Har mappat otroligt mycket Megasquirt och jag tycker det funkar bra för dom pengarna det handlar om. Man kan inte räkna med att det blir perfekt gång om man köper ett Megasquirt V1 för 3000kr. Däremot så gillar jag starkt nya MS3, funkar riktigt bra, mycket stabilt och klarar en hel del med bland annat loggning på minneskort och har stöd för can bus t.ex. Min M50 maskin gav 658whp och är precis som vilken vanlig bil som helst att köra och startar lätt och går på tomgång utan trassel.
Fernis1 wrote:Jag menar det finns ju en anledning att inget seriöst trimmföretag säljer det eller håller på med det, dom enda som håller på med det är turbobanditen och skogenracing och ja de är ju knappast seriösa företag.
Vet inte riktigt vad du menar med det här? Skogenracing är så långt ifrån företag det går att komma. Enda vi säljer och håller på med är lite kläder och dekaler för att hålla igång hemsidan.
Last edited by Mikael S on 09 Dec 2012, 10:58, edited 1 time in total.
Sånna här trådar kommer upp ofta och man får 100 olika svar vad alla tycker, lite som att fråga hur långt är ett snöre.
Bästa svaret måste ju vara: köp och prova som jag gjorde och det funkade inte och i slutändan med box,material,tid,misslyckad mappning,resa e-tuna-avesta så vart det lika dyrt som ett vipec,vems,link osv...
Lite som kina spjäll,wastegate,grenrör det kan funka eller så får man spendera tid till o svetsa sprickor,svarva ny styrning,slipa om ventilen osv...
De bästa jag tror att man kan göra är att åka runt till olika företag som mappar bilar runt där du bor och prata med dom.
Dom som verkar seriösast och kan sina grejor lyssnar du på, ren magkänsla alltså.
Sen så frågar du dom/han som mappar vad han gillar/tycker är bäst och så köper du de av dom.
Då lär du få bäst resultat eftersom han som mappar får som han vill och du får som du vill, dvs ett bra resultat utan strul på vägen.
Spelar nästan ingen roll ifall han säger MS eller ViPec, de är det sprutet han kan och kan garantera bra resultat med!
Eller har jag fel?
Tror säkerligen de flesta har gjort nått liknande när de skulle välja styrsystem
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
Jag hade ms på min förra bil. En kompressormatad golf tvåa.
Det fungerade bra, den startade varje gång och gjorde det den skulle.
Sprutet mappades av roman på turbobanditen på gatan.
Samma visa där, mappen fungerade och motorn spikade inte sönder.
Körde bilen på rullande landsväg & fick runt 300hk i maskin.
Sen såldes motorn, han som köpte den bytte sprut till ett vipec och mappade hos ppf, och fick 360hk på hjulen !
Så visst, ms funkar. Men det funkar bättre med riktigt sprut (riktig mapp?)
Ryding wrote:Jag hade ms på min förra bil. En kompressormatad golf tvåa.
Det fungerade bra, den startade varje gång och gjorde det den skulle.
Sprutet mappades av roman på turbobanditen på gatan.
Samma visa där, mappen fungerade och motorn spikade inte sönder.
Körde bilen på rullande landsväg & fick runt 300hk i maskin.
Sen såldes motorn, han som köpte den bytte sprut till ett vipec och mappade hos ppf, och fick 360hk på hjulen !
Så visst, ms funkar. Men det funkar bättre med riktigt sprut (riktig mapp?)
Att få effekt med MS är inga problem, jag tycker att problemet är att det kan LÄS kan och är väldigt ofta ganska ostabilt. iaf de äldre varianterna.
Det finns "riktiga" sprut som är rena soporna och strular som fan, men då kan man alltid ta det genom återförsäljaren alt tillverkarna.
En sak jag märkt med MS som jag retar ihjäl mig på är fladdriga lambdavärdet där brukar bli.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Ryding wrote:Jag hade ms på min förra bil. En kompressormatad golf tvåa.
Det fungerade bra, den startade varje gång och gjorde det den skulle.
Sprutet mappades av roman på turbobanditen på gatan.
Samma visa där, mappen fungerade och motorn spikade inte sönder.
Körde bilen på rullande landsväg & fick runt 300hk i maskin.
Sen såldes motorn, han som köpte den bytte sprut till ett vipec och mappade hos ppf, och fick 360hk på hjulen !
Så visst, ms funkar. Men det funkar bättre med riktigt sprut (riktig mapp?)
Det där med att han fick mer effekt har inte med sprutet att göra såklart. Går inte att jämföra en gatmapp mot att köra seriöst i bänk med allt vad det innebär
Ryding wrote:Jag hade ms på min förra bil. En kompressormatad golf tvåa.
Det fungerade bra, den startade varje gång och gjorde det den skulle.
Sprutet mappades av roman på turbobanditen på gatan.
Samma visa där, mappen fungerade och motorn spikade inte sönder.
Körde bilen på rullande landsväg & fick runt 300hk i maskin.
Sen såldes motorn, han som köpte den bytte sprut till ett vipec och mappade hos ppf, och fick 360hk på hjulen !
Så visst, ms funkar. Men det funkar bättre med riktigt sprut (riktig mapp?)
Det där med att han fick mer effekt har inte med sprutet att göra såklart. Går inte att jämföra en gatmapp mot att köra seriöst i bänk med allt vad det innebär
Läs (riktig mapp)
Jag vet inte om jag fick fram vad jag menade riktigt.
För mig fubgerade ms riktigt bra funktionsmässigt. Inget strul
dre racing@ wrote:hadde det varit ett lotteri hadde jag varit rik
Jag har kört Megaskurkade bilar som fungerar inget snack om saken, men föredrar gedignare insprutningar. Jag har till och med ett Plug n Play KDFI till M50 liggande. Det fungerar klanderfritt och och bilen gick kanon med det.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
smiley wrote:Då man kan löda ihop det själv så vart jag intresserad. Finns orginalmappar att få tag på till ms... Någon som har erfarenheter från ms och om det är bra? Isf vilken version ska man ha?
Ja det finns mappar, så kallade grundmappar.
jag har erfarenhet av MS, nej det är inte bra, men kan fungera om man är duktig.
Helst ingen version alls då det finns fabrikssprut idag som fungerar ypperligt för 5000kr
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Det är inte så dåligt som många säger! Det är ju hemma byggt så man kan ju säga att det släpar typ 6-7 år i utvecklingen jämfört med andra sprut så har jag en kompis som har större bekymmer med sitt halltech än vad jag nånsin har haft med ms