Page 2 of 14
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 12 Dec 2012, 20:52
by Andy_b
Min gamla m30 kapade jag bort 5cm på tråget
sitter nu i en e30 (vita araben på sävar forumet)
han kunde sätta den 12cm längre bak med den modden
kommer i te ihåg nu men tror i te det gick att ta mer en så utan att modda pickuppen
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 13 Dec 2012, 18:40
by robbz
Att modda pumpen för att få tillbaka motorn lika mycket är en otroligt krävande modifikation(om man inte väljer en torrsumps installation)....stämmer bra att den främre sumpen enbart är till för oljepumpen, sen sitter det en slang som förbinder tråghalvorna....pumpen är i princip helt nybyggd med delvis bmw originaldelar från originalpumpen, likaså pickup osv...tanken var att jag skulle förlänga röret på original pumpen, men gaveln var gjuten i ett riktigt jävla mög material...därav så gjorde nobbe en ny gavel åt mig! Var jävligt läskigt vid uppstarten om det skulle fungera, men det sa bara pang så fanns det oljetryck...och så har det varit i ca 5år tillbaka
Vad gäller insuget, så tar det en enorm plats, mycket mer än man kan ana! Men det är ju alltid kul att prova nya saker, därav så gjorde jag den utformningen...du löser det nog på bästa sätt tror jag
Här är länk till pumpen vi gjorde:
viewtopic.php?f=2&t=16&start=1768/mvh
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 14 Dec 2012, 09:50
by moggemx
Okey, Tack för tipsen! Måste kika lite på detdär med pumpen då och se hur pass det går utan mod, Kanske får nöja sig med 12cm om det nu går isf
Såg ju riktigt nice ut din pump robbz, men som sagt är myycket jobb att göra så
Och sen har jag inte tillgång/kunskap för att köra såna maskiner heller :/
Så får se hur det blir! men hade vart sjukt nice att få in den lika mycket som din!
Ang. insuget så kan jag tänka mig det
Ser ut att vara rätt smäckert och fint men ändå inte! .. Borde vara rätt optimalt flödesmässigt att ha det sådär också då du har lika lång väg till alla trattar och att det blåser "rakt på" så att säga
Har en ny kompis här hemma nu
Ser inte så stor ut när man jämför ändå!
Hängde i blocket igen för att måtta lite, denna gång med lite mer lut, dock inte riktigt som orginal , men nästan!
Hmm, tråångt... Nu ser den större ut
Provade att vinkla upp motorn lite mer så turbon fick lite bättre plats, Lite för långt ner dock så den vart lite ivägen för utblåsen från toppen
Nåt sånt här tror jag på
Men då är ju frågan hur mycket man kan backa in motorn för att kunna ha den såhär uppvinklad, Hade vart nice iallafall
Sen på med en 3,6l ventilkåpa så tjänar man ju lite höjd också!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 14 Dec 2012, 10:19
by Bäckis
Med 3,6 kåpan går det ju nästan inte att få till cop så det blir tändkablar, något man helst slipper?
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 14 Dec 2012, 13:29
by moggemx
Var också fundersam på om det går , men några menar att det går att få ner om man gör några urtag runt där spolarna sitter!
Har ingen sån kåpa att titta på så vet inte riktigt att säga själv!
Men tändkablar blir det inte iaf
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 14 Dec 2012, 13:33
by Jørg1e30
hvorfor ikke shimsa ned balken ett par cm? hva for turbo er det?
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 14 Dec 2012, 13:41
by fun beemer
min BW s400 sx3 82,2/81,72
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 14 Dec 2012, 13:54
by moggemx
Funderat lite på det också, men då blir ju hjulvinklarna lite knasiga om man fortfarande vill ha den ganska låg!
Tråget kan man jacka ur ännu så man tjänar kanske 1,5-2cm , i kombination med en tillbakaflytt å kanske 3,6 kåpa så kanske det går, annars får man nog sänka framvagnen lite också
en BorgWarner s400sx3 82mm
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 15 Dec 2012, 19:34
by moggemx
Då var plasman igång igen...
och jag som köpte en "färdig" bil för att undvika detta
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 15 Dec 2012, 19:52
by nicke.t
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 16 Dec 2012, 09:03
by r.ivars
Morgan för helvete!!! Haha
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 16 Dec 2012, 11:02
by moggemx
Och hålet blir ju inte direkt mindre ! :p
men längre bak blir det iaf
Börjar bli bekymmer med att växelspaken blir långt bak också!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 16 Dec 2012, 17:12
by robbz
Nu börjar det likna nåt
Kom ihåg att du ska få plats med pedaler också, det brukar bli problem med originalpedalerna vid såna där ingrepp
/mvh
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 16 Dec 2012, 19:54
by erikjakan
Friskt kapat!
Spakstället kan du lätt förlänga framåt!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 16 Dec 2012, 21:46
by ///Peter
moggemx wrote:Var också fundersam på om det går , men några menar att det går att få ner om man gör några urtag runt där spolarna sitter!
Har ingen sån kåpa att titta på så vet inte riktigt att säga själv!
Men tändkablar blir det inte iaf
Vet en som fixar gängade kopparförlängare till vag-cop så det passar smutt med 3.6 kåpa!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 17 Dec 2012, 20:38
by moggemx
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 17 Dec 2012, 20:53
by Dajb
Så behöver inte krångla med nåt scoop eller 3.6 v-kåpa ändå
haha, men med en jevla massa annat istället som känns mer invecklat
haha
men mycket vettigt val av att flytta in det stora åbäket längre in i bilen
kommer bli fantastiskt trevligt