Page 2 of 3

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 01 Sep 2012, 21:05
by ButterflyRacing
Bjorn c wrote:...............Just honom jag talade om, Per Harildstad.......................
................................jag har läst hans tråd men bara kommit till sidan 70 typ av över 100 sidor ;)

Var hittar man den tråden ?

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 01 Sep 2012, 21:11
by Dajb
ButterflyRacing wrote:
Bjorn c wrote:...............Just honom jag talade om, Per Harildstad.......................
................................jag har läst hans tråd men bara kommit till sidan 70 typ av över 100 sidor ;)

Var hittar man den tråden ?


http://www.bilforumet.no/andre_forum/pr ... 588nm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 01 Sep 2012, 22:06
by Bjorn c
Dajb wrote:man ska nog vara jävulskt kunnig och jävulskt drivande för att göra ett sådant bygge, blir lätt att det spårar en smula för mycket, drar ut på tiden och aldrig färdigställs

mitt tips är att börja lugnt, kapa bara det som behövs kapas, släng in en 6p bur och komplettera den lite
så har jag gjort, och det har spårat tillräckligt som det är, och fast en själv lägger ca 13.000kr/månad på bilen, så drygar det som fan att färdigställa ett sådant projekt, vill då inte ens tänka mig hur länge det skulle ta om man ska ta och kapa ur hela botten på bilen och bygga upp allt från grunden istort sätt, all huvudverk med inpassning etc


Lycka till, tror det kommer bli sjukt coolt, och vore synd att se ännu ett projekt säljas av pga tidsbrist :(


Mvh

jag skrev precis ett svar på de här men de försvann tydligen eller så gjorde jag nå fel helt enkelt

men precis som du säker så är de en ganska omfattande grej att göra på bilen och jag har sålt en projekt bil för som inte blev klar i tid
jag byggde nämligen en hotrod från 39 med dubbla-armsframvagn och först en 4 link bakvagn med wattlink som jag sen byggde om till 3 link igen med panhardstag på en ford 8,8 tums mustang gt 500 axeln med 330 mm bromskivor fram och 300 bak
luftfjädring med slambag bälgar runt om samt böt jag hela torpeden golvet golvbalkarna trösklarna och hela bagaget och breddade plåtbakskärmarna på 5 månader samt byggde en trimmad 350 motorn och headers motorfästen mm allt enligt sfro regler för den skulle besiktas som ombyggt fordon
men då bilen inte blev klar till sommaren så köpte vi en impala 1965 2dr ht som vi körde med istället och då jag hade 4 mil enkel väg till garaget så beslutade jag mig att sälja rodden på senhösten och började med att fixa till impalan till topskick , tyvär brann garaget ner dagen före bilen skulle lackas med bilen inne så de blev inte mycke kvar av allt de slitet tyvär

måste nästan småskratta åt mig själv , jag har ju för fan en bil 1 mil härifrån att åka och kolla på
nu kanske de inte är så många som vet vem Linus Westman är men de är i alla fall en kompis som tävlar i supernationella klassen i rallycross
har kör en vit bmw e30 och ligger just nu 2a inför sm finalen som går till helgen och han har ju för fanken fullbur och 4 link bakaxel och kylaren i kofferten samt umbyggt torpet och växellådstunnel mm
hur kan jag inte ha tänkt på de innan :oops:
kolla in sidan hans och kolla in bussen hans för den är ganska välbyggd finns även massa foton på bmwn och en massa filmer
de är lite kul också att de är hans första år i supernationella klassen

http://www.westmans-motorsport.se/text1_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh björn

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 02 Sep 2012, 20:52
by herrakani
Bjorn c wrote: svepet från tipptroniklådan å de är inte samma bultmönster som till v8an som en del påstår

mvh björn
Hur mycket skiljer den från V8:n? Nån har påståt att den skiljer bara 2 bultar.

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 02 Sep 2012, 21:17
by Bjorn c
herrakani wrote:
Bjorn c wrote: svepet från tipptroniklådan å de är inte samma bultmönster som till v8an som en del påstår

mvh björn
Hur mycket skiljer den från V8:n? Nån har påståt att den skiljer bara 2 bultar.
varenda bulthål misstämmer med ungefär 1-5 cm åt olika håll och även dom dubbla startmotor utbucktningarna i lådan är totalt fel på båda sidorna så jag vet inte riktigt varför folk skriver att dom passar men jag förmodar att man inte kollat mer
här får du i alla dall bilder så är de bara kika själv OBS den skitigare lådan är 750 och den renare 740
Image
Image
Image

mvh björn

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 03 Sep 2012, 07:03
by herrakani
Tack så mycket!

