Page 2 of 9

m60/2 Turbo

Posted: 23 Jan 2013, 20:18
by PiLlEvAn
S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.

Min motor: fodrat och epoxi fylld m62
Portade toppar och 1mm större ventiler.
Omslipade kammar, cp kolvar och ppf stakar, stödgördel torrsump mm


Image

Re: m60/2 Turbo

Posted: 23 Jan 2013, 20:44
by come_on
PiLlEvAn wrote:S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.

Min motor: fodrat och epoxi fylld m62
Portade toppar och 1mm större ventiler.
Omslipade kammar, cp kolvar och ppf stakar, stödgördel torrsump mm


Image



hvem har slibet dine knaster.

mvh steffen

Re: m60/2 Turbo

Posted: 24 Jan 2013, 10:50
by Andy_b
Hur gör man med tomgångsmotorn
håller det med orginal prylarna när man kör med överladd?

Re: m60/2 Turbo

Posted: 24 Jan 2013, 12:42
by Marbu
jag hittade en länk för ett tag sedan där någon hade laborerat med m60 original kammar och hittat de optimala inställningarna.

de var någon här på PPF som hade testat och fått ut ca 20 whp på samma inställningar.
var tydligen lite sämre botten men mycket bättre över 4k. motorn hade även gått jämnare.

nu hittar ja den inte längre men ja vet att den hette:
"M60B40 Cam timing change, awsome result"


någon som känner igen detta? stod precis hur man skulle ställa kammarna

Re: m60/2 Turbo

Posted: 24 Jan 2013, 13:11
by Ximon
Stämmer bra. Här är länken:

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/775197

Re: m60/2 Turbo

Posted: 26 Jan 2013, 14:52
by Bumpe
Inte bromsat min men går ju bra mycket bättre på högre varv med den kaminställningen, hade sedan tidigare även de-cat 2x2.5" - 3" enkel med en dämpare.
Tycker även tomgång är stabilare än tidigare med denna inställning :)

Re: m60/2 Turbo

Posted: 26 Feb 2013, 18:41
by Christian.N
Ni som har ställt om kammarna i era M60 nu. Hur gjorde ni? Har ni gradskivor och vart köper man det isf? Skriva ut det på nätet och limma dit det på en plast bit etc som han skrev i länken att han har gjort.

Ska ändå riva topparna och byta topplockspackningar så kommer ta hjälp av kompisar som är bra mycket bättre på detta med att ställa kammar än vad jag är men jag vill ändå lära mig och ha ett hum om hur det går till.

Så vore tacksam för svar =)

m60/2 Turbo

Posted: 26 Feb 2013, 19:28
by BmWkrille
Jag har bänkat före och efter justering, det gav 23 motor hästar på en av mina m60.
När vi justera kammarna så räkna vi ut och gjorde markeringar på trigger skivan. Och hade indikatorklocka på tryckare.

Men det är väldigt svårt att göra detta utan specialverktyg som låser kammarna. När man lossar insugskammen så lossas även avgaskammen bakom drevet och flyttar sig.
Vi klurar på att tillverka ett specialverktyg med dom nya inställningarna. Borde vara hyffsat enkelt att bygga om en typ sån här sats
http://viewitem.eim.ebay.se/BMW--V8--M6 ... 21894/item


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: m60/2 Turbo

Posted: 26 Feb 2013, 19:42
by Christian.N
Hur låste ni kammarna då?

m60/2 Turbo

Posted: 26 Feb 2013, 20:53
by BmWkrille
Låste dom aldrig, justera med blocknyckel bak på kammen och en annan höll den andra kammen på plats. Som sagt, väldigt otympligt :) men det gick


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: m60/2 Turbo

Posted: 27 Feb 2013, 08:35
by Nisse977
PiLlEvAn wrote:S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.

Ah, men om det är lika kanaler och ventiler i en M62 som i en S62, så borde man kunna få ut samma litereffekt som S62 om man bara har samma insugs och avgasdelar som M5.. Kanske är det inte så enkelt?
Har en M62B44 utan vanos, borde gå att få ut en 350hk ur den om man räknar på M5ans litereffekt 400/5L = 80*4,4 = 352hk.

Re: m60/2 Turbo

Posted: 27 Feb 2013, 09:58
by Andy_b
Nisse977 wrote:
PiLlEvAn wrote:S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.

Ah, men om det är lika kanaler och ventiler i en M62 som i en S62, så borde man kunna få ut samma litereffekt som S62 om man bara har samma insugs och avgasdelar som M5.. Kanske är det inte så enkelt?
Har en M62B44 utan vanos, borde gå att få ut en 350hk ur den om man räknar på M5ans litereffekt 400/5L = 80*4,4 = 352hk.

Dom säger att man kan få ut 330-350hk med en orginal b40 med annat sprut

grenrören är lika kassa som på s62 sen så skiljer ju insugen rätt brutalt
tyvär är det lite tråkigare kammar i b44

Re: m60/2 Turbo

Posted: 27 Feb 2013, 21:43
by moxi
Har kikat lite o funderat på vart man ska placera oljereturen på tråget,

Vart i tråget kan man sätta oljereturen..tänkte så´man hamnar över oljenivån.. tänkte på min m62a, vet ej om trågen skiljer sig nått???.

Re: m60/2 Turbo

Posted: 28 Feb 2013, 07:45
by Andy_b
moxi wrote:Har kikat lite o funderat på vart man ska placera oljereturen på tråget,

Vart i tråget kan man sätta oljereturen..tänkte så´man hamnar över oljenivån.. tänkte på min m62a, vet ej om trågen skiljer sig nått???.

där den får plats?
min turbo hamnar höger fram
returen hamnar uppe på framsticket snätt framför venen

Re: m60/2 Turbo

Posted: 05 Mar 2013, 20:44
by moxi
vad för storlek på vevhusventen då? an10 eller an12? eller kanske större?

m60/2 Turbo

Posted: 05 Mar 2013, 22:11
by Christian.N
Skulle det gå och sätta returen på själva hyllan i framkant på tråget? Förakt ner liksom eller är oljenivån för hög där?


Mvh Christian

Re: m60/2 Turbo

Posted: 06 Mar 2013, 07:26
by Andy_b
Christian.N wrote:Skulle det gå och sätta returen på själva hyllan i framkant på tråget? Förakt ner liksom eller är oljenivån för hög där?


Mvh Christian

Ja det går bra att sätta där
18-20mm invändigt på röret så är man 100 på att det blir bra oxå