Page 2 of 8

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 20 Nov 2012, 10:19
by laurin
E-weezy wrote:Ska bli kul att följa detta, har själv en 535a som jag river ner nu och renoverar, blir ingen turbo denna vinter men antagligen nästa :)
Ska följas och kollas :D
Lycka till!


Tack för det, alltid kul att veta att det är folk som kikar in och följer utvecklingen :)

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 26 Nov 2012, 08:53
by mr_z
Har ett ms2 med m30 härva ligger om du är sugen

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 02 Jan 2013, 21:14
by laurin
Så där, då var det nytt år och nya tag i garaget !! :D

Jag har fått tillbaka alla bultar/muttrar/brickor till motorn, som jag skickade på eloxering, blev skit bra !! Man kan tro att de kommer direkt ur lagerhyllan ! :P

Stort tack till Hansunos.se för trevligt bemötande och snabb service !!


Image

Image





Har också impuls köpt ett nytt sprut !

Blev ett Haltech E6K aldrig använt, komplett med kabelpiska 3bars mappsensor alla givare osv osv
Gav 4500:- för alltihop, det måste väll vara billigt !?

Image

Någon som har nån erfarenhet kring detta sprutet ? Det är ju ett gammalt men välbeprövat sprut, alla tips och heads up är välkommna !! 8)

Med vänlig hälsning, Laurin

Bmw 535 sleeper

Posted: 02 Jan 2013, 23:43
by PiLlEvAn
Brukar vara problem att få kontakt med så en dator med win95/98 är att rekommendera

Bmw 535 sleeper

Posted: 03 Jan 2013, 08:42
by laurin
Ok, men finns det inga uppdateringar ? Finns det inget nyare mappningsprogram som man kan använda, eller måste man använda original programmet ?

Bmw 535 sleeper

Posted: 06 Jan 2013, 19:12
by laurin
Då har det blivit lite mer pulande i garaget....

Läck testat ventilerna med väldigt gott resultat, alla var helt täta ;-)

Image

Och så rengjort förbränningsutrymmena...
Image

Sedan plockade jag ur alla vipporna, som ni ser är några av dom lite nergångna.
Vad är gränsen för vipporna ? Går det att mäta om dom är OK eller är det bara sunt förnuft ?
Spelar det roll om man byter ut tex. 2 vippor till andra bättre begagnade ?

Image

Image


Med vänlig hälsning, Laurin

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 07 Jan 2013, 00:19
by TheMan
Demdär vipporna hade inte jag använt iaf...

Alla vippor som man kan se är slitna, då är de redan utom räddning. Dem ska ha en fin jämn båge över hela slitytan och inte va ojämna som på bilderna.

Skaffa HD vippor redan från början och ett par steg 1 fjädrar så slipper du framtida problem?

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 07 Jan 2013, 00:23
by E-weezy
Om vipporna är slitna eller nedgågna så kolla kammen ordentligt då den troligen är sliten på dom nockarna som dom dåliga vipporna suttit till.
Har det börjat slita så kommer det slita mer och fortare pga av att den hårda ytan försvinner.
Mitt råd är att byta för att slippa värre slitage och andra skador.
Mvh!

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 09 Jan 2013, 14:36
by laurin
Tack för inputen grabbar, jo jag har fått tag på en annan original kam som är fräsch, den som satt i hade gått ner sig på vipporna på 1:ans insugs sida. Jag misstänker att oljeröret som ligger ovanför vipporna och sprutar ner olja över dom har koksat igen lite så flödet blivit för dåligt.

Men som sagt jag har köpt en "reservtopp" och den kammen var fräsch, däremot så var det några vippor i den toppen som också var kass, så frågan är ju då om kan plocka ihop de bästa vipporna från bägge topparna och köra med ?

Ska man putsa till de nockar som man ser är lite grova i ytan men ändå har en fin båge och inte är nergångna, eller har det ingen betydelse ?

I förlängningen så blir det nog HD-vippor och M7-kam, men i detta läget så blir det lite mer budget :D
Har inte tänkt varva mer än 6500rpm ändå med denna setupen...

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 16 Jan 2013, 02:23
by VanDamage
ser bra ut ! ger en kraft till framtida bygge!

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 16 Jan 2013, 22:47
by laurin
Har ångrat mig lite angående sprutet, så jag har sålt det igen och ska istället beställa ett VEMS med bredbandslambda och avgasttemp. Kändes lite fel att montera ett sprut från 1987 och som är dos-baserat. Och om det är nått på bilen som jag inte vill snåla med så är det sprutet....

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 17 Jan 2013, 18:18
by Robin Olivi
laurin wrote:Och om det är nått på bilen som jag inte vill snåla med så är det sprutet....


Låter som en bra plan. :)

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 17 Jan 2013, 21:43
by laurin
Idag kom det ett trevligt paket från PPF med nya ram & vev-lager samt en pakningssats till blocket.

Men jag blev väldigt skeptisk till packningarna, de var lövtunna !? Funderar på om man ska använda flytande istället....
Minsta ojämnhet mellan ytorna så har man ett läckage.
Hur har ni andra gjort ?

Image

Köpte också Redline assembly lube till att lägga på lagerna då det förmodligen kommer ta några månader innan motorn kommer startas...

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 17 Jan 2013, 22:48
by cjagenmark
tervligt bygge.. då lär man se denna till sommaren då..

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 18 Jan 2013, 08:56
by laurin
cjagenmark wrote:tervligt bygge.. då lär man se denna till sommaren då..


Ja förhoppningsvis så kommer han ut till sommaren, men det är mycke som kan gå åt helvete innan dess :twisted: :P

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 19 Jan 2013, 00:32
by laurin
Då har man varit och plockat lite i garaget igen...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Monterat kolvar och stakar med de nya ram och vev lagerna,oljepump, drivningen och lite motorfästen....

Riktigt kul att montera ihop rena iordninggjorda delar :)

Med vänlig hälsning, Laurin

Re: Bmw 535 sleeper

Posted: 19 Jan 2013, 13:39
by Bullen!
Ojdå. Laurin goes bimmer :-)