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 03 Sep 2012, 20:41
by Bjorn c
rivit ner den delade bakvagnen idag då jag såld diffen
fi fan för å skruva i gammal ristiga skitbultar

lyckades inte ens få lös drivaxlarna i hjulnaven trotts 2 meters dragskafft å mina 98 pannor på de men i helvete , efter å ha knäckt sista krafthylsan så var muttrarna förstörda så de var bara kapa drivaxlarna
komme på nu att de är väl inte så förbannat dummt så dom är felgängade ??

nåja nu ska stel axel inhandlas å sen ska golvet kapas ur bak

tyvär satt de ju nå plasttröskelkitt på den här när jag köpte bilen å de rev jag bort idag och ni kan ju gissa om de var nå rost bakom så tips på vars man kan få tag på nya hela trösklar vore bussigt

mvh

BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 06 Sep 2012, 16:25
by MJonsson
Låter som ett riktigt grymt projekt! Hoppas det blir klart så man får se hur den går i framtiden! :)

Apropå trösklar så kan du köpa det på autoexperten. Tror även mekonomen med flera har. :)

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 07 Sep 2012, 22:10
by Bjorn c
MJonsson wrote:Låter som ett riktigt grymt projekt! Hoppas det blir klart så man får se hur den går i framtiden! :)

Apropå trösklar så kan du köpa det på autoexperten. Tror även mekonomen med flera har. :)
tackar tackar jo jag hoppas de kommer bli en rolig sommarbil som man får spöa lite ;)
köpte nå hjuldollys igår så nu kan man åka skridskor i princip med e30 i garaget och göra lite snygga piruetter på golvet ;)
råkade även bli med traktor igår så nu står en gammal hedelig payloader 4x4 i garaget och 1 timme efter köpet så började jag riva ner lådan med inbyggt fördelningslåda =300 kg ungefär så nu ligger den utspritt över golvet för att jag ska byta nå lager i den så tystnar förhoppningsvis lagerljudet som var i lådan men att få tillbaka skiten sen i traktorn kommer bli gudarnas helvete kan jag lova

jag hittade trösklar på meca.se för 440 kr st och de verkar vara hela trösklarna samt en plåtbit upp på bakskärmen
jag skulle dock vilja ha tag i helt nya bakskärmar men jag ska höra med ett företag här i luleå som heter auto ojanpäre för dom är svinbilliga så jag köper nog även övrgi plåt via dom
skulle köpa bromsklossar till min slit å slängbil vw transporter 01a och meca skulle ha 750 kr men ojanpäre vile ha 440 kr och de var från meca så jag åkte på meka då ojanpäre inte hade grejerna på lager men killen vägrade pruta en enda kr på meka , jag sa åt han att ska de vara så jävla bökit så jag måste tillbaka på ojanpäre och be dom åka på meka och hämta ut klossarna för att få rabbat och så var de , nåja killen på ojanpäre blåste på meka hämtade klossarna och sålde dom till mig för 440 kr och då har dom säkert en hyfsat förtjänst på de dessutom , ibland är allt lite snevridet men jag kan säkert göra samma med plåten dock säljer inte meca hela bakskärmar tyvär

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 26 Sep 2012, 21:14
by Bjorn c
hejsan
de går lite segt med bilen nu när man måste göra ALLT de dära sista sakerna på garaget innan vintern men nu är fjärrvärmen inkopplad , aerotemparna är färdigdragna , varm och kalvatten är framdraget till källargaragena och målat ytteligare en gavel på garaget så nu ska bara plåten runt portarna på framsidan monteras samt portara till källargaragena monteras sen får den dära förb...ade snön komma bäst den vill å då kan jag lägga mer energi på lite bilbyggande och förhoppningsvis kanske ekonomin repareras sig efter höstens utgifter

planen var ju från början att hitta ett någolunda fint objekt till bil och slippa all rost och skit och där gjorde gick jag ju på en nitlott tyvär så jag har sökt ny kaross och i söndags var jag och hämtade en e30 2dr från 89 så nu passar mina stylingbaklysen samt att de är lite andra kofongare och sånt lull lull , jag vet ifgentligen inte vad mer som skiljer mot en 86a men vill nån fylla på min brist på kundskap inom detta så tveka inte å skriv

tyvär har bilen fått en smäll mellan föfardörren och hjulhuset men jag riktar mer än gärna upp de än att börja byta halva bilen från rost som de var på den röda e30 jag hade
, den röda e30 karossen är såld och ska få donera ramben till en kompis som kör supernationell i rallycross som råkade ut för en startsmäll i sm finalen med danel wall men bilen gick att köra resterande 2 heat samt finalen trotts att den blev ca 10 cm ram-sne och de räckte till total 2a i sm i år bakom tiger å de är ju inte dåligt för att vara första året i största klassen så vem vet rambena kanske blir sm vinnare nästa år ;)

