Page 2 of 2

Re: Spricka?????

Posted: 08 May 2012, 21:24
by dino
Lånar tråden, hoppas det är ok.

Hämtade min topp från planing idag och såg att det va lite material som saknas från toppen. Undrar om det är nåt som spelar roll eller om det bara är köra? Det är m50b25
Bilder

Image

Image

Re: Spricka?????

Posted: 08 May 2012, 21:30
by Bullen!
Dawe_A wrote:jag hade testat att köra som det är, det är ju ingen spricka i cyl .. svetsa lite på åvansidan och plana och kör....


ska fan inte spela någonn roll hur mycket man än vrider och vänder på det.


Om man ska svetsa och plana ett block så lär man tömma det på vev/kolvar/stakar osv. Så då känns det korkat att inte kasta det istället och fixa ett nytt.

Re: Spricka?????

Posted: 08 May 2012, 21:34
by peppe
Jag skulle ha slipa ur lite och JB welda sprickan. Mest för att jag är sjukt lat, drygt att starta svetsn osv, Ingen kan väl tro att man detonerar motorn och allt blir skrot samt att man dör och allt blir svart pga. en liten spricka?

Mvh

Re: Spricka?????

Posted: 09 May 2012, 06:53
by Bullen!
Jag resonerar som jag gör för att jag tycker det är tråkigt att kört 50mil och sen inte komma hem för att man gjort en tattarlagning. Om felet inte blir lagat rätt så att det återkommer så lär det inte varit lönt att laga det felaktigt.

Resonerar man inte som jag så ska man inte heller lyssna på mig förstås.

Re: Spricka?????

Posted: 09 May 2012, 07:37
by Dawe_A
Bullen! wrote:Jag resonerar som jag gör för att jag tycker det är tråkigt att kört 50mil och sen inte komma hem för att man gjort en tattarlagning. Om felet inte blir lagat rätt så att det återkommer så lär det inte varit lönt att laga det felaktigt.

Resonerar man inte som jag så ska man inte heller lyssna på mig förstås.



jo jo .. men har du sedan tur så funkar det bra i all evighet och du har sparat in en massa tusenlappar, man lär kanske inte dra på roadtrip det första man gör..

Re: Spricka?????

Posted: 09 May 2012, 08:11
by wallin
Lägg på minnet vad jag skrev i början av tråden ;)
Testade att fusk laga med special tätning
Funka inte många turer innan den blanda vatten i oljan
Gjutjärnet ändrar form med värmen
På min bil med endast 450hk

Re: Spricka?????

Posted: 09 May 2012, 11:51
by peppe
Givetvis så klassas det som tattarlösning. Men katastrof uppstår inge om den misslyckas. Svetsa och sedan decka om nan inte vill borra nytt block osv. det klassas inte som tattarmek :)

Re: Spricka?????

Posted: 09 May 2012, 13:02
by Bullen!
Dawe: jag förlitar mig aldrig på turen. Finns det 1% risk att nåt kan gå åt helvete för mig så gör det oftast så.

Om "ondketchup" åker iväg på en banträff med med ett par vänner och alla kringkostnader sedan detta felar så är det en del slantar i sjön.

Re: Spricka?????

Posted: 09 May 2012, 15:13
by Ondketchup
Nytt block är fixat så slipper ja problemet :)

Re: Spricka?????

Posted: 10 May 2012, 18:35
by BmwFredrik
Ondketchup wrote:Nytt block är fixat så slipper ja problemet :)


Bra val.

mvh

Re: Spricka?????

Posted: 10 May 2012, 19:05
by 93T
dino wrote:Lånar tråden, hoppas det är ok.

Hämtade min topp från planing idag och såg att det va lite material som saknas från toppen. Undrar om det är nåt som spelar roll eller om det bara är köra? Det är m50b25
Bilder

Image

Image



Det ser ju inte ut att sitta över kompressionsringen på toppackningen så det är inget att bekymra sig över.

Re: Spricka?????

Posted: 10 May 2012, 22:57
by dino
93T wrote:
dino wrote:Lånar tråden, hoppas det är ok.

Hämtade min topp från planing idag och såg att det va lite material som saknas från toppen. Undrar om det är nåt som spelar roll eller om det bara är köra? Det är m50b25
Bilder

Image

Image



Det ser ju inte ut att sitta över kompressionsringen på toppackningen så det är inget att bekymra sig över.


Ok tackar :)