BMW E36 325i Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 960
- Joined: 19 Sep 2006, 00:08
- Location: Varberg
Igår plockades motorn isär med hjälp av Micke.
Enda som var problem var att få bort den ökända vevaxelmuttern. Micke lyckades dra sönder ett dragskaft.
Dvs, vi fick inte bort den. Så vi tog bort vev med triggerskiva och bröstkåpa på plats. Lite pillrigt, men det gick.
Får lossa skruven med nån stor mutterdragare vid senare tillfälle.
Cylinderloppen var riktigt fräscha. Inga vändkanter alls faktist.
Men vevlagerna måste nog bytas. Ska be någon med lite mer kunskap inom detta att ta en titt på dom.
Ramlagerna var som nya.
Micke pular:
Kolvar och vevstakar borta
Kolv und stake
Vev borta. Jippie
"Nya" garaget. Skönt med plats!
Enda som var problem var att få bort den ökända vevaxelmuttern. Micke lyckades dra sönder ett dragskaft.
Dvs, vi fick inte bort den. Så vi tog bort vev med triggerskiva och bröstkåpa på plats. Lite pillrigt, men det gick.
Får lossa skruven med nån stor mutterdragare vid senare tillfälle.
Cylinderloppen var riktigt fräscha. Inga vändkanter alls faktist.
Men vevlagerna måste nog bytas. Ska be någon med lite mer kunskap inom detta att ta en titt på dom.
Ramlagerna var som nya.
Micke pular:
Kolvar och vevstakar borta
Kolv und stake
Vev borta. Jippie
"Nya" garaget. Skönt med plats!
Zwofurti wrote:Får man fråga varför du ska köra med mls när du ändå river botten?
Då skulle iaf jag ha svarvat kolvarna och oringat för de pengarna istället.=)
Måste plana block och topp vid montering av MLS. Funderar på att ta 0,5mm på kolvarna också. För toppen är planad vid tidigare tillfälle. Eller vad säger experterna?
Jag har legat på latsidan över julen. Men nu är det väll dax att börja igen.
Tvingade jag bort vevaxelskruven. Den är berömd för sin jävlighet att sitta. 400nm är momentet.
Två ½" dragskaft/hylsa har fått sätta livet till. Sen åkte lastbilsverktygen fram. Då fick jag loss den.
Den delen som är av är alltså 1/2". Lite biffigare verktyg till lastbil. Vi hittade som tur var en 22mm hylsa som passade direkt på mutterpuffran.
Usch usch. Tvätta, skrubba och bli jäkligt skitig.
Jag har tvättat av lite delar. I väntan på pengar.
Kolvarna fick sig en rejäl skrubb. Dom var ofantligt sotiga.
Bröstkåporna och diverse delar blev också rena.
Tråget blev jäkligt blankt och fint efter en veva med stålborsten.
Blocket blev lackat mattsvart.
Tack till slappTotte för hjälp med n*gerjobbet idag
Får väll se om grenröret dimper ner hos mig denna vecka eller inte. Vore skojj att få klämma lite på.
När pengarna dimper in nästa gång åker blocket och toppen in hos Ultra motors i Södertälje för bearbetning. Sen skall lager, kolvringar och packningar inhandlas och botten bultas ihop.
Blocket BORDE således vara klart om inte allt för lång tid.
Tvingade jag bort vevaxelskruven. Den är berömd för sin jävlighet att sitta. 400nm är momentet.
Två ½" dragskaft/hylsa har fått sätta livet till. Sen åkte lastbilsverktygen fram. Då fick jag loss den.
Den delen som är av är alltså 1/2". Lite biffigare verktyg till lastbil. Vi hittade som tur var en 22mm hylsa som passade direkt på mutterpuffran.
Usch usch. Tvätta, skrubba och bli jäkligt skitig.
Jag har tvättat av lite delar. I väntan på pengar.
Kolvarna fick sig en rejäl skrubb. Dom var ofantligt sotiga.
Bröstkåporna och diverse delar blev också rena.
Tråget blev jäkligt blankt och fint efter en veva med stålborsten.
Blocket blev lackat mattsvart.
Tack till slappTotte för hjälp med n*gerjobbet idag
Får väll se om grenröret dimper ner hos mig denna vecka eller inte. Vore skojj att få klämma lite på.
När pengarna dimper in nästa gång åker blocket och toppen in hos Ultra motors i Södertälje för bearbetning. Sen skall lager, kolvringar och packningar inhandlas och botten bultas ihop.
Blocket BORDE således vara klart om inte allt för lång tid.
E39 540iat -01 Till salu!
boost_ wrote:låter kanon detta peter =)
hoppas du blir klar till summer 2k7 nu bara, kämpar själv med att skaffa fram delar samt fixa nånstans att stå =/
men ska bli skoj med fler bmw snurrboed editions haha (antar att micke har kvar sin?)
//micke (som bor med miche )
Tja Micke.
Får väll se, beror mycket på pengar just nu. Och givetvis kunskap.
Om du skulle hitta nått garage så är jag också intresserad. Har ju garage på Värmdö nu, så det blir ju inge snabb kvällsmek innan man går och lägger sig.
Micke har kvar sin. Enda han ska göra i vinter är väll byta topp pga strulande tryckare. Han måste mappa den också, går som en påse skit nu
Vad är det du behöver för att kunna bygga vidare då?
E39 540iat -01 Till salu!
Dåligt med pengar pga arbetslöshet just nu. Så det har inte inhandlats några roliga delar. Men idag var jag på en arbetsintervju, och det verkar lovande. Börjar jobba imorgon.
Hur som. Lite har jag har gjort.
Tvättat framvagnsbalken och styrväxeln lite. Var 2cm tjockt lager med gegga på det
Kapat bort batterihyllan. Så man kommer åt lite bättre sen. Jag kapade bort alla kanter efter jag tog bilden. Så det såg inte sådär jävligt ut när jag var klar
Min ofantligt snygga arbetsbänk byggd av en lastpall och lite plank jag hittade. Man tager vad man haver
Så jag hoppas det går vägen med jobbet, så finns det ju en liten liten chans att man kan köra i sommar. Men jag vill inte säga för mycket.
Väntar fortfarande på mitt grenrör från PPF. Hoppas det kommer snart, väntat sen innan jul.
Hur som. Lite har jag har gjort.
Tvättat framvagnsbalken och styrväxeln lite. Var 2cm tjockt lager med gegga på det
Kapat bort batterihyllan. Så man kommer åt lite bättre sen. Jag kapade bort alla kanter efter jag tog bilden. Så det såg inte sådär jävligt ut när jag var klar
Min ofantligt snygga arbetsbänk byggd av en lastpall och lite plank jag hittade. Man tager vad man haver
Så jag hoppas det går vägen med jobbet, så finns det ju en liten liten chans att man kan köra i sommar. Men jag vill inte säga för mycket.
Väntar fortfarande på mitt grenrör från PPF. Hoppas det kommer snart, väntat sen innan jul.
E39 540iat -01 Till salu!
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Testmonterade grenröret på motorn.
Efter det beställde jag kolvringar, vevlager, ramlager och en sottningssats. Det fick jag hem för drygt en vecka sedan.
Inhandlade även en till insugskam som jag ska montera på avgassidan istället. Den är ca 40 grader vassare och har lite drygt 1,2mm mer lyft än standard avgaskam. Denna måste dock modifieras i infästningen mot kamdrevet. Om jag får några hästar av detta är jag nöjd, då kamaxeln kostade 500kr :racesmile:
I Onsdags lämnade jag in block, topplock och nya insugskammen till Ultra Motors i Södertälje. Deras jobb med min motor består av mätning och deckning av blocket, mätning och planing toppen, hening av cylinderloppen och modifiera kamaxeln så den passar på avgassidan.
Lite förvånad fick jag ett samtal från min far, som pratat med Ultra motors idag. Dom sade att min motor redan var klar för avhämtning. Så nästa vecka bär det av mot Södertälje och hämta upp det igen. 3000kr fattigare, men ändå enligt mig ett mycket acceptabelt pris. Dessa modifieringar sponsras av min Far, som även känner personalen på Ultra motors. Mycket tack till honom!
Tråkig bild, men föreställer blocket hos Ultra.
Här skymtas min topp på högkant och min nya insugskam som ligger på bordet.
Annars har det inte hänt jättemycket med bilen. Jag har skrapat lite asfaltsmattor, demonterat innertak och taklucka. Där sparades ca 25kg.
Så här ser den ut inuti just nu. Ska försöka snygga upp lite bland kablarna och lacka där asfaltsmattorna suttit. Ser väldigt tråkigt ut just nu. Funderar även på att flocka instrumentbrädan, men det blir senare i så fall.
Efter det beställde jag kolvringar, vevlager, ramlager och en sottningssats. Det fick jag hem för drygt en vecka sedan.
Inhandlade även en till insugskam som jag ska montera på avgassidan istället. Den är ca 40 grader vassare och har lite drygt 1,2mm mer lyft än standard avgaskam. Denna måste dock modifieras i infästningen mot kamdrevet. Om jag får några hästar av detta är jag nöjd, då kamaxeln kostade 500kr :racesmile:
I Onsdags lämnade jag in block, topplock och nya insugskammen till Ultra Motors i Södertälje. Deras jobb med min motor består av mätning och deckning av blocket, mätning och planing toppen, hening av cylinderloppen och modifiera kamaxeln så den passar på avgassidan.
Lite förvånad fick jag ett samtal från min far, som pratat med Ultra motors idag. Dom sade att min motor redan var klar för avhämtning. Så nästa vecka bär det av mot Södertälje och hämta upp det igen. 3000kr fattigare, men ändå enligt mig ett mycket acceptabelt pris. Dessa modifieringar sponsras av min Far, som även känner personalen på Ultra motors. Mycket tack till honom!
Tråkig bild, men föreställer blocket hos Ultra.
Här skymtas min topp på högkant och min nya insugskam som ligger på bordet.
Annars har det inte hänt jättemycket med bilen. Jag har skrapat lite asfaltsmattor, demonterat innertak och taklucka. Där sparades ca 25kg.
Så här ser den ut inuti just nu. Ska försöka snygga upp lite bland kablarna och lacka där asfaltsmattorna suttit. Ser väldigt tråkigt ut just nu. Funderar även på att flocka instrumentbrädan, men det blir senare i så fall.
E39 540iat -01 Till salu!