Page 2 of 2
Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 20:17
by Christian.N
Är det någon som vet om det finns nån med erfarenhet kring B40 ventiler på B30 topp?
Nja överladdar jag blir det med kompressor isf.. Men blev lite sugen på detta nu när man ändå har allt som behövs.. Ja utom garage då..
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 21:04
by cossi-bmw
ventilskaften och längden e samma och 2 mm större går i regel alltid att fräsa upp sätet, och de kan gå och fräsa upp 3mm med men det e inte säkert i såfall får man demontera en b30 och en b40 topp och mäta säten och ventil-tallriken för o få de svar på om de går eller inte
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 09 Aug 2012, 14:15
by Carlsson
Är det inte bättre att öka tändningen ett par grader istället för den lilla komp ökningen som blir?
Ni med m60b40, trimtips
Posted: 13 Aug 2012, 08:48
by Christian.N
Har hört ryktesvägar att det ska sitta värre kammar i B30 än B40? Nån som vet något?
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 13 Aug 2012, 21:36
by Andy_b
Alla ställen jag läst på så är det lika kammar i dom båda
men har oxå hört att det är vassare i b30
men enligt mej är det myt
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Aug 2012, 17:30
by Japmax
Jag håller på att plocka ihop min M60B40, har en B30 som reservdelsmotor.
Kan bekräfta att kamaxlarna är till synes identiska och jag har mätt upp samma lyft.
Jag har ena B40 toppen borta, skulle kunna plocka bort ena B30 toppen för att jämföra lite, säkert någon som har nytta av den informationen.
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Aug 2012, 22:01
by Jens92
Jämförelser är alltid kul

mkt bilder

Ni med m60b40, trimtips
Posted: 23 Aug 2012, 08:13
by Christian.N
Vad jag har fått fram genom lite sök på Google så är kammarna likadana!
Lika så borret är lika.
Men kan du plocka bort och jämnför lite och knäppa lite högupplösta bilder så får du gärna göra det

Gärna lite närbilder på ventilerna och så.
Mvh
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 23 Aug 2012, 09:06
by JMossberg
http://www.garaget.org/?car=177608" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 23 Aug 2012, 09:51
by cossi-bmw
Enligt reloem så e de samma art-nr på kammarna. Så ja de e samma kammar i B30 in och b40 in
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 23 Aug 2012, 16:09
by Jens92
något jag är lite sugen på att få veta är hur ventilfjädrar ser ut och hur kraftiga de är.
Om de ser ut som på bilden så finns det nog en del att hämta om man vill varva lite
Om nu stakar och det övriga tål det, hur hårt pallar en m60 varva?
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 23 Aug 2012, 18:52
by BmWkrille
Stakarna är en svag länk har ja hört iaf

Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 23 Aug 2012, 21:27
by cossi-bmw
de stämmer bra de, stakarna e svagaste punkten sä de finns i princip inget o hämta på varvet förens dom e bytta, antingen till h-profil eller så finns det m-stakar som passar med lite modifiering =)
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 28 Sep 2012, 15:02
by Sten
Har för mig att Sikko varvade sin 7000rpm,eller var det mer....6500orginal va?!
Stakarna ska ju tydligen vara väldigt starka när det gäller tryck,men inte varv som sagt.