Page 2 of 4
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 07:03
by Bmwandreas
VS körde sönder flera 3.8 block, han frågade oss om vi hade några över på den tiden han körde. Saker går sönder vi de effekterna, inga konstigheter med det!
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 09:38
by Dawe_A
Bmwandreas wrote:VS körde sönder flera 3.8 block, han frågade oss om vi hade några över på den tiden han körde. Saker går sönder vi de effekterna, inga konstigheter med det!
okej då vart de inte så smärtfritt som de verkade vara, men ändå, han körde ju tydligen 1450hk + 2-300 i starten så jag får hoppas det iallfall pallar 600hk med en schysst map och standard botten, dvs std kolvar och stakar. EV byta till hprofil för det är ingen större utgift i sammanhanget och de är väl alltid de som brukar ge sig först.
Har ändå inget körkort på minst 6 månader så nu har man sin chans , man sparar en del pengar på att inte köra bil..

tur man får köra på bana iallfall.
ja 3" blir trångt men i värsta fall micklar vi dit ett 4" hela vägen och har 3" som besikningsrör.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 10:07
by dre racing@
org kolvar tåler inte mycket... jag pangade en kolv vid 0.4bar, ca 450hk.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 10:17
by Dawe_A
dre racing@ wrote:org kolvar tåler inte mycket... jag pangade en kolv vid 0.4bar, ca 450hk.
det spikade inte då eller misstände som fan? Vid misständningar och överdrivna cylindertryck så brukar väl staken ge sig i och för sig. turbobandit m5an kör väl med både org stakar och kolvar, iallafall org kolvar .
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 11:53
by dre racing@
nej, den var fet mappad...
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 16:38
by Joachim
Men du körde väl med två myggturbos som ger satans vrid i botten om jag inte minns fel?
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 17:04
by TheMan
Just stakar o kolvar är väl väldigt känsliga på s38?
Ska man bygga s38 ska man göra de ordentligt? Så de är nog bara o byta stakar/kolvar om du inte ska bli olycklig

Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 21:13
by Dawe_A
TheMan wrote:Just stakar o kolvar är väl väldigt känsliga på s38?
Ska man bygga s38 ska man göra de ordentligt? Så de är nog bara o byta stakar/kolvar om du inte ska bli olycklig

trött på det här med att man alltid ska göra allting "ordentligt" sen när man sitter där och är halvklar och har puttat in 100 tusen i bygget så kommer det upp filmer varje år på folk som kör halvt standard grejor med liknande effekt helt smärtfritt och har kört så bra länge.
Det är svindyrt att göra allting ordentligt på en gång, härligare om man kunde sänka laddet en aning och sprida kostnaderna från säsong till säsong...
kolvar och stakar är alltså skit och tål ingenting i s38? trots det kör turbobandit m5an med standard botten? eller h profil på sin höjd?
detta är en vild chansning de vet jag, det är väl bara o testa antar jag

Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 21:22
by TheMan
Då är det bara och testa då
Sen får du stå där med pungen i brevlådan när stakarna ser ut som bananer eller när kolvarna ramlat sönder och förstört block/topp

Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 21:34
by Bmwandreas
600 whp med oöppnad och E85 kan jag inte se som några problem?
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 21:36
by TheMan
Med en fin mapp från ppf funkar det säkert.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 21:58
by Bullen!
Gyldmark åker standardbotten eller det har skett ändringar på den fronten?
Den är ju ganska stark.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 22:20
by Dawe_A
TheMan wrote:Då är det bara och testa då
Sen får du stå där med pungen i brevlådan när stakarna ser ut som bananer eller när kolvarna ramlat sönder och förstört block/topp

alltså, sålänge man inte höjjer varvstoppet avsevärt och har en fin mapp utan spik och misständningar dvs höga cylindertryck så borde det gå att ladda på att lite?
Bmwandreas wrote:600 whp med oöppnad och E85 kan jag inte se som några problem?
Det va skönt att höra =) sålänge man kör standard botten så kanske man till och med ska låta org packningen sitta kvar istället för cooperring av den anledningen att packningen går vid ovanligt höga cyl tryck istället för stake/kolv.. ? eller är det inte riktigt som pyramidringat? arp är ju alltid bra.
Bullen! wrote:Gyldmark åker standardbotten eller det har skett ändringar på den fronten?
Den är ju ganska stark.
jag vet faktiskt inte, jag försökte nå honom nu ikväll men det verkar som att hans mobil är avstängd ev om han bytt nummer.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 22:52
by Jørg1e30
En s38 stake er jo inte dårligere enne en m30 stake. Så dem tåler mye. Kolvarna vet jeg ikke.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 11 Jul 2012, 06:04
by Bmwandreas
Kör helt standard!
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 11 Jul 2012, 07:25
by Forsberg
Den bilen håller fortfarande:)
Sv: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 11 Jul 2012, 07:28
by johankihl
Vet att jag läste för 100 år sedan att Kilander körde standard stakar och smidda kolvar med ~850hk. Verkar inte vara stakarna som är vekast. Kör standard!