar, är hemma söndagar nu å då är det mycket annat att göra. Men om nån månad är jag på hemma plan och jobbar i Lovene då kan jag stanna till i järpås;)
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

AGsTony wrote:
K.Brandt wrote:
AGsTony wrote:Vart bor du?

Jag är sugen på veta skillnaden mellan en dynojet jmf med min mustang bromsbänk..



Tony
Bor i Grästorp (Mellan Trollhättan och Lidköping) så har en bit, Men Skulle vara intressant att försöka få tid till en "bromsningsrunda".


Du är välkommen o kontakta mig så kör jag din bil i bänken.

Självklar kostnadsfritt om jag får tillgång till dina gamla bromspapper o får lägga ut div skillnader officiellt.

Ha en bra dag.

MVH.
Hör av mej när det finns mer tid än det gör ju nu;)
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by cerveza »

Schlex.320 wrote:cooolt jag hade på känn länge att det skulle hålla ändå :) jag gjorde liknande på en m52b20 med satte aldrig dit en ställbar btr, min spika vid 5500rpm körde med liknande spridare saabs 431 som flödar 395cc vid 3,8bar.
körde på bensin lr ren e85 va ingen skillnad bilen starta direkt och gick fint på tomgång och allt, men packningen gav sig efter en månad. är visserligen högre komp i 2,0 typ 11,2 lr nått. men detta bygget ger ju hopp om att slippa byta block om jag blir sugen på turbo igen :) får man komma och kika på bilen någon dag bor i järpås så är inte så långt.
431 spridarna är specade till 358cc vid 3,8 och 331cc vid 3kg
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Schlex.320 »

cerveza wrote:
Schlex.320 wrote:cooolt jag hade på känn länge att det skulle hålla ändå :) jag gjorde liknande på en m52b20 med satte aldrig dit en ställbar btr, min spika vid 5500rpm körde med liknande spridare saabs 431 som flödar 395cc vid 3,8bar.
körde på bensin lr ren e85 va ingen skillnad bilen starta direkt och gick fint på tomgång och allt, men packningen gav sig efter en månad. är visserligen högre komp i 2,0 typ 11,2 lr nått. men detta bygget ger ju hopp om att slippa byta block om jag blir sugen på turbo igen :) får man komma och kika på bilen någon dag bor i järpås så är inte så långt.
431 spridarna är specade till 358cc vid 3,8 och 331cc vid 3kg
jaja viktipetter :P dom va på tok förstora för att bilen skulle gå normalt iaf:)
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

Ny bromsning i morgon. Nu går han på e85 och 1,2kg ladd.
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply