Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO edition.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
updatering:
pratade med en SFRO snubbe idag och förklarade läget med bmw sexa med turbo i min e28, frågade om det här med 15kw/100kg osv , där avbröt han mig direkt och sa att jag förmodligen inte ens behövde regga bilen som ombyggt fordon, eller med E85.
Han menade på att jag borde få igenom bilen som "ändrat fordon" direkt hos bilprovningen med turbo och ett bänkpapper på att jag inte ökat effekten mer än 20% eller vad BMW säger är max för min bil. (med standard bromsar och hela baletten) jag frågade om det verkligen var ok att sätta en snurra på en motor som inte har det egentligen?
Då svarade han bara bestämt att det ska sbp skita i, trim som trim, sätt dit en liten volvo turbo och ladda 0.2-0,4bar så bör du vara inom ramarna.
och då menade han på min m30B34 som sitter i, och menade nästan på att "aha, det är ingen kat på den ? då borde det absolut inte vara några problem."
Jag tog dock detta besked med en nypa salt eftersom "ändrat fordon" är väl om man te.x satt dit en dragkrok... Ringde bilprovningen i kalmar , som utför regbesiktningar men jag kunde inte vänta 15minuter i kö när jag jobbade.
Så ungefär där är jag idag, ska ringa sbp nu igen.
pratade med en SFRO snubbe idag och förklarade läget med bmw sexa med turbo i min e28, frågade om det här med 15kw/100kg osv , där avbröt han mig direkt och sa att jag förmodligen inte ens behövde regga bilen som ombyggt fordon, eller med E85.
Han menade på att jag borde få igenom bilen som "ändrat fordon" direkt hos bilprovningen med turbo och ett bänkpapper på att jag inte ökat effekten mer än 20% eller vad BMW säger är max för min bil. (med standard bromsar och hela baletten) jag frågade om det verkligen var ok att sätta en snurra på en motor som inte har det egentligen?
Då svarade han bara bestämt att det ska sbp skita i, trim som trim, sätt dit en liten volvo turbo och ladda 0.2-0,4bar så bör du vara inom ramarna.
och då menade han på min m30B34 som sitter i, och menade nästan på att "aha, det är ingen kat på den ? då borde det absolut inte vara några problem."
Jag tog dock detta besked med en nypa salt eftersom "ändrat fordon" är väl om man te.x satt dit en dragkrok... Ringde bilprovningen i kalmar , som utför regbesiktningar men jag kunde inte vänta 15minuter i kö när jag jobbade.
Så ungefär där är jag idag, ska ringa sbp nu igen.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Sv: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
det där låter för bra för att vara sant!
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
St3v3 wrote:Vad heter SFRO-snubben du pratade med?
Det undrar jag med jag har fått helt andra svar jag
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
jag pratade med Peder landberg i laholm, tycker också att det låter för bra för att vara sant. Ska ringa bosse imorgon, han verkar vara den som har bäst inflytande bland alla, menar.. ingen nekar väl något självaste bosse bildoktorn godkänt..nästan tidningsskriverier på det ju han har sär telefontider bara mellan 8 och 9 på morgonen
Jag ringde sbp igen och bad om att få prata med någon som är kunnig inom regibesiktning , fick vänta en stund .. tillslut kom jag fram till en tjej som inte kunde svara på frågorna utan bad mig ringa bes ingenjörerna imorgon innan 15.30.
Jag ringde sbp igen och bad om att få prata med någon som är kunnig inom regibesiktning , fick vänta en stund .. tillslut kom jag fram till en tjej som inte kunde svara på frågorna utan bad mig ringa bes ingenjörerna imorgon innan 15.30.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
- Sjögren Racing
- Posts: 729
- Joined: 29 Jul 2008, 21:38
- Location: Tingsryd
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Från SFRO´s hemsida:
DEFINITION:
Ombyggt fordon
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
Är jag dum i huvudet eller måste "1. styrinrättning med rattaxel utbytts" ändras på bilen för att klassas som ett ombyggt fordon?
DEFINITION:
Ombyggt fordon
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
Är jag dum i huvudet eller måste "1. styrinrättning med rattaxel utbytts" ändras på bilen för att klassas som ett ombyggt fordon?
076-0308240
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
jag skall ringa bosse imorgon och gå till botten med det här, det ska inte gå för vissa och för andra går det inte alls, det får inte vara så luddigt och det är dom som jobbar med just detta.
men det ska inte alls vara omöjligt, jag betonade att motorn saknade turbo i originalutförande..
men det ska inte alls vara omöjligt, jag betonade att motorn saknade turbo i originalutförande..
