Page 2 of 4
Re: Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 09 Oct 2012, 21:04
by Pimplaren
Chrille D wrote:Kanske får köpa mig en PT76 och köra på nån form av grundladd till att börja med.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Låter helvettigt!
smäll dig en stor wg och bygg så de flödar bra till den, då borde du kunna åka på lågt grundladd och mysa..och även långslira i 200
Sv: Re: Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri
Posted: 09 Oct 2012, 21:18
by Chrille D
Pimplaren wrote:Chrille D wrote:Kanske får köpa mig en PT76 och köra på nån form av grundladd till att börja med.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Låter helvettigt!
smäll dig en stor wg och bygg så de flödar bra till den, då borde du kunna åka på lågt grundladd och mysa..och även långslira i 200
Långslira i 200 i all ära, men om jag vill svänga utan häng då?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 05:31
by r.ivars
varför fega när man kan va chef?
ska man ha bilen som everydaycar får spridare och andra saker sätta gränser känns det som, men ska man bara ta ut när det ska åkas som fan så är det 1000 men ska ha =)
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 07:05
by Chrille D
Känns som att min idé om liten turbo och körbarhet röstats ner ordentligt....
Men om 700 whp E30 är inom ramarna för körbart så finns det väl inget att fundera på.......
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 07:15
by Soppa
Ska bygga en e3a i vinter och ja kommer nog köra mellan 600-700whp, denna ska gå som gatbil och de borde ju duga med efekt. Men som vanligt så tar de nån månad så tror man att de är nå fel på bilen då den går segt som satan. Och då vill man ju ha mer. Så man kan ju säga såhär, du kommer tröttna på båda effekterna men börjar du med 750 whp så kan du byta turbo efter nån månad å få mer mos. Kör du 1000whp direkt så blir de dyrt att öka när de känns slött.
Skickat från min XT910 via Tapatalk 2
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 09:36
by Chrille D
Har fått för mig att större turbo med nedställt laddtryck och 700 whp är bättre än en mindre, maxad, turbo och 700 whp hållbarhetsmässigt.
1 bar borde i min värld vara snällare mot motorn än 2,5 bar.
Men jag kanske tänker fel?
Några negativa effekter med nedställt laddtryck förutom mindre effekt?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 09:51
by Bullen!
Du kommer inte ha samma effekt på så olika laddtryck bara för det är storlekskillnader på aggen. Det skulle va i extremfall då du har helt stört mottryck.
Men generellt kan jag säga att du tänker fel.
Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 09:52
by Ryding
Min dailydriver e30 har ca 550whp med en 6262.
Kan säga att det kritar på de flesta växlar på gatan, har testat bana på stcc slicks och effekten känns inte trist där heller.
Sen vänjer man sig med allt, och det blir säkert tråkigt efter ett tag, men du verkar ha byggt maskinen rätt (smidd) och då är det ju bara att byta turbon efter nåt år.
Fördelen med "låg" effekt (i dessa kretsar iaf) är att maskinen lär hålla som en gammal 240.
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 11:07
by Holm
Skulle jag bygga en gatbil skulle jag inte sikta på 1000hk.
Helt onödigt, hur många av de som har så mycket effekt kan använda det på gatan?
Nej, sikta på en lite mindre turbo och få bättre register, bättre gång i motorn pga att du kan ha mindre spridare, mm.
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 11:09
by Dawe_A
Handlar väl mest om hur du är som person och hur mycket pengar/fritid du vill offra i bilen. Ivars är ju ett bra exempel på påg som pallar leva i 1000whp träsket, andra deppar ihop för att en diff eller låda har rasat. Vill du köra mycket och ha en hyffsat driftsäker kärra som kanske håller en hel säsong på gatan/banan så kör inte mer än 650whp?
Orkar du däremot skruva hur mycket som helst och kanske köpa lite nya kopplingar och ett par lådor för 10 tusentals kronor och lägga 100 tals timmar varje säsong på att meka så kör 1000whp. Jag vet att jag är lat ibland och att det kostar skjortan när saker rasar och att man får meka en massa med det, därav blir det sug s38 med lite mods nästa säsong på banan
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 15:04
by Chrille D
Just som dawe säger så är väl det här med tiden största problemet för min del. Rustar kåken lite sporadiskt och har en dotter på 1 år. Finns även en sambo med i bilden som vill hinna träffa en dom dagarna man är hemma.
Så ur den synpunkten är nog 1000 whp att gapa efter för mycket.
Blir till att grubbla lite.
Ursprungsidén var 6-700 whp. Men den idén har hunnit ändra sig några gånger....
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 18:39
by motec
Man tröttnar väldigt snabbt på effekt, så jag säger oxå. kör på 1000whp!
7-800whp i e30 är ett måste. annars kan man inte jaga bambustaket (r1 osv) med hjulspinn i 200km/h++
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 18:46
by Bmwandreas
Ska det skjuta på lär man fan ha 2000 hk.
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 19:04
by Chrille D
Vad krävs för att jaga plastraketer i 200 km/h utan hjulspinn då?
Vart skulle 2000 hk ta vägen med en E30 och gatdäck?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 19:25
by motec
Chrille D wrote:Vad krävs för att jaga plastraketer i 200 km/h utan hjulspinn då?
Vart skulle 2000 hk ta vägen med en E30 och gatdäck?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
295mm R-däck så greppar det någorlunda
2000hk tror jag fan hade varit modellen, har dock aldrig provkört en sån maskin
2000hk i en e30 med gatdäck, då hade den förmodligen bara stått still och sprängt däck = asballt!
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 19:38
by johankihl
Idag kör jag min 1000whp vagn hem från jobbet
http://instagr.am/p/QnJRO6qOQo/
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Posted: 10 Oct 2012, 19:39
by erikjakan
~700whp i e30 är nog "lagom" efter ett tag. Tillräckligt med mos för att steka i princip allt på gata.
Allt annat resulterar i stora aggregat, mer lagg, mindre körbarhet.
Ska man bara slira på gatan så kan man ju leva med årets ketchup och slir jämt.
Vill man någesånär testa bana så är körbarhet 150ggr viktigare.
Satsa på en 6262a eller i den storleksordningen.
MVH Erik