råkade ju även köpa på mig en traktor med nå lager ljud i lådan så de var bara riva ner den och idag fick vi äntligen upp den efter ha renoverat och repat den så i morgon kanske man får ta en premiärtur med traktorn och lyfta i lite skrotbilar

fick även tag i en sunnen honingsverktyg så till veckan ska jag provborra några motorblock med de nya borrveket jag köpte så nu går de både borra och hona så de ska bli kul att testa på efter 2 års uppehåll

traktorn hemlevererad
Image
honaren med lite nya stenar mm
Image
målade lite garage
Image
ytteligare lite färg
Image
nya e30 karossen som ska få v12an
Image

Sv: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 26 Sep 2012, 21:50
by J.Gullberg
Vad fan är dedär för traktor? Har aldig sett nån sån. Ser ju ut som nån typ av baklastare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Re: Sv: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 26 Sep 2012, 22:06
by Bjorn c
J.Gullberg wrote:Vad fan är dedär för traktor? Har aldig sett nån sån. Ser ju ut som nån typ av baklastare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
de är en gammal Payloader av årsmodel gammal ;) jag har försökt googla om traktorn men finns absolut ingen info att tillgå
de är bytt motor till en från en volvo starke 90hk i alla fall sen är de bytt växellåd till en med vändlåda och koppling så ingen slirande converter så de gör ju saken lite bättre
sen är de även bytt styrsnäcka till en med servo så de är lite special hela traktorn
taktorn är även 4x4 men däcken är ju ingen höjdare som synes
all el och sånt funkar och de är en jäkligt fin och bred hytt som är lätt att ta sig in i plus att den har värme så man kanske överlever nån tur i vinter men plogningen ska jag leja bort men lyfta nån bil då och då duger den ju kanonbra till för den lyftar ordentligt och har lilla bm fästet så jag skulle haft tag i nå långgafflar

Sv: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 26 Sep 2012, 23:18
by J.Gullberg
Jaha, då är de ju värsta gårdstraktorn:smile: Kul med gamla rariteter! Smidigt att kunna skuva lite snö å skit när man har tråkigt;-)Grejer till lilla BM fästet är ju lätt att få tag i om man behöver nå redskap. Ballt projekt förresten!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 27 Sep 2012, 05:04
by nicke.t
ang långgafflar så köp bara nån balk som passar på korta gafflarna så får du valfri längd för bra pris,de gjorde vi. men de kanske du har koll på.mvh

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 27 Sep 2012, 08:17
by Bjorn c
Ja de är som kul med en gammal raritet ;) billigaste baklastaren i Norrbotten kostar 60 tusen på blocket å den har ju skitliten hytt å bara 2wd så 15 papp för den här var ganska rätt kurs sen var de SKF lager i hela lådan så de var bara beställa nya på momentum så gick den skruva ihop igen efter å ha fixat fast axeln till beckdrevena som hade börjat snurra i huset pga låsskruven var najad på fel sätt och hade lossnat , jo de blir nån sorts balk förlängning av gafflarna men jag tror jag måste köpa minst 5 tons gafflar om de ska hålla och tyvärr värderar folk sina gafflar i guld men jag har slängt ut lite krokar så får man se om man får tag i nå klipp , de hade ju gått svetsa egna om man vill men jag ska se först vad jag får tag i , jag har lånat en lång lyftbom av en kompis tills vidare så man kunde fara å leka lite med skrotbilarna runt gården men de blir så lång lyftpunkt ifrån traktorn så den vill mest gå på framhjulen ;) köpte även nya packningar å oringar till styrväxeln så jag hoppas den slutar läka efter de bytet Mvh Björn

Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 27 Sep 2012, 09:36
by Bjorn c
Jag ser nu på nya e30 karossen att de sitter servostyrväxel men jag har läst lite har jag för mig att folk tycker e30 servon är dålig och monterar e36ans styrväxel i stället , kan nån bekräfta detta och berätta lite för och nackdelar samt om de skiljer mycket i storlek mellan styrväxlarna , jag vill ju få bak motorn så mycke som möjligt och styrväxeln är de som sätter stopp nu så jag hoppas att e36ans styrväxel inte bygger mera framåt än e30 om men nu ska byta i framtiden mvh

Sv: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo

Posted: 27 Sep 2012, 10:08
by J.Gullberg
De blir väl bättre utväxling med e36 styrväxel. Jag har siffrorna 2.7 varv istället för 3 i huvudet. Men de kan vara nåt helt annat jag har lagt på minnet;-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2