Last edited by Dawe_A on 07 Jun 2012, 21:35, edited 1 time in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
svaren jag fått är
ska du byta sprut är e85 då krav eller rättare sagt kryphål för o få göra detta.
max 15kw/100 kilo
hela broms systemet ska byggas om +motor+låda+bakaxel och fjädring ch eller ev styrning
som jag byggt ca18det omsvetsad zf låda bytt styrväxel bytt huvudcylinder bytt bromsar runtom bytt från liten odiffad klump till stor diffad bytt styrsystem och kör e85
ska då gå och regga in utan nå probs via sfro som ombyggt.
hos sbp grisnit fullständigt pga jag byggt på en 320 ifrån början för lite effekt för o kunna räkna in mig som bara ändrat motor utbytt och hålla ig inom den effetkt ökning som får göras då på typ 10% eller nå
ska du byta sprut är e85 då krav eller rättare sagt kryphål för o få göra detta.
max 15kw/100 kilo
hela broms systemet ska byggas om +motor+låda+bakaxel och fjädring ch eller ev styrning
som jag byggt ca18det omsvetsad zf låda bytt styrväxel bytt huvudcylinder bytt bromsar runtom bytt från liten odiffad klump till stor diffad bytt styrsystem och kör e85
ska då gå och regga in utan nå probs via sfro som ombyggt.
hos sbp grisnit fullständigt pga jag byggt på en 320 ifrån början för lite effekt för o kunna räkna in mig som bara ändrat motor utbytt och hålla ig inom den effetkt ökning som får göras då på typ 10% eller nå
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Nemesis_turbo wrote:svaren jag fått är
ska du byta sprut är e85 då krav eller rättare sagt kryphål för o få göra detta.
max 15kw/100 kilo
hela broms systemet ska byggas om +motor+låda+bakaxel och fjädring ch eller ev styrning
som jag byggt ca18det omsvetsad zf låda bytt styrväxel bytt huvudcylinder bytt bromsar runtom bytt från liten odiffad klump till stor diffad bytt styrsystem och kör e85
ska då gå och regga in utan nå probs via sfro som ombyggt.
hos sbp grisnit fullständigt pga jag byggt på en 320 ifrån början för lite effekt för o kunna räkna in mig som bara ändrat motor utbytt och hålla ig inom den effetkt ökning som får göras då på typ 10% eller nå
jo jag utgår ifrån att jag får gå den långa vägen genom SFRO som ombyggt fordon.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Hade tänkt att regga min bil då jag bytt allt som krävs... Förutom motor... Så nu måste jag ha tag i ny kaross eller en m50b20... Vilka fula dumma regler det finns
Måns Alm
mans.alm@live.se
mans.alm@live.se
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
_2499 wrote:Hade tänkt att regga min bil då jag bytt allt som krävs... Förutom motor... Så nu måste jag ha tag i ny kaross eller en m50b20... Vilka fula dumma regler det finns
jag har en vit 325 ickevanos i garaget
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
men... vafan.... kom precis på att bilen är ju ifrån -91 och har en vanosmotor, så motorn är ju bytt fan sa gutt
undrar om det räknas?
undrar om det räknas?
Måns Alm
mans.alm@live.se
mans.alm@live.se
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
_2499 wrote:men... vafan.... kom precis på att bilen är ju ifrån -91 och har en vanosmotor, så motorn är ju bytt fan sa gutt
undrar om det räknas?
det räknas nog, motorn är ju inte original i den karossen , alltså utbytt =)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Update:
Här har vi det slutgiltiga svaret på exakt hur du kan regga din bmw med turbokonverterad motor och få den helt laglig i pappren & på väg.
Pratade idag med SFRO killen vars är han som reggat de flesta bmw turbos som rullar på vägarna idag , han vart mycket trevlig och förklarade precis allt i detalj om det jag frågade, inga tveksamheter.
bmw + turbokonvertering är helt okej. följande måste göras.
Regga som ombyggt fordon, alltså:
* byta motor , skall ha KAT original.
* byta drivlina, dvs INTE bakvagnen utan diff, drivaxlar, kardan, låda.
* byta bromssystemet, hela. skivor, ok, alla hydraliska delar.. bromsrören kan sitta kvar.
samt Konvertera & regga till E85. (detta är obligatoriskt)
efter detta är det 15kw/100kg tjänstevikt som gäller.
angående turbo så skall det vara en rimlig pjäs som är anpassad för volymen på din motor, alltså ingen hx50 men inte heller någon minimoto turbo, utan kanske en 850 T5 R turbo på en m50B25. Saken är den att i pappren står det bara te.x M50b25 bmw 6 cylindrig motor med turbo. Så man kan utan tvekan sätta dit en liten precision snurra som ändå pallar 600 hk i efterhand och åka helt safe, 2 mappar kanske är det bästa.
Editerar till lite viktig info:
Tänk även på att du måste ha vissa intyg.
till sfro måste du ha med dig intyg på att slangar tål E85.
till regbesiktningen på SBP måste du ha med dig ett bullerprov (görs hos vissa sfro killar), pappret från SFRO samt ett bänkpapper på motorns effekt.
Med fördel så reggar man bilar som 318 eller 320 eftersom det inte spelar någon roll med effekten sedan, lite surt för mig att jag inte får köra med original lamelldiff , låda eller kardan från e28 535.. men men =)
Lycka till nu =)
Här har vi det slutgiltiga svaret på exakt hur du kan regga din bmw med turbokonverterad motor och få den helt laglig i pappren & på väg.
Pratade idag med SFRO killen vars är han som reggat de flesta bmw turbos som rullar på vägarna idag , han vart mycket trevlig och förklarade precis allt i detalj om det jag frågade, inga tveksamheter.
bmw + turbokonvertering är helt okej. följande måste göras.
Regga som ombyggt fordon, alltså:
* byta motor , skall ha KAT original.
* byta drivlina, dvs INTE bakvagnen utan diff, drivaxlar, kardan, låda.
* byta bromssystemet, hela. skivor, ok, alla hydraliska delar.. bromsrören kan sitta kvar.
samt Konvertera & regga till E85. (detta är obligatoriskt)
efter detta är det 15kw/100kg tjänstevikt som gäller.
angående turbo så skall det vara en rimlig pjäs som är anpassad för volymen på din motor, alltså ingen hx50 men inte heller någon minimoto turbo, utan kanske en 850 T5 R turbo på en m50B25. Saken är den att i pappren står det bara te.x M50b25 bmw 6 cylindrig motor med turbo. Så man kan utan tvekan sätta dit en liten precision snurra som ändå pallar 600 hk i efterhand och åka helt safe, 2 mappar kanske är det bästa.
Editerar till lite viktig info:
Tänk även på att du måste ha vissa intyg.
till sfro måste du ha med dig intyg på att slangar tål E85.
till regbesiktningen på SBP måste du ha med dig ett bullerprov (görs hos vissa sfro killar), pappret från SFRO samt ett bänkpapper på motorns effekt.
Med fördel så reggar man bilar som 318 eller 320 eftersom det inte spelar någon roll med effekten sedan, lite surt för mig att jag inte får köra med original lamelldiff , låda eller kardan från e28 535.. men men =)
Lycka till nu =)
Last edited by Dawe_A on 08 Jun 2012, 14:46, edited 9 times in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Sv: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Hur är det med avgasvärden på en e85 konverterad? För ta tex en -88 så behöver bara katten sitta där, men inte "fungera", dvs rensad katt är ok. Men då om man konverterar den till e85, vilka värden ska man vara inom då? Samma som gäller för motorn man tog, eller fortfarande karossens regler?
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
Re: Sv: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor
Pitabroed wrote:Hur är det med avgasvärden på en e85 konverterad? För ta tex en -88 så behöver bara katten sitta där, men inte "fungera", dvs rensad katt är ok. Men då om man konverterar den till e85, vilka värden ska man vara inom då? Samma som gäller för motorn man tog, eller fortfarande karossens regler?
blev lite osäker så jag ringde upp honom nu igen.
det som gäller är att bilen ska klara ett vanligt avgastest hos bilprovningen som gäller för en bil med katalysator, alltså det vanliga testet familjen svensson måste klara med sin V70 2,5T. katten skall alltså sitta där och fungera, på en motor som kommer från en bil som har kat original. så i mitt fall måste jag byta till te.x M30b35 ist för b34.
inga speciella regler i och med E85 konverteringen alltså. Du konverterar till E85 endast för att få turbokonvertera motorn.
Last edited by Dawe_A on 08 Jun 2012, 14:33, edited 1 time in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2
Trevligt att du tar tag och benar ut detta =)
Men kom att tänka på en grej.. Hur vet dom att drivlina och bromssystem är utbytt? För det borde väl finnas på papper exakt vad det är för saker för jag kan inte tänka mig att det räcker med att man "lovar" att det är bytt?
Men kom att tänka på en grej.. Hur vet dom att drivlina och bromssystem är utbytt? För det borde väl finnas på papper exakt vad det är för saker för jag kan inte tänka mig att det räcker med att man "lovar" att det är bytt?
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil