Page 2 of 6
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 18 Feb 2013, 23:35
by HellMek
Turbo_folke wrote:Ser trevligt ut! Längtar till jag får ihop min IS

Kör förresten med orginal btr?
mvh Olof
Den är jättetrevlig att köra

Jo det är original BTR, hurså?
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 19 Feb 2013, 00:19
by Turbo_folke
HellMek wrote:Turbo_folke wrote:Ser trevligt ut! Längtar till jag får ihop min IS

Kör du förresten med orginal btr?
mvh Olof
Den är jättetrevlig att köra

Jo det är original BTR, hurså?
Funderade mest om det var någon mening att byta till en ställbar på min. Men det är det väl inte just nu.
Var har du skaffat luftnipplarna som sitter i insuget?
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 19 Feb 2013, 01:39
by HellMek
Har man riktigt sprut och spridare som är stora nog behöver man ju inte ändra trycket

Nipplarna är vanliga luftnipplar till bromsok

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 19 Feb 2013, 15:15
by Turbo_folke
HellMek wrote:Har man riktigt sprut och spridare som är stora nog behöver man ju inte ändra trycket

Nipplarna är vanliga luftnipplar till bromsok

Oki smart

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 02 Mar 2013, 15:31
by HellMek
Sådär, då var motorn överflyttad till touringen!
Motor urlyft:
Coupen rensad på allt som kan vara till nytta och körd till skrot:
Spisen på plats i touringen:
Snyggat upp lite på batterihyllan där det låg kablar hej vilt innan:
IC på plats:
Sen glömde jag ta fler bilder
Passade på att montera en annan växellåda nu med, skicket var okänt men den visade sig vara bättre än den förra som hade obefintlig synkring på tvåan. Den "nya" har lite tendens till samma sak på trean men är inte så långt gånget att det stör än. Låda och diff fick ny olja. Bakvagnen på touringen som kändes ok med originalmotorn känns inte lika frisk längre, antar att turbomotorn belastar bakvagnen avsevärt hårdare

Nu ligger dock coupens gamla bakvagn lös så jag kan renovera den och sen bara skifta över

Har också omlokaliserat luftfiltret, vet inte om det blev nån funktionell skillnad, men det kändes bättre.
Inuti bilen är det inga mätare numera, endast bredbandslambda dold i handskfacket.
Touringen hade även större kylare samt elfläkt original vilket uppskattades, nu slipper jag ha en pundarmonterad porschefläkt som skramlar. Kylaruppgraderingen märks tydligt. Bilen kan stå evigheter på tomgång utan att öka i temp.
Får ta lite fler bilder på bilen inom kort

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 02 Mar 2013, 16:42
by cerveza
Fan vad trevligt

Nu fixar vi bara så att Opelpatte fixar till mappen sen jävlar blir det bra med effekt

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 02 Mar 2013, 19:39
by Jonthe93
Härligt! Bytt något i motorn nu eller ska du bara fläska på till nåt ger sig?

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 03 Mar 2013, 01:49
by HellMek
Jonthe93 wrote:Härligt! Bytt något i motorn nu eller ska du bara fläska på till nåt ger sig?

Inte ens bytt olja

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 03 Mar 2013, 02:14
by Jonthe93
HellMek wrote:Jonthe93 wrote:Härligt! Bytt något i motorn nu eller ska du bara fläska på till nåt ger sig?

Inte ens bytt olja

Haha de är fan tåliga dedär små rackarna! Kör med min ( förhoppningsvis utan problem året ut) med oöppnad motorn.. Smidda kolvar beställda nu och mer trillar in med tiden. Så det blir helsmidd motor nästa säsong!

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 03 Mar 2013, 10:45
by M3Crille
Tobbe var på besök på firman igår med lite delar till min motor (som han ska smälla ihop nu) jag gjorde rent o fick mig en åktur i hans Touring

Går riktigt gott o måtte motormontering mm gå snabbt o smidigt för nu e suget jävligt stort att ut o köra!

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 17 Mar 2013, 18:03
by HellMek
Lite update kanske?
Operationen att flytta motorn från coupen till touringen är helt klar och bilen är 100% körklar. Råkade ut för ett märkligt ljud i motorn så jag har rivit ventilkåpa och hela bröstet och gått igenom och kontrollerat kamdrivningen, allt ser helt ok ut. Upptäckte att kammarna inte stod helt rätt så detta justerades till perfektion. Bytte för säkerhets skull kamkedjesträckaren eftersom den var rätt billig (450.-). Monterade även i en 80-graders termostat då jag tyckte driftstempen var för hög med 88-graders. Den låg på 92-95 grader innan och nu 82-85 vilket jag tycker är mer lagom. Enligt mig är dock 85-90 optimalt men på en maskin som levererar en del effekt kan marginalen vara bra att ha.
Missljudet från motorn är kvar, men bilen har fått rejält med smisk utan att ljudet på något vis förändras så vi har bestämt oss för att det inte är nåt att hänga upp sig på.
Fick också köpt den röda inredningen som jag suktat efter så nu känns bilen betydligt fräschare att åka i
Och nu över till bilderna:
Ett stycke skitig bruksbil, sleeper?
Ett hyfsat cleant maskinrum, bara ett par små detaljer som ska fixas så man inte ser något "konstigt" om man inte är riktigt insatt:
Och så tar vi en titt på bordellinredningen:
Ps, efter kamjusteringen blev såklart mappningen helt off men jag och doktor Jönsson har varit ute och yxat till det värsta. Dock ska småsaker fixas till sen blir det en ny omgång dyno. Men kamjustering + snabbmappning var klart positiv, motorn börjar dra ännu tidigare och kraftfullare.
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 17 Mar 2013, 18:21
by cerveza
Ja det blev verkligen märkbar skillnad på maskinen när kammen flyttades

Nu ska den skrika i dynon

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 29 Mar 2013, 18:19
by HellMek
Har nu bytt min wg till en som funkar bättre på min bil, även justerat in laddtrycket progressivt på egen hand. Sen hjälpte cerveza mig att mappa till bränslet också och nu går bilen ännu bättre. Snart läge för en runda dyno igen och få svart på vitt!
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 15 May 2013, 19:48
by HellMek
Händer inte mycket här. Har dock kört en hel del med bilen och allt funkar till belåtenhet

Hunnit med 4 nattliga uppgörelser på gatan och vann överlägset alla 4. Bilen är mycket kvick iväg från stillastående.
Vet dock inte riktigt om detta är min grej, suget efter V8 börjar bli riktigt plågsamt. Om man skulle sälja en sånhär hink, besiktigad och fri från allvarliga fel, vad är rimligt att begära och finns det folk som köper denna typen av byggen?
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 24 May 2013, 09:30
by HellMek
Om nån är seriöst intresserad så är ett riktpris 100 kronor per hk

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 29 May 2013, 16:15
by HellMek
Då var det dags för toppackningen som hållt förvånansvärt länge. Det märkliga är att den blåser rakt ut i sidan på toppen, det påverkar inte kylarvattnet alls så bilen är fullt körbar och går lika bra som vanligt.
Jag har sprutat wd40 där det läcker, därav röken

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 29 May 2013, 19:32
by HellMek
Toppen av, tog 2 timmar. Ganska lättskruvat som tur är
Såhär ser det ut:
Bara smälla ihop med ny packning och se om det håller längre denna gången. Kan se att packningen är bytt någon gång under motorns livstid, men man vet ju inte vad för kvalitet där satt och vem som skruvat dit den.