Page 2 of 3

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 23 Jun 2012, 21:35
by Chrille D
Såg idag att mitt obearbetade M30 svänghjul från en M535 var försänkt ca 0,3 mm för tryckplattan.
Är tryckplattorna på M535 försänkta liksom S38B36 eller är det ett S38 svänghjul jag fått tag i?
Lämnade iväg det för svarvning idag så kan inte väga det heller....

Mvh

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 25 Jun 2012, 16:00
by M3JONAS
Alla hjulen ska vara försänkta. S38 svänghjulet har en speciell egenskap och det är att det är smitt istället för gjutet som alla vanliga m20/30/50 hjulen är.

Sv: Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 30 Jun 2012, 23:55
by johankihl
M3JONAS wrote:Alla hjulen ska vara försänkta. S38 svänghjulet har en speciell egenskap och det är att det är smitt istället för gjutet som alla vanliga m20/30/50 hjulen är.


Är du säker på det? Mitt gamla m10 svänghjul var riktigt stål. Bäckis menar att han aldrig sett ett gjutet BMW svänghjul!

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 01 Jul 2012, 11:45
by wuffee
Ja har svarvat åtskilliga bmw shjul å ALLA har varit gjutna..

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 01 Jul 2012, 15:47
by M3JONAS
Jag har svarvat och fräst ett gäng och som sagt var så är det såvitt jag vet bara hjulen från "s" motorerna som är smidda.

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 01 Jul 2012, 22:52
by johankihl
M3JONAS wrote:Jag har svarvat och fräst ett gäng och som sagt var så är det såvitt jag vet bara hjulen från "s" motorerna som är smidda.



Ok! M10 är i alla fall inte gjutna kan vi konstatera då :)

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 02 Jul 2012, 00:05
by M3JONAS
johankihl wrote:
M3JONAS wrote:Jag har svarvat och fräst ett gäng och som sagt var så är det såvitt jag vet bara hjulen från "s" motorerna som är smidda.



Ok! M10 är i alla fall inte gjutna kan vi konstatera då :)


Inte'? Hur menar du nu, har du m10 hjul som är smitt?

Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 06:20
by johankihl
Törs inte svara på om ämnet man gjort det ur är smitt men det är iaf svarvat ur riktigt stål.
Svarven skar fina spån, inget damm som ur gjutjärn.

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 15:06
by Bäckis
Tex S14 ser ju ut och är som vilket annat som helst att svarva i, så jag tror de är lika fina på alla BMW:s maskiner.

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 17:24
by cerveza
erikjakan wrote:Att skita i att svarva är bara dumt, det kommer att slira när lamellen slits in ordentligt.

Förspänningen på en 765a ska vara ca 2.3mm.

MVH Erik


+1

Samma gäller 618

Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 17:36
by Chrille D
Så vad gäller ang. måttet nu då?
Är det 1,2-1,25 mm eller 2,3 mm?

Självklart kan man mäta men har ingen tryckplatta än och vill veta nu! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Re: Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 17:48
by erikjakan
Chrille D wrote:Så vad gäller ang. måttet nu då?
Är det 1,2-1,25 mm eller 2,3 mm?

Självklart kan man mäta men har ingen tryckplatta än och vill veta nu! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


När du lägger på tryckplattan med den tilltänkta lamellen mellan tp och svänghjul, då ska det vara ca 2.3mm mellan svänghjulet och plåtflikarna för dem 6 bultarna som håller tryckplattan i svänghjulet.

Fråga igen om du inte hajjar, svårt att beskriva hehe

MVH Erik

Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 19:42
by Chrille D
Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade. :)
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 19:50
by Ronnie AVR
Chrille D wrote:Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade. :)
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Kommer funka fint för dig. Kör så nu och kan spöa loss den enkelt på 4an i lägre farter :)

Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 19:59
by Chrille D
Härligt... :) Skulle vara skönt att få svänghjulet balanserat nu så det är klart när kopplingen väl beställs.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 20:04
by Silverboy
Ronnie AVR wrote:
Chrille D wrote:Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade. :)
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Kommer funka fint för dig. Kör så nu och kan spöa loss den enkelt på 4an i lägre farter :)


Ved å dumpa koppling eller vid pådrag?

svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Posted: 03 Jul 2012, 20:55
by Ronnie AVR
Silverboy wrote:
Ronnie AVR wrote:
Chrille D wrote:Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade. :)
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Kommer funka fint för dig. Kör så nu och kan spöa loss den enkelt på 4an i lägre farter :)


Ved å dumpa koppling eller vid pådrag?


Orkar man inte vänta på laddet så brukar jag slå till han på kopplingen då i fart givetvis.