Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Pimplaren »

Chrille D wrote:Kanske får köpa mig en PT76 och köra på nån form av grundladd till att börja med.



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2



Låter helvettigt! :) smäll dig en stor wg och bygg så de flödar bra till den, då borde du kunna åka på lågt grundladd och mysa..och även långslira i 200 :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Sv: Re: Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri

Post by Chrille D »

Pimplaren wrote:
Chrille D wrote:Kanske får köpa mig en PT76 och köra på nån form av grundladd till att börja med.



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2



Låter helvettigt! :) smäll dig en stor wg och bygg så de flödar bra till den, då borde du kunna åka på lågt grundladd och mysa..och även långslira i 200 :mrgreen:


Långslira i 200 i all ära, men om jag vill svänga utan häng då? ;-)


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by r.ivars »

varför fega när man kan va chef? :lol:

ska man ha bilen som everydaycar får spridare och andra saker sätta gränser känns det som, men ska man bara ta ut när det ska åkas som fan så är det 1000 men ska ha =)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Chrille D »

Känns som att min idé om liten turbo och körbarhet röstats ner ordentligt.... :lol:
Men om 700 whp E30 är inom ramarna för körbart så finns det väl inget att fundera på....... 8-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Soppa »

Ska bygga en e3a i vinter och ja kommer nog köra mellan 600-700whp, denna ska gå som gatbil och de borde ju duga med efekt. Men som vanligt så tar de nån månad så tror man att de är nå fel på bilen då den går segt som satan. Och då vill man ju ha mer. Så man kan ju säga såhär, du kommer tröttna på båda effekterna men börjar du med 750 whp så kan du byta turbo efter nån månad å få mer mos. Kör du 1000whp direkt så blir de dyrt att öka när de känns slött.


Skickat från min XT910 via Tapatalk 2
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Chrille D »

Har fått för mig att större turbo med nedställt laddtryck och 700 whp är bättre än en mindre, maxad, turbo och 700 whp hållbarhetsmässigt.
1 bar borde i min värld vara snällare mot motorn än 2,5 bar.
Men jag kanske tänker fel?
Några negativa effekter med nedställt laddtryck förutom mindre effekt? :smile:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Bullen! »

Du kommer inte ha samma effekt på så olika laddtryck bara för det är storlekskillnader på aggen. Det skulle va i extremfall då du har helt stört mottryck.

Men generellt kan jag säga att du tänker fel.
Ryding
Posts: 279
Joined: 15 Jul 2011, 11:52

Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Ryding »

Min dailydriver e30 har ca 550whp med en 6262.

Kan säga att det kritar på de flesta växlar på gatan, har testat bana på stcc slicks och effekten känns inte trist där heller.

Sen vänjer man sig med allt, och det blir säkert tråkigt efter ett tag, men du verkar ha byggt maskinen rätt (smidd) och då är det ju bara att byta turbon efter nåt år.

Fördelen med "låg" effekt (i dessa kretsar iaf) är att maskinen lär hålla som en gammal 240.
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Holm »

Skulle jag bygga en gatbil skulle jag inte sikta på 1000hk.
Helt onödigt, hur många av de som har så mycket effekt kan använda det på gatan?

Nej, sikta på en lite mindre turbo och få bättre register, bättre gång i motorn pga att du kan ha mindre spridare, mm.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Dawe_A »

Handlar väl mest om hur du är som person och hur mycket pengar/fritid du vill offra i bilen. Ivars är ju ett bra exempel på påg som pallar leva i 1000whp träsket, andra deppar ihop för att en diff eller låda har rasat. Vill du köra mycket och ha en hyffsat driftsäker kärra som kanske håller en hel säsong på gatan/banan så kör inte mer än 650whp?

Orkar du däremot skruva hur mycket som helst och kanske köpa lite nya kopplingar och ett par lådor för 10 tusentals kronor och lägga 100 tals timmar varje säsong på att meka så kör 1000whp. Jag vet att jag är lat ibland och att det kostar skjortan när saker rasar och att man får meka en massa med det, därav blir det sug s38 med lite mods nästa säsong på banan :oops: :)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Chrille D »

Just som dawe säger så är väl det här med tiden största problemet för min del. Rustar kåken lite sporadiskt och har en dotter på 1 år. Finns även en sambo med i bilden som vill hinna träffa en dom dagarna man är hemma.
Så ur den synpunkten är nog 1000 whp att gapa efter för mycket.

Blir till att grubbla lite.
Ursprungsidén var 6-700 whp. Men den idén har hunnit ändra sig några gånger....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by motec »

Man tröttnar väldigt snabbt på effekt, så jag säger oxå. kör på 1000whp!

7-800whp i e30 är ett måste. annars kan man inte jaga bambustaket (r1 osv) med hjulspinn i 200km/h++ :D
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Bmwandreas »

Ska det skjuta på lär man fan ha 2000 hk.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by Chrille D »

Vad krävs för att jaga plastraketer i 200 km/h utan hjulspinn då? :smile:

Vart skulle 2000 hk ta vägen med en E30 och gatdäck? :lol:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by motec »

Chrille D wrote:Vad krävs för att jaga plastraketer i 200 km/h utan hjulspinn då? :smile:

Vart skulle 2000 hk ta vägen med en E30 och gatdäck? :lol:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


295mm R-däck så greppar det någorlunda :)

2000hk tror jag fan hade varit modellen, har dock aldrig provkört en sån maskin :(

2000hk i en e30 med gatdäck, då hade den förmodligen bara stått still och sprängt däck = asballt!
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by johankihl »

Idag kör jag min 1000whp vagn hem från jobbet :)

http://instagr.am/p/QnJRO6qOQo/
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Post by erikjakan »

~700whp i e30 är nog "lagom" efter ett tag. Tillräckligt med mos för att steka i princip allt på gata.

Allt annat resulterar i stora aggregat, mer lagg, mindre körbarhet.

Ska man bara slira på gatan så kan man ju leva med årets ketchup och slir jämt.

Vill man någesånär testa bana så är körbarhet 150ggr viktigare.

Satsa på en 6262a eller i den storleksordningen.

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Post Reply