S38B38 motverka sprickor.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Bmwandreas »

VS körde sönder flera 3.8 block, han frågade oss om vi hade några över på den tiden han körde. Saker går sönder vi de effekterna, inga konstigheter med det!
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Dawe_A »

Bmwandreas wrote:VS körde sönder flera 3.8 block, han frågade oss om vi hade några över på den tiden han körde. Saker går sönder vi de effekterna, inga konstigheter med det!

okej då vart de inte så smärtfritt som de verkade vara, men ändå, han körde ju tydligen 1450hk + 2-300 i starten så jag får hoppas det iallfall pallar 600hk med en schysst map och standard botten, dvs std kolvar och stakar. EV byta till hprofil för det är ingen större utgift i sammanhanget och de är väl alltid de som brukar ge sig först.
Har ändå inget körkort på minst 6 månader så nu har man sin chans , man sparar en del pengar på att inte köra bil.. :roll: tur man får köra på bana iallfall.


ja 3" blir trångt men i värsta fall micklar vi dit ett 4" hela vägen och har 3" som besikningsrör.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by dre racing@ »

org kolvar tåler inte mycket... jag pangade en kolv vid 0.4bar, ca 450hk.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Dawe_A »

dre racing@ wrote:org kolvar tåler inte mycket... jag pangade en kolv vid 0.4bar, ca 450hk.

det spikade inte då eller misstände som fan? Vid misständningar och överdrivna cylindertryck så brukar väl staken ge sig i och för sig. turbobandit m5an kör väl med både org stakar och kolvar, iallafall org kolvar .
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by dre racing@ »

nej, den var fet mappad...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Joachim »

Men du körde väl med två myggturbos som ger satans vrid i botten om jag inte minns fel?
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by TheMan »

Just stakar o kolvar är väl väldigt känsliga på s38?

Ska man bygga s38 ska man göra de ordentligt? Så de är nog bara o byta stakar/kolvar om du inte ska bli olycklig :)
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Dawe_A »

TheMan wrote:Just stakar o kolvar är väl väldigt känsliga på s38?

Ska man bygga s38 ska man göra de ordentligt? Så de är nog bara o byta stakar/kolvar om du inte ska bli olycklig :)

trött på det här med att man alltid ska göra allting "ordentligt" sen när man sitter där och är halvklar och har puttat in 100 tusen i bygget så kommer det upp filmer varje år på folk som kör halvt standard grejor med liknande effekt helt smärtfritt och har kört så bra länge.

Det är svindyrt att göra allting ordentligt på en gång, härligare om man kunde sänka laddet en aning och sprida kostnaderna från säsong till säsong...

kolvar och stakar är alltså skit och tål ingenting i s38? trots det kör turbobandit m5an med standard botten? eller h profil på sin höjd?

detta är en vild chansning de vet jag, det är väl bara o testa antar jag :)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by TheMan »

Då är det bara och testa då :)

Sen får du stå där med pungen i brevlådan när stakarna ser ut som bananer eller när kolvarna ramlat sönder och förstört block/topp :P
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Bmwandreas »

600 whp med oöppnad och E85 kan jag inte se som några problem?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by TheMan »

Med en fin mapp från ppf funkar det säkert.
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Bullen! »

Gyldmark åker standardbotten eller det har skett ändringar på den fronten?

Den är ju ganska stark.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Dawe_A »

TheMan wrote:Då är det bara och testa då :)

Sen får du stå där med pungen i brevlådan när stakarna ser ut som bananer eller när kolvarna ramlat sönder och förstört block/topp :P
alltså, sålänge man inte höjjer varvstoppet avsevärt och har en fin mapp utan spik och misständningar dvs höga cylindertryck så borde det gå att ladda på att lite?
Bmwandreas wrote:600 whp med oöppnad och E85 kan jag inte se som några problem?
Det va skönt att höra =) sålänge man kör standard botten så kanske man till och med ska låta org packningen sitta kvar istället för cooperring av den anledningen att packningen går vid ovanligt höga cyl tryck istället för stake/kolv.. ? eller är det inte riktigt som pyramidringat? arp är ju alltid bra.
Bullen! wrote:Gyldmark åker standardbotten eller det har skett ändringar på den fronten?

Den är ju ganska stark.
jag vet faktiskt inte, jag försökte nå honom nu ikväll men det verkar som att hans mobil är avstängd ev om han bytt nummer.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Jørg1e30 »

En s38 stake er jo inte dårligere enne en m30 stake. Så dem tåler mye. Kolvarna vet jeg ikke.
JAAS-performance
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Bmwandreas »

Kör helt standard!
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Forsberg
Posts: 215
Joined: 30 Jun 2011, 21:07
Location: Köping

Re: S38B38 motverka sprickor.

Post by Forsberg »

Dawe_A wrote:jag antar att det är en "chansning" då ja...vad vare för spec på turbobanditen m5an? org stakar och kolvar? 6-700hk ?

Denna jag menar..
http://www.youtube.com/watch?v=13ntdgqS ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;


håller den än?
Den bilen håller fortfarande:)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: S38B38 motverka sprickor.

Post by johankihl »

Vet att jag läste för 100 år sedan att Kilander körde standard stakar och smidda kolvar med ~850hk. Verkar inte vara stakarna som är vekast. Kör standard!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Post